Phnom Penh en de killing fields.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Emile - WaarBenJij.nu Phnom Penh en de killing fields.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Emile - WaarBenJij.nu

Phnom Penh en de killing fields..

Door: Emile

13 April 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Haihai,

Na onze exploraties in Siem Reap en de inmense en indrukwekkende tempels van Angkor zijn we gisteren doorgereist naar de hoofdstad van Cambodja: Phnom Penh. De reis door het Cambodjaanse landschap was afwisselend en erg mooi. Overal stalletjes met groenten en fruit langs de hoofdweg en overal koeien en brommertjes die zonder te kijken oversteken. Onze busdriver was van mening dat hij overal voorrang had omdat de zijne groter was dan de rest, dus nam hij dat ook. Beetje toeteren en daarna aan de kant drukken was het devies. Ik denk dat hij in die 5-6 uur zeker zo'n 100-150 scootertjes de berm heeft ingedrukt, zowel van tegemoetkomend verkeer als verkeer aan zijn eigen kant... Gelukkig was onze bus ook verreweg de grootste, zodat wij ons niet heel druk hoefden te maken. :-)

Aangekomen in Phnom Penh besloten we het kleine stukje te lopen naar onze guesthouse (die als beste stond aangeschreven in de Lonely planet). Bezweet aangekomen zagen we dat deze was deze gesloten voor verbouwing zodat we elders ons heil moesten vinden. Uiteraard legio tuktuk-rijdertjes die bij de verbouwing stonden te wachten om alle toeristen elders onderdak te geven.... Gelukkig stonden er nog een paar amerikanen die ons konden voorzien van objectief advies. 10 minuten later stonden we in het "Her royal highness hotel". Voor 15 dollar warm water, ontbijt, tv en airco, maar ik denk dat her royal highness hier toch al een paar decenia niet geslapen heeft, ha! Wel mooie roze tegeltjes in de badkamer...

's Avonds nog lekker gegeten in de stad, maar door de warmte blijft het hier ook in de avonden klam (>30 C).

Vanochtend beetje bijtijds opgestaan om meteen maar met onze missie aan te vangen: VISUM-tijd!. Met de tuktuk naar de Vietnamese abassade en papieren invullen. Vietnam staat er bekend om een van de meest burocratische landen in de wereld te zijn, en dat konden we meteen zien: het goedkeuren van de 5 regels ingevulde tekst duurde ongeveer een kwartier terwijl er vrijwel niemand voor ons was. Twee aparte loketjes: eentje om je papiertje af te geven en eentje om voor datzelfde papiertje te betalen. Daarachter een paar kubieke meter opgestapelde papiertjes zodat we allemaal kunnen aanschouwen hoe druk ze het wel niet hebben :-)

Doordat we niet verwacht hadden binnen 25 minuten weer buiten te staan met Visa en al, meteen met ons tuktuk-mannetje doorgereden naar de Killing fields. Voor iedereen die zijn geschiedeniskennis niet 1-2-3 paraat heeft (wij lazen ook alles voor het eerst): Cambodja heeft 30 jaar geleden onder het bewind gestaan van de Rode Khmer. Pol pot (de hitler van dit land) heeft in korte tijd vreselijk veel mensen gemarteld en af laten slachten. Iedereen die hoger opgeleid of tegen het bewind was moest eraan geloven. Hiervan zijn er meerdere massagraven waarvan een van de grootste nabij Phnom Penh. Hier loop je door de (inmiddels uitgegraven) massagraven en zie je de stukken kleding nog overal uit de grond steken. Erg indrukwekkend, vooral doordat alles er zo vredig uitziet. De (later) opgegraven schedels hebben een mooie plek gekregen in een gigantisch monument. Zie hier voor foto's: http://images.google.com/images?hl=en&q=killing%20fields%20cambodia&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Helaas zijn tot nu toe onze internetverbindingen niet snel genoeg om veel foto's te uploaden, dus onze eigen foto's houden jullie nog even tegoed!

Vanmiddag onze bootreis naar Vietnam geboekt. Hiermee komen we in het Mekonggebied en hopen we door te kunnen reizen naar Phu Quoc Island (eiland in Vietnam). We willen rond de 19e vanuit Ho Chi Minh City (Saigon) naar Phuket (Thailand) vliegen, maar met de laatste nieuwsontwikkelingen wachten we nog even met boeken omdat veel maatschappijen via Bangkok vliegen....

Wordt vervolgd!

• 13 April 2009 - 09:05

Michele:

Prachtig reisverhaal, heb genoten, dank.
    Smooches from the pussies, die zomaar samen even kwamen eten vanmorgen.

• 13 April 2009 - 10:11

Emile:

Net vluchtjes geboekt:

13-4: vandaag
    14-4 avond: hon chong
    15-4 : phu quoc island
    bijna twee dagen op phu quoc
    17-4 11.55 vliegen: van phu quoc naar HCMC 91.84 U.S. dollars
    18-4 8.45 vliegen: van HCMC naar singapore 126 USD
    18-4 11.35 in singapore
    5 uur in sin
    18-4 19.15 vliegen: van singapore naar phuket 160 singapore dollar
    18-4 19.50 in phuket

• 13 April 2009 - 10:25

Cees:

Leuk verhaal. Heb je S21 in PP nog bezocht?
    Leuk te lezen wat je vluchten allemaal kosten. Bangkok Airport is en blijft, naar verwachting gewoon open.

• 13 April 2009 - 16:58

Marry:

Jullie reizen wat af zeg!!
    Wel leuk allemaal.. en dan ook nog en dagje in Singapore?.....Je kunt heel makkelijk vanaf het vliegveld met een taxi naar de stad....heel leuk om dat even te bekijken en vooral straks die Singapore Sling te proeven....maar zover zijn jullie nog niet, eerst nog naar Vietnam dan naar Singapore en daarna naar Phuket.....Eigenlijk is dat Mariott Resort op Phuket ook een topper om even daar te kijken....
    De Paasdagen hier waren fantastich!!!! Heel goed weer, echt om buiten te zitten en ook heel gezellig met Pascal en Natascha en natuurlijk ook Michelle.... Lekker gegeten [zalm gerookt en verse asperges]was heel gezellig...
    Veel plezier in Vietnam....[heb je er weer een letter bij]!!
    Kus Marry

• 13 April 2009 - 16:59

Marry:

Jullie reizen wat af zeg!!
    Veel plezier in Vietnam....[heb je er weer een letter bij]!!
    Kus Marry

• 15 April 2009 - 19:38

Natascha:

Beste vakantiegangers,

Sjee wat een verhaal zeg... vooral dat van die killing fields. Wat een ervaring. De kledingstukken die nog uit de grond steken..

En ik vind die foto van Karlijn dr prachtige voetjes en de skyline op de achtergrond echt geweldig! Zoiets heb ik nog nooit gezien (ik bedoel die skyline niet Karlijn dr voeten :-) )