Dit is pas avontuur! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Emile - WaarBenJij.nu Dit is pas avontuur! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Emile - WaarBenJij.nu

Dit is pas avontuur!

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Emile

11 April 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie leuke berichtjes :-)

Ons laatste berichtje was uit Bangkok, dus vanaf daar zal ik even verder gaan.
De eerste avond zijn we met Steven gaan eten bij een nightmarket en hebben we ons voeten laten masseren; heel relaxed, want die zijn na zo'n tripje wel opgezwollen. Wat is het Thaise eten toch heerlijk; dit kunnen wij iedere dag wel eten!

Dag 2: Laat opgestaan en hebben de tips van jullie opgevolgd om te gaan fietsen met Co door Bangkok. We hadden een thais vrouwtje als gids, die af en toe Nederlandse woorden uitkraamde als 'achtermekaar'; 'pasopvoorjehoofd' en 'gaanmetdiebanaan'. Erg leuke tocht, waarbij we door de stad en plantages zijn gefietst/gevaren.'s Avonds kwam er een kok lekker Thais koken bij Steven en Frederique, voordat zij naar het vliegveld gingen om een weekje naar Nederland te gaan.
Nog even naar de nightmarket geweest om pasfoto's te laten maken en 'Jesus nikes'(sandalen) te kopen. Ja, Hanne het is echt heel erg, maar we hebben allebei een paar gekocht, haha! Overtuigd geraakt toen we aan het fietsen waren (zo warm).

Dag 3: De reis naar cambodja.

Ondanks dat deze reis door velen afgeraden wordt, hebben we hem toch maar ondernomen... Vol met oplichtertjes en "scam-buses" op onze weg zijn we 's ochtend om 4 uur opgestaan om aan -waarschijnlijk ons zwaarste- avontuur te beginnen. Gelukkig hadden we de avond ervoor een uitgebreide beschrijving van 17 pagina's gevonden hoe van Bangkok naar Siem Reap te komen.

Eerst met de taxi naar het busstation. Daar zijn we om 6 uur op de bus gestapt naar een plaatstje vlakbij de grens van Cambodja (4 uur). Hier zijn we in contact gekomen met een stel uit Amerika, die ook aan het backpacken waren. Voor de grens begint de ellende.

Hier moet je met een Tuk Tuk naar de grens gebracht te worden. De Tuk Tuk chauffeur bracht ons tot 2x toe naar een nepagent (inclusief kantoor!) die vertelde dat we daar een visum voor cambodja moesten kopen. Hebben we uiteraard niet gedaan, want dit moet gewoon bij de grens. Bij de grens aangekomen blijven er mensen om je heen hangen die je continu proberen een taxi of visum proberen te verkopen. Vervolgens krijg je een stempel en moet je naar het volgende gebouw lopen. Eindelijk aangekomen bij het juiste adres en probeert de 'officiele" instantie er ook nog een slaatje uit te slaan door naast de $ 20,- (die ook op het bord erboven vermeld staat) per persoon ook nog 200 Baht te vragen! Daar hebben we nog op onderhandeld, zodat we uiteindelijk extra 100 Baht pp hebben betaald. Toen vervolgens konden we in een taxi naar Siem Reap stappen (na uiteraard eerst nog wat onderhandeld te hebben). De taxi stopte onderweg al een paar keer om - geld te halen - een telefoon te kopen - benzine te tanken. Hier werd ook al voor gewaarschuwd dat dit erg lang zou duren, zodat je wellicht ergens anders moet overnachten. Sommige chauffeurs proberen je op te houden, zodat ze commisie kunnen vangen bij het hotel waar ze je brengen.

Uiteindelijk 2,5 uur in de taxi gezeten en in Siem Reap uitgekomen. We hebben een guesthouse uit de Lonely Planet met fietsen erbij. We waren helemaal kapot, maar zijn 's avonds nog even een hapje gaan eten en waren blij verrast door een levendig straatje met allemaal kroegjes en eettentjes ;-) De fietsen kun je gewoon pakken bij het guesthouse, maar na 2 minuten fietsen lag mijn trapper midden op straat :-) Voordat we naar bed gingen hebben we even een paar 'fietsbare' exemplaren op slot aan elkaar gezet, zodat we morgen i.e.g. naar Angkor Wat kunnen fietsen.

Dag 4: Vroeg opgestaan en na het ontbijt naar Angkor Wat gaan fietsen. Dit is een uitgestrekt tempel complex uit de 12e eeuw. We hadden heel relaxed weer: beetje bewolkt en daardoor prima om een beetje tussen de tempels te fietsen en alles te bekijken! Het is zo groot dat er zelfs weekpassen verkocht worden! Erg indrukwekkend allemaal; leuk ook dat je bijna alle ruines ook mag beklimmen ed.
Denk dat we totaal ongeveer 15 km hebben gefietst vandaag.
Nu kijken waar me morgen naartoe gaan!

• 11 April 2009 - 12:57

Cees:

Leuk verhaal !In Siem Reap is een mooi hotel genaamd "Soma Devi Angkor Hotel" Na onderhandelen kun je daar voor 40 us dollar een nachtje slapen. is top! Ook moet je de 4 handen massage eens proberen. is een nationaal Cambodjaanse specialiteit. Doen bij Classic Spa om de hoek van voornoemd hotel. B09 Monul Sivutha Boulevard. Doe ze de groeten van me !

• 11 April 2009 - 14:38

Leomiek:

Hoi hoi. Wat een leuke berichten nou ik weet dat jullie je niet zomaar af laten zetten. die sandalen willen we natuurlijk allemaal op een foto bekijken.Geniet ervan Karlijn en Emile liefs leomiek

• 11 April 2009 - 19:23

Annelies:

Hello daar!

Klinkt heeeeerlijk allemaal, het wordt vast een TOPvakantie! Geniet ervan!

En Kar, dat hoedje (op de foto) met dat touwtje onder je kin kan dus écht niet hahaha! De volgende keer is het touwtje verdwenen onder de hoed of waait ie dan af?

• 12 April 2009 - 06:10

Marloes:

Wow!!! Klinkt echt gaaf allemaal, nog veel plezier!!!!!!
    Groetjes Marloes

• 12 April 2009 - 07:45

Michèle:

Avontuur is absoluut het sleutelwoord!!
    Zag ook het koortje..hoedje op je vrolijke hoofd "do as the Romans do" dacht je zeker Karlijn?

Geen eieren zoeken voor jullie, bummer!!

• 12 April 2009 - 20:22

Koopie:

Mooie verhalen mensen!
    Enne, ik zie dat ze daar ook niet allemaal een weelderige haardos hebben.Dus dat streelt mijn ego weer een beetje...

Veel plezier nog!!
    Mark