Singapore en Siargao - Reisverslag uit Siargao Islands, Filipijnen van Emile - WaarBenJij.nu Singapore en Siargao - Reisverslag uit Siargao Islands, Filipijnen van Emile - WaarBenJij.nu

Singapore en Siargao

Door: K&E

Blijf op de hoogte en volg Emile

29 Januari 2018 | Filipijnen, Siargao Islands

19 Jan van Palawan naar Singapore

Wekker gaat om 4.15 uur om de eerste vlucht naar Cebu te nemen. Op het AirPort blijkt dat Philippine airlines ons had aangegeven dat we ieder met 20 kg ruimbagage konden vliegen, maar bij een propellorvliegtuig blijkt dit maar 10 kg te zijn. We zijn niet de enige die hier tegenaan lopen. Er moet behoorlijk worden bijbetaald, ja hoor! Uit principe weigeren we, en halen we ruim 13 kg aan kleding uit onze backpacks. Even later lopen we naar de gate met twee grote plastic zakken extra handbagage..:-) Een uur later vliegen we over de mooie eilandjes! Op Cebu AirPort moeten we een plek zoeken om onze backpacks een paar dagen op te slaan. We boeken een hotelletje vlak bij het AirPort, waar we alvast onze tassen kunnen opslaan en zodoende kunnen crashen als we twee dagen later (midden in de nacht) aankomen. Ook de e-sigaret van Emile slaan we op, aangezien deze verboden zijn in Singapore...:-(

We lunchen even bij Chowking, een fastfoodketen waar ze eigenlijk erg goede nasi verkopen. Ook hebben ze hier Halo-halo, een toetje van paars Ube-ijs met zoete Cocosmelk, bonen en afgetopt met gelatine in zoete kleurtjes. We hebben het al eerder gezien, maar hier wordt het met dienbladen tegelijk uitgeserveerd! Toch maar een keer proberen dan! :-)
Het vliegtuig van AirAsia lijkt wel een vrieskist; we proberen met alle kleding die we mee hebben ons een beetje op te warmen. Zelfs na 4x vragen of de temperatuur omhoog kan, gebeurd er weinig. Na 3,5 uur bibberen staan we in Singapore en nemen een Uber. Ze hebben hier de optie om die te delen met anderen, dus dat gaan we proberen! Allemaal super goed geregeld hier en 40min sightseeing later hebben we de auto met 3 anderen gedeeld en worden we afgezet bij het appartement van Victor en Inge. Wat een andere wereld ten opzichte van de Filipijnen; alles is zo schoon, enorm veel hoogbouw en verkeer rijdt zo netjes! Geen getoeter!
Victor en Inge wonen met hun kindje Janna (1 jaar) en haar oppas Lina. Victor komt die avond terug uit China en we praten nog even snel bij. Erg leuk om weer even in een hele andere omgeving te zijn!Helemaal uitgeteld gaan we naar bed.

20 Jan
Wekker gaat alweer vroeg, want Victor organiseert een vrijwilligersevent voor collega’s en wij mogen mee. We krijgen een EY shirt aan en gaan naar een enorme soup kitchen, waar dagelijks door vrijwilligers wordt gekookt voor 6000 minder bedeelden! Victor en Emile wassen de groenten en Karlijn gaat de witte kool snijden. Het voedsel wordt gedoneerd door bedrijven. De keuken is enorm groot en er zijn een stuk of 50-60 vrijwilligers aan het werk. Wat een fabriek!

Die middag gaan we met Victor en Inge op stap en drinken we een biertje op een dakterras van Level33 op uiteraard de 33ste verdieping met een geweldig uitzicht over de baai. Daarna eten we bij het goedkoopste sterrenrestaurant ooit: Michelin heeft een eettentje uit een Chinatown foodhal van Singapore bekroond met een ster voor zijn signature-dish: kip met rijst. Voor omgerekend 2,50 euro (plus 4 euro voor een Tiger-biertje) kunnen we ons tegoed doen aan de schijnbaar beste kip met rijst ter wereld! Onze meningen waren erover verdeeld of dit ook echt zo is maar een ding is duidelijk: we zijn in ieder geval weer een ervaring rijker..:-)
Verder doen we nog wat sightseeing in het indrukwekkende centrum!

21 Jan
We gaan naar het luxe Mandarin Oriental hotel waar een vriendin van Victor en Inge verblijft. We liggen heerlijk bij het fantastische zwembad op de 5e verdieping met uitzicht over de baai van Singapore! De koffie kost 12 Singapore dollar (8 EUR) maar alles is verder tot in de puntjes verzorgd; zelfs 10 verschillende soorten zonnebrand, ligbedjes die half in het water staan en een stapel badhandoeken staan tot onze beschikking! Wat een luxe hier! ‘s Avonds nemen we afscheid van Inge en Janna en pakken een taxi met Victor naar het AirPort, want hij vliegt weer naar China voor zijn werk. Wat een geweldige afwisseling op onze trip! Nu weer terug naar Cebu!

22 Jan
We komen om 1 uur in de nacht aan en er staat een enorme rij voor de immigration. Hierdoor hebben in ieder geval uitgebreid de tijd om te kijken waar we naar toe willen en besluiten een vlucht naar Siargao te boeken die dezelfde dag om 11.30 uur vertrekt. Na twee uur in de rij krijgen we gelukkig een stempel om nog max 30 dagen te blijven. We liggen om 3 uur eindelijk in ons bedje van het niet echt geweldige hotel waar we onze tassen drie dagen hiervoor gedropt hadden. Echt heel apart dat ze alleen een deken hebben neergelegd. Bij navraag hebben ze ook geen lakens :-( We hebben mazzel dat we als backup onze eigen lakenzak mee hebben...
Na het ontbijt pakken we een taxi naar het AirPort en vliegen in 40 min naar Siargao, wat bekend is om wereldberoemde surfspots. Onderweg hebben we weer prachtig zicht op alle eilandjes! Het propellervliegtuig heeft behoorlijk veel moeite om te landen. Later horen we dat de afgelopen dagen meerdere vliegtuigen terug zijn gevlogen, omdat ze (vanwege het onvoorspelbare weer) niet konden landen. Er zijn mensen die daardoor al 5 dagen niet van het eiland af konden komen.
Met een mini-van laten we ons droppen in het plaatsje General Luna, waar de meeste backpackers zitten. We lopen langs een paar hotels op zoek naar een kamer en plotseling staat Rachel (die we in Siquijor hebben ontmoet) voor ons neus. Echt toevallig dat ze ons zag lopen! Terwijl wij het halve land hebben rondgereisd is zij met haar vriend Andrew hier al een maand op het eiland ‘on the cheap’. Ze vinden het hier fantastisch! Na 5 hotels hebben we een mooie grote kamer gevonden aan het strand voor 3 nachten. Er zitten hier alleen veel muggen, dus Emile sleept onze klamboe niet voor niets al 6 weken mee ;-)
We hebben met Rachel en Andrew afgesproken bij Bravo, een hippe strandtent. Andrew loopt overal op blote voeten, aangezien zijn 2 paar slippers gejat zijn bij restaurants (als je ze uit moet doen bij de entree). Dit valt hier overigens niet op, want veel toeristen lopen hier overal op blote voeten (kennelijk een surfersgewoonte). Ze hebben een paar onzin tatoeages laten zetten omdat ze maar € 20,- per stuk waren. We begrijpen er niks van dat je een microwave-teken of een driehoek op je arm zou willen hebben... Aangezien Bravo alleen goedkoop is voor de gin-calamansi cocktails stellen Andrew en Rachel voor om te gaan eten bij Mama’s grill; een lokale tent waar je bij binnenkomst je stokjes vlees en groenten kiest en de marinade. Verder wacht je aan plastic meubilair op het zand en tl-balken erboven. Het is allemaal nogal basic maar doordat je voor minder dan twee euro per persoon goed kunt eten zit het ramvol. Dat stemt ons weer gerust, er zal dus waarschijnlijk wel omloop zitten in het ongekoelde, uitgestalde vlees..:-) Er staat geen bier meer in de self-service koelkast en daarom loopt Andrew op zijn blote voeten de straat over naar een winkeltje om een bier te halen. Een hondje van 4 maanden oud van hun hostel (Adolf) loopt altijd mee en is bij iedereen aan het bedelen of springt met z’n voorpoten op tafels bij anderen om onbewaakte kipspiezen en varkensspiezen weg te jatten.... heel gênant, maar Adolf is nog erg jong en kent geen ‘NO’ ;-)

23 Jan
Het regent behoorlijk hard; onze poncho’s komen goed van pas! We kunnen weinig anders dan hangen op onze relaxte veranda en Emile doet zijn BTW-aangifte (moet ook gebeuren). Wanneer het eindelijk in de namiddag droog is, lopen we richting het centrum en eten daar een pizza. Door de regen zijn de niet geasfalteerde wegen veranderd in enorme waterplassen. Het kost heel wat moeite om daar omheen te lopen. We pakken een Habal Habal (samen achterop een moterbike met een soort dakje erop waar surfplanken op kunnen liggen) en gaan door de plassen richting Kermit. Dit populaire restaurant zit helemaal vol en we nemen plaats aan de bar. Eindelijk kan Karlijn weer eens een fatsoenlijke Chardonnay bestellen. Emile gaat aan de cocktails, aangezien hier het bier ook op is :-(

24 Jan
In de ochtend regent het ook nog behoorlijk, maar wanneer het in de middag droog wordt lopen we ruim 3,5 km over het strand richting Cloud 9; de bekende surfspot op dit eiland waar jaarlijks een van de grootste surfevenementen ter wereld wordt gehouden. Heel veel scooters/motorbikes die je kunt huren hebben standaard een set beugels om surfplanken mee te vervoeren. Onderweg vragen we al bij een paar hotels of ze een kamer vanaf morgen beschikbaar hebben, want we moeten onze kamer uit. Alles zit vol of ver boven ons budget. We begrijpen nu wel waarom er hier volop bungalows uit de grond worden gestampt! Er is onlangs een film uitgekomen met als titel Siargao en daardoor komen er ook veel Filipino’s naar het eiland op vakantie. Onderweg kijken we nog even op Agoda en zien een kamer in het resort van onze buren beschikbaar die we direct boeken; hoeven we ook niet zover met de backpacks te slepen.
Aangezien de weersvoorspellingen heel slecht zijn, boeken we maar een dag vooruit. Als het hier regent kun je echt niks anders doen dan bij je hotel zitten, dus dan gaan we liever ergens anders heen.
Bij Cloud 9 liggen behoorlijk veel surfers in de zee te wachten op de juiste golf. Met name bij het beginnersstrand (naast Cloud 9) is het een komen en gaan van surfers. Erg mooi om te zien!
‘s Avonds gaan we naar Bravo want het is Pinxtos avond. Alleen blijken de pinxtos al om 19 uur op te zijn, “sorry maa’m, is finished” :-(
We vragen onszelf wel eens af hoe moeilijk het is om bier/aardappel/cola etc. op voorraad te houden hier als restaurant. Er gaat geen dag voorbij dat we iets bestellen wat op is. Het zal een soort van schaarste zijn, maar in sommige gevallen (zoals deze) ook luiheid. Hoe moeilijk is het om een klein hapje (wat voor hapje dan ook) bij ieder drankje te serveren als je er mee adverteert? Of een gerecht van een krijtbord te halen als het op is? Enfin, ze hadden hier in ieder geval nog koud bier..:-D

25 Jan
We proberen een scooter/motor te huren met 2 helmen. De scooters zijn er wel, maar 2 helmen is een stap te ver... Wie draagt er nou een helm? :-) bij het 5e tentje hebben ze er wel 2, nieuw in doos. De scooter is 150cc en Emile is net een klein kind zo blij is hij ermee! We rijden over het prachtige eiland dat bekend staat om de hoeveelheid palmbomen! We bezoeken een soort natuurlijk zwembad wat in de zee ontstaat wanneer het eb is. Het ligt tussen allemaal rotsen en is prachtig helder blauw. Zoals bij iedere attractie moeten we deze locatie ook met veel mensen delen. De onderwatercamera die we van Victor hebben geleend komt hier goed van pas!
In het donker rijden we terug en
doen weer een poging om bij Kermit te eten, maar er is een wachtrij van een uur... dan maar naar een lokaal tentje.

26 Jan
We verhuizen vandaag alweer naar een ander hotel(Kokai) en vervolgens gaan we richting Cloud 9 omdat Emile gaat surfen. Karlijn zit op het strand klaar om alles goed vast te leggen met de camera. De stroming is sterk en het kost veel moeite om op een goede plek te blijven. Een paar keer lukt het om te gaan staan op een golf. Vrij plotseling slaat het weer om en begint het kortstondig te regenen. Vervolgens zien we twee regenbogen en kunnen we weer van de zon genieten.
We gaan dit keer vroeg naar Kermit en staan op de wachtlijst. We raken aan de bar in gesprek met Whitney en Pete uit US. Het is geen stel, maar zijn al 3 weken aan het reizen. Het is erg gezellig en rollen als een van de laatsten naar buiten.

27 Jan
Het regent en het blijft regenen! We moeten bij Kokai onze kamer inruilen voor een andere kamer die 400m verder zit aan een ongeasfalteerde weg. De weg is veranderd in een sloot en de tuin ook. Poncho’s aan en we gaan met backpack achterop de brommer om te worden afgezet bij de kamer; de chauffeurs zijn doorweekt! We hangen rond bij Viento, een leuk resort aan het strand. Je kunt hier niet veel anders... ‘s Avonds hebben we met Pete en Whitney afgesproken bij Bravo en er is ook nog een NL stel bij die net zijn aangekomen. De sfeer zit er goed en we verhuizen allemaal naar de Rumbar waar nog een feestje is. Er komen hier meer locals dan toeristen en er wordt volop gedanst. Pete doet nog een poging om Karlijn te leren Country dansen, maar dat is niet echt een succes. Het is echt heel gezellig en om 4 uur rollen we ons bedje in.

28 Jan
Het weer is iets opgeknapt, maar we zijn een beetje brakjes. Tijd om de beste taco’s van Siargao uit te proberen. Het is een heel klein tentje met alleen buiten een paar zitplaatsen. Het is ons wel duidelijk dat dit hoog scoort op TripAdvisor!De power is vandaag op het hele eiland afgesloten van 6-18 uur, dus een warme douche en pinnen kunnen we vergeten. We doen nog een middagtukje en gaan richting Bravo, want daar is het vanavond feest. Whitney en Pete zijn er alweer en ook het NL stel van gisteren. Uiteindelijk hebben we een grote tafel met 15 man en is het een hele gezellige avond. Doordat Siargao vrij klein is, kom je iedereen overal weer tegen. Pete (een grote kerel van 45 jaar) heeft de hele dag niks gegeten en bestelt gewoon 3 hoofdgerechten! Hij heeft voor Emile een hoody meegenomen als cadeau omdat hij hun contact zo waardeerde. Na een paar uur worden er wat tafels weggehaald en gaat de DJ los! En wederom is de San Miguel light op; toch bizar dat dit meerdere keren per week voorkomt....Om 12 uur houdt de muziek op en lopen we naar huis.

29 Jan
Vandaag ons laatste dagje op dit prachtige eiland! We relaxen op het strand en nemen eindelijk een massage. Ook nu is de pinautomaat buiten gebruik en breken we onze noodvoorraad dollars aan om wat peso’s te bemachtigen. ‘s Avonds spreken we nog met het NL stel af om te eten. Een gezellige afsluiting van het heerlijke eilandje.

• 30 Januari 2018 - 11:57

Michelle:

Wat een spannend en veelzijdig verslag! Leuk dat jullie '2 dagen Singapore' in detail aan de beurt kwam. Mocht in het verre verleden van het zwembad in het Hilton gebruik maken. Ook at ik regelmatig in het toen net gebouwde Mandarin aan Orchard Rd.
    Jammer dat het zoveel regent. Het is slecht verdeeld over de wereld, denk aan het arme Capetown SA, waar al jaren bijna niets meer valt.