Sigirya en Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Emile - WaarBenJij.nu Sigirya en Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Emile - WaarBenJij.nu

Sigirya en Colombo

Door: Emile en Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Emile

11 Januari 2014 | Sri Lanka, Colombo

9 jan

Vandaag maken we een dagtrip naar Sigirya, een grote rots ten noorden van Kandy. De rots is ontstaan uit een gedoofde vulkaan en te vergelijken met ayers rock in Australië maar dan iets kleiner. De rots heeft een belangrijke functie in de oudheid van Sri lanka gehad. Bovenop zijn de resten van een van de koningen uit de vierde eeuw te vinden. Na de reis en een uitputtende klim omhoog genieten we van het geweldige uitzicht dat deze koning vroeger ook had vanuit zijn paleis. Onderweg terug komen we langs de grootste hindoetempel van Sri Lanka, allemaal erg indrukwekkend. 's Avonds past Karlijn sari's (de traditionele jurken hier) en heeft ze erg veel bekijks van de vrouwtjes in de winkel. We eten in Kandy een overheerlijk hapje in een Islamitisch restaurant met vers geperste Mangojuice (geen bier hè?) en gebakken roti in verschillende vormen en smaken. Het is weer eens veel te veel. Bij elkaar met nog wat extra Kik-colaatjes (lokaal colamerk) zijn we 11 euro kwijt. Voor vier personen..

10 jan

De tijd in de trein naar Colombo besteden we grotendeels bezig met zoeken naar mooie hotelletjes voor de Malediven. Op onze reis zijn we meerdere malen voor gek verklaard dat we nog niet gereserveerd hebben. In de Lonely planet, waar normaal gesproken een onderscheid wordt gemaakt tussen budget, midrange en top end zien we dat een kamer tot $ 300 per nacht nog steeds onder budget valt.... Maar er is een nieuwe trend waar te nemen: op een aantal bewoonde eilanden worden nu ook guesthouses gebouwd. Het grote voordeel is dat je daar met een normale ferry kunt komen, aangezien transfers vanaf Male (de hoofdstad) met een speedboot tussen de $150-$270 per persoon kosten...
In Colombo aangekomen nemen we nog een aansluitende trein en komen vlakbij ons hotel uit. We krijgen een upgrade en komen terecht in een mooi apartement van 100m2 en een zwembad op het dak! 's avonds gaan we op zoek naar een restaurantje en komen na een lange wandeling terecht bij Cafe Che en dat blijkt een topper te zijn! We genieten van de met zorg klaargemaakte bruchetta's, pasta en taco's.

11 jan

We checken in bij een hotel dat iets dichter in het centrum ligt en wifi op de kamer heeft. We vinden een leuk guesthouse op het eiland Maafushi op de Malediven en boeken voor de eerste twee nachten. Vervolgens verkennen we het oude centrum van Colombo, waaronder The old dutch hospital waar nu allemaal hippe restaurantjes gevestigd zijn. In de middag gaan we shoppen en komen erachter dat mensen hier nog niet zo vaak een roltrap hebben gezien. Erg angstig stappen ze erop en de meesten durven het uberhaupt niet, waardoor er grote rijen ontstaan voor de liften. 's Avonds eten we bij 'the ministry of crab’. We bestellen een krab en krijgen een slab om met de tekst 'keep calm crab on'! Dit restaurant is zo populair dat we in de 4e zitting om 9 uur pas terecht konden, maar na deze aparte beleving weten we waarom :-)

• 17 Januari 2014 - 13:19

Joke Nieuwenhuis :

ha die twee ! wat een boeiend verslag! het reisdagboek werd mij door michelle gestuurd,
    het is al 24.600 + 1 ( dat ben ik ) keer bekeken.
    dat wordt acclimatiseren straks in het aalsmeerse ...