Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Emile - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Emile - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Door: Emile en Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Emile

07 Januari 2011 | Hong Kong, Hong Kong

3 jan: naar Hong Kong!
De volgende ochtend pakken we de taxi naar de ferry in het op dat moment regenachtige macau. Omdat Macau een andere staat(land) is als HK, moeten we eerst weer door de douane. Een half uur later zitten we op een snelle draagvleugelferry richting onze nieuwe bestemming. In Macau zagen we overal busjes rondrijden van de verschillende casino's en dat blijkt op het water door te zetten. We zien verschillende ferries van de grote casino's, waarschijnlijk om die rijke HK-chinezen op te halen voor een dagje fun. Het voordeel van een draagvleugelferry is dat hij veel minder last heeft van golven, waardoor Karlijn geen last heeft van zeeziekte. Dat er golven staan merken we wanneer we bij de kant komen en de ferry dus in het water zakt: Karlijn heeft toch niet voor niets zeeziekte-pilletjes op! :-)
In HK halen we meteen een soort ov-chipknip waarmee we de subway in kunnen. HK lijkt wel amerikaans: overal staan borden  dat je voor alles en nog wat moet uitkijken en bijvoorbeeld de leuning moet vasthouden op de roltrap. Er staan zelfs bordjes op publieke toiletten dat je je handen moet wassen en moet doortrekken na gebruik; het moet toch niet gekker worden! Ook krijg je dikke boetes wanneer je iets op de grond gooit. We zijn benieuwd of we nu ook geen mensen meer horen rochelen en zien spugen op de grond. Vieze Chinezen. We checken in op een vooraf besproken kamer die wel 7 vierkante meter blijkt te zijn. Inclusief badlamer. Het bed is 1.2m breed (en alweer hard) en ze hebben geen grotere kamers. Het vrouwtje zegt dat vierkante meters duur zijn in HK, en we geloven haar meteen. Laagbouw bestaat hier niet. Alle bussen en zelfs de trams zijn dubbeldekkers. Overal in de stad zijn viaducten en wegen boven elkaar gebouwd. Voetgangers moeten onder de weg door of er boven langs. Enorm efficient, waardoor het verkeer gewoon door kan stromen. Alles is in twee talen en vrijwel iedereen spraakt engels. 's Avonds pakken we de Peak Tram, een toeristisch trammetje die onder een hoek van ongeveer 45 graden een berg beklimt van zo'n 1000 meter hoog. Mooie view over de stad! Helaas staat ee een enorme rij om weer met de peak team naar beneden te gaan, dus eten we op de berg wat (ook hier weten ze hoe er geld verdient moet worden). Wanneer we weer zijn afgedaalt lopen we door naar Soho, het uitgaansdistrict waar we in een van de hippe tentjes een paar biertjes drinken. Toch wel een leuke stad, dat Hong Kong!

4 jan: vroeg ons bedje uit om een visum te regelen. We moeten straks immers China weer in, en in NL was het geen pretje om een visum voor China te bemachtigen. Gelukkig gaat het hier in Hong Kong (uiteraard) allemaal wat efficienter en hoeven we niet eerst twee keer onverrichter zaken naar huis voordat we ons paspoort achter mogen laten om er een kaartje in te laten plakken voor 40 euro per stuk. Een uurtje later staan we weer buiten en pakken we (na een gingerbread-latte bij de Starbucks) de bus naar Stanley: het zuiden van HK island. Dit is als een klein kustplaatsje binnen HK met een geinig klein marktje en een leuke boulevard. De route erheen en terug leid ons langs allemaal idyllische stranden een baaitjes van het eiland. Helaas is het geen strandweer deze tijd van het jaar en besluiten we onszelf maar te verwennen met een heerlijk japans restaurantje. En wat shopping. Daarna: haasten, want om 20.00u begint de lichtshow aan de rivier. Vanaf Kowloon (de kant waar wij verblijven) bekijken we allemaal verlichte kantoorpanden aan de andere kant van het water (HK-island). Vanavond maar wat vroeger naar bed want vannacht hebben we 'niet echt goed' geslapen in onze betonnen tent met warm water en een tv. Helaas hebben we al voor twee avonden betaald anders waren we al ergens anders ingehecked. Het ligt erg centraal, maar daar is ook alles mee gezegd. O, ja: we hebben wifi, dus kunnen we onze trip voor de komende dagen plannen!

Morgen naar Shenzhen!

• 07 Januari 2011 - 16:28

Marry:

Super jullie verhaal, alleen jammer dat jullie zo'n slecht hotelletje hadden....
    Hier alles weer groen, het heeft warm water geregend.
    Kus

• 07 Januari 2011 - 17:23

Michelle:

wat bestaan er toch veel verschillende bestuurlijke indelingen in de Volksrepubliek China. Jullie krijgen op deze reis wel een redelijke dosis zowel aardrijkskunde als geschiedenis-les. On a lighter note: hebben jullie nog leuke schoenen kunnen scoren in HK?, gele misschien??

• 07 Januari 2011 - 18:24

Cees:

Hoi tweetal. Leuke belevenissen maken jullie mee, hoor. Jullie zijn toch wel een casino ingeweest in Macau? Er zijn er bijna 4500 (500 meer dan in Las Vegas). Kowloon lijkt me leuk. Volgende keer jullie eigen luchtbed meenemen...Tsss

• 07 Januari 2011 - 18:34

Koopiepiepelepopie:

Leuke stad eh?
    Hoe is de temp. daar eigenlijk?

Chick lig naast me een poezenbad te nemen, ik neem straks mijn 'eigen' badje maar weer eens.
    Ik kreeg een persoonlijke nieuwjaarswens van de NUON en Waternet;dat we (we???) maar weer een energiek jaar mogen beleven. Ze hebben in januari nog nooit zo'n goede omzet gedraaid.....

Bye!!

• 07 Januari 2011 - 20:34

Annelies:

Klinkt goed allemaal (behalve dat betonnen bed dan)!

Gaan jullie nog bij Ellen op de koffie/borrel?

Veel plezier!