Capetown - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emile - WaarBenJij.nu Capetown - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emile - WaarBenJij.nu

Capetown

Door: Karlijn en Emile

Blijf op de hoogte en volg Emile

25 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Meteen maar een tweede erachteraan, we zijn nu toch bezig (en hebben eindelijk weer een normaal toetsenbord, die iPhone typt lekker, maar er gaat niets boven full-qwerty :-))

Capetown.

Gearriveerd bij Ashanti waar we ten tijde van schrijven nog steeds zitten. Een gezellig en volgeboekt hostel met mooie kamers, nieuwe faciliteiten en een BAR. Ook ligt het op een rustige plek vlakbij het centrum dus eigelijk ideaal. In deze omgeving zijn we inmiddels gewend aan de parkeerwachters, die (ongevraagd) op je auto passen en hiervoor uiteraard geld willen hebben. Ze staan op iedere hoek van de straat en dus ook voor ons guesthouse. In eerste instantie moetsen we nogal wennen aan dit gebruik (omdat we er eentje met een baseball-knuppel zagen rondlopen), maar als je ziet hoe serieus ze hun functie nemen heb je in ieder geval het gevoel dat er geen raampje ingegooid wordt. Deze jongens blijven de hele nacht op hun hoek van de straat staan en wisselen hun plekje af met andere carguards . Ze helpen je met inparkeren en het zoeken naar een lege plek. Niet echt misbaar, maar voor die 4 rand (40 eurocent) zijn ze hun geld wel waard. Nog even een rondje door een van de mooiste steden van de wereld. Op de achtergrond ligt de Tafelberg als orientatiepunt, waar 's avonds vaak een deken (tafellaken) van wolken overheen komt. Prachtig! Het bezoeken waard was ook het Airstream-trailerpark op het dak van een van de hotels. Hier hebben ze 7 stuks fifties-alumium-caravans uit de VS opgetakeld en van binnen door artiesten laten bewerken. Je kunt deze per nacht boeken as hotelkamer, maar wij hebben even een drankje gedaan in de bar (we blijven wel backpackers, natuurlijk).

Volgende dag staat in het teken van Robbeneiland. Voor de leken onder jullie: dit is het eiland voor de kust van Capetown waar Nelson Mandela (en vele anderen met hem) jarenlang heeft vastgezeten als politiek gevangene. Ten tijden van de apartheid sloten ze tegenstanders op in deze maximum-secrurity gevangenis. De bootreis viel gelukkig wel mee (al had K haar reistabletje gelukkig wel genomen). Onze tourguide was een ex-gevangene, wat het erg interessant en indrukwekkend maakte. Een Amerikaanse vrouw vroeg na afloop zelfs "Can I give you a hug?", waarna ze de ex-gevangene omarmde. Zoals je begrijpt waren er geen Nederlanders die haar volgden... Wij waren met onze gedachten al bij het zwembad terug in het hostel, met een wijntje ernaast!

De tweede dag in Capetown hebben we de Tafelberg 'beklommen' (het was helder, erg belangrijk!). Aangezien we het de vorige avond niet bij 1 wijntje hebben gelaten, hebben we de skilift maar omhoog gepakt. Het schijnt een wat mindere ervaring te zijn om niet te gaan lopen, maar de wandeling van 30 minuten bovenop de berg was mooi genoeg! Een 360 graden view over de stad en in de verte Kaap de goede hoop. Die middag een hippe markt bij de Old Biscuit Mill bezocht waar allerhande heerlijke hapjes stonden uitgestald. Van schitterende verse pizza's tot een broodje 'Rumpsteak van de Kitchen Cowboys', this is the way to spend your saturday afternoon in the cape. Daarna nog een paar uurtjes doorgebracht op een van de schitterende stranden die deze stad te bieden heeft. Helaas zonder het water in te gaan, want meer dan 16 graden wordt de atlantische oceaan hier niet. De andere kant (Indische Oceaan) wordt gemiddeld zo'n 5 graden warmer, maar is ook wat verder rijden van het centrum. Desondanks een mooie afsluiting van een topdag!

• 25 Januari 2010 - 18:00

Marry:

Eindelijk weer een berichtje van jullie, maar goed dat jullie maar 4 rand over hebben om jullie auto te bewaken, ik bedoel als back-packer.....Ik vroeg mij trouwens af, dat Robben eiland is dat zover van de kust af? Mijn voorspelling wat het weer betreft is wel een beetje juist, het gaat vannacht tussen de 6 en 12 graden vriezen.... Maar even wat anders, wij weten niet wat jullie vluchtnummer is en wat jullie hebben afgesproken met Leomiek....Even doorgeven....veel plezier nog! Kusjes

• 25 Januari 2010 - 18:25

Marry:

Wel een hot item, die rokjes en die wijntjes....

• 25 Januari 2010 - 20:01

Koopie:

We begonnen ons al serieus zorgen te maken na de lange stilte.

Het Bestel.nl feest was overigens top!
    Jammer dat die gasten van boven zo slecht tegen drank kunnen,werkelijk alles ondergekotst.
    En de magazijnchef die dacht nog te kunnen rijden na afloop.Hele overheaddeur ligt eruit.
    Gelukkig vond Randy nog genoeg karton om het de komende tijd even profisorisch dicht te houden.
    Trouwens, karton isoleert nog beter ook met die nachtelijke temperaturen deze week.

Verder is Koopie nog steeds jaloers op jullie!

Gr.

• 25 Januari 2010 - 20:51

Borsa:

goed van je koop, dat je alles nog hebt kunnen redden.... vooral die 7 die er nog hopelijk ergens goed bij staat?

• 26 Januari 2010 - 07:55

Randy:

Eindelijk weer een teken van leven! Ik ben erg benieuwd naar de foto's...
    Koopie, bedankt dat je hebt willen helpen opruimen zondag, wat een werk he?
    Wat betreft die 7...hij staat (grotendeels) nog binnen ;-)

Zo, wij (lees: ik) van BSTL gaan aan de koffie.