O&N in Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Emile - WaarBenJij.nu O&N in Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Emile - WaarBenJij.nu

O&N in Negombo

Door: Karlijn en Emile

Blijf op de hoogte en volg Emile

31 December 2013 | Sri Lanka, Negombo

30-12
Na een kort nachtje pakken we om half 7 een taxi naar het airport waar we doorvliegen naar Colombo. Kopen een lokale simkaart en gaan met een tuktuk naar Negombo wat 15 min van het airport zit. Ons guesthouse is simpel, maar zit aan het strand. We eten bij Lords, een geweldig restraurant wat gerund wordt door een Brit met een passie voor kunst. Verbazingwekkend is de geweldige service en vriendelijkheid, waar menig restaurant in Nederland wat van kan leren! We komen in gesprek met Elizabeth, een Britse van rond de 60, die op reis is met een vriend (Neil). We dachten dat Elisabeth een lobster aan het eten was, maar het waren king prawns van 35 cm lang en 8-10 cm dik! Wat een mutanten! Erg gezellig totdat Emile zegt dat je toch niet ver in de wereld kan komen met de Franse taal en dat je beter Spaans of Chinees kunt leren op school.... Elisabeth blijkt lerares Frans te zijn :-) Voordat we weggaan geeft ze aan dat er een newyearsparty bij haar hotel is morgen.

31-12
De laatste dag van 2013 gaan we vieren in Negombo. Mooi te zien dat er eenzelfde sfeer heerst als in NL: iedereen is bezig met de feesten van de jaarwisseling en de vraag waar het te vieren. Alle barretjes in de straat zijn druk bezig met aankleding en borden buiten zetten met hun poster en menu van die avond. Eerst gaan we op zoek naar een ander hotel, en vinden iets op 100m afstand van de vorige met een zwembad erbij en een mooie tuin. Erg opvallend is dat iedereen uitermate vriendelijk en geinteresseerd is. We nemen een tuktuk naar het centrum van Negombo en onze chauffeur blijkt twee jaar in NL gewoond te hebben. Hij brengt ons bij een gigantische vismarkt op het strand. Het hele strand ligt vol met vissen die liggen te drogen. Tussendoor zijn vissers hun netten aan het legen. Het gaat honderden meters door. Hier moeten die mega-prawns ook ergens vandaan komen, maar we zien ze niet tussen alle drukte. Na de vismarkt brengt onze NL-sprekende gids ons naar het oude dutch fort, een nederlandse kerk en de dutch canals die hier gegraven zijn (rond 1680). De kanalen lopen helemaal door tot Colombo en zijn wel 50 km lang. Waarschijnlijk heeft geen enkele Nederlander een schep in zijn handen gehad met die hitte maar iedereen geeft de nederlanders de credits. Helemaal toen bleek dat alle NL gebouwen uit 1680 de tsunami beter overleefd hebben dan gebouwen die later gebouwd zijn door de bevolking hier.

We gaan lekker bij een pub een paar uurtjes relaxen en in de avond verkennen we eerst een groot feest op het strand waar een paar duizend locals oud&nieuw vieren. Toch besluiten we naar het Golden star beach hotel te gaan en te genieten van een uitgebreid diner met een lekkere Australische Chardonnay. Een schitterende setting van allemaal mooi gedekte tafeltjes met een mega buffet op het strand! Je ziet dat ze er erg veel werk van gemaakt hebben. We vermaken ons kostelijk wanneer een zanger denkt dat hij Engelse teksten aan het zingen is, maar in werkelijkheid iets totaal onverstaanbaars uitkraamt! "SHE'S FRESH....! AAAND ZION!" (Kool and the gang). Het vuurwerk kan niet tippen aan het vuurwerk bij de Aalsmeerse verlichte botenshow, maar de sfeer op het strand maakt het wel mooi! De service is wederom top en nadat de DJ nog een paar uur afsluit met toch onverwacht grote hits van 2013 (Avicii, Pharrell en Daft punk, jaja!) kan de avond niet meer stuk en dansen we met een jong stel uit Sri Lanka en Elisabeth en Neil. We liggen er rond een uur of 3.15 in. Morgen weer vroeg op om richting Mirissa in het zuiden te gaan!

• 03 Januari 2014 - 09:57

Michelle:

leuk verslag, met interessante details!