Istanbul en Dar Es Salaam - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Emile - WaarBenJij.nu Istanbul en Dar Es Salaam - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Emile - WaarBenJij.nu

Istanbul en Dar Es Salaam

Door: KE

Blijf op de hoogte en volg Emile

30 December 2012 | Tanzania, Zanzibar

26-12
Istanbul en de weg naar Zanzibar.

Ons avontuur is begonnen! We hebben onze eerste nacht 'noodgedwongen' doorgebracht in Istanbul aangezien ons eerdere vlucht gecancelled was.

27-12
Op rekening van Turkish Airlines (anders dan de naam doet vermoeden al twee jaar op rij verkozen tot de beste airline van Europa) een lekker dagje in istanbul is natuurlijk niet verkeerd. Met al een heerlijk temparatuurtje van 17 graden kunnen we alvast een beetje wennen aan het Afrikaanse klimaat. Overdag verkennen we de Europese en de Aziatische kant. Geen wonder dat menigeen zegt dat 1 dag niet genoeg is: het is een gigantische stad met erg veel bezienswaardigheden. Lekker op een terrasje kijkend naar alle vissers aan de Bosperus. 's Avonds stappen we om 19.10 het vliegtuig in naar Dar Es Salaam.

28-12
De volgende ochtend komen we rond 3.30 aan in Dar es Salaam. De grootste stad van Tanzania is schijnbaar de moeite waard om volledig aan ons voorbij te laten gaan en dat doen we dan ook, want het witte strand van Zanzibar lonkt. Met een rommelig Visa-loketje waar we gelukkig een van de eerste in de rij waren, moeten we totaal 4 uur wachten. Wat een warmte hier! Ook 's nachts geen temperatuur om met een shirt, spijkerbroek en schoenen aan te lopen. Om een uurtje of 6.00 gaat het Domestic terminal op het airport pas open, waar we onze vlucht van 20 minuten naar Zanzibar pakken. En wat voor terminal: alles is van gelakt hout en ziet er volledig vervallen uit. Tassen worden gewogen met een analoge personenweegschaal. We horen later dat je -als je meer dan 15 kg bij je hebt- gewoon je voet eronder moet zetten zodat de weegschaal minder aangeeft. Het loket gaat 5 kwartier later open dan gepland, maar aangezien hier niemand zich druk maakt en we een van de weinigen in de terminal zijn moeten wij dat ook maar niet doen. Hakuna Matata: geen zorgen. We krijgen een kwartier voor de vlucht een boardingpass in een kantoortje waar ongeveer alles kapot is. De boardingpass heeft nog wel de originele vorm , maar bevat geen verdere gegevens dan twee vinkjes: Waar we vandaan vliegen en waar we naartoe gaan. Onze naam, tijdstip en datum zijn niet belangrijk. Laat staan de gate, want die is hier niet, we lopen gewoon achter onze "ground-stewardess" aan, het vliegveld op en naar ons vliegtuig. Echt een vliegtuig is het niet te noemen, het is een kleintje (cessna?) waar we met 5 personen plus een piloot instappen. This is Africa, ofwel "TIA" zoals iedereen hier zegt. Gelukkig is het vliegtuig wel in betere staat dan de terminal, en kunnen we meekijken wanneer de piloot op de landingsstrip van Zanzibar afstuurt. Wel spannend, maar een mooie ervaring!

Zanzibar
Geen controles, wel een menselijke bagageband. De enige pinautomaat doet het niet, maar dat vinden de wisselagentjes waarschijnlijk niet erg. We zitten dik een uur in de taxi naar Bellevue, het guesthouse wat beheerd wordt door Bernard en Nicoline. Nu eerst even een ontbijten en de hele middag lekker ontspannen op het witte(!!) poederstrand.

• 30 December 2012 - 09:35

Leomiek:

Hoi wat fijn om wat te horen van jullie!
    Hier alleen maar regen vanmorgen.
    geniet en ik kijk nu al uit naar de komende verslagen!
    Liefs Leomiek

• 30 December 2012 - 11:01

Annelies:

Zo, je maakt al wat mee voordat je op plaats van bestemming bent! Geniet samen!

Liefs Annelies

• 30 December 2012 - 11:24

Michelle:

Never a dull moment in jullie reiservaringen ! In dit geval klinkt het poederstrand als muziek in onze zwaarbewolkte natte oren !

• 30 December 2012 - 14:36

Cees:

Fijn dat we kunnen lezen dat alles prima verloopt. Geniet van de warmte en die diep in jullie huid dringen. Heerlijk voor later. Kusjes ook van Marry

• 01 Januari 2013 - 02:35

Marloes Joore:

Gelukkig nieuwjaar! Geniet van jullie reis!
    Groetjes Marloes. P

• 01 Januari 2013 - 14:48