Guadeloupe - Reisverslag uit Guadeloupe, Guadeloupe van Emile - WaarBenJij.nu Guadeloupe - Reisverslag uit Guadeloupe, Guadeloupe van Emile - WaarBenJij.nu

Guadeloupe

Door: Karlijn en Emile

17 Januari 2019 | Guadeloupe, Guadeloupe

13 Jan
Vroeg in de ochtend proberen we nog even een Airbnb te boeken in Guadeloupe maar daar krijgen we nog geen bevestiging op. We nemen na het ontbijt afscheid van Jeroen en Rianne en pakken de subway naar het airport. We zijn er al vroeg, want er werd behoorlijke drukte verwacht. Dat blijkt gelukkig reuze mee te vallen. We vliegen met budget airline Norwegian en het verbaast ons dat we veel beenruimte hebben! Na bijna 3,5 uur landen we op Guadeloupe waar het 25 graden is. Guadeloupe hoort bij Frankrijk, waardoor we ook met onze internetbundel gewoon binnen de EU zitten. Inmiddels ook een bevestiging van de Airbnb, dus we kunnen ergens slapen (ook fijn)! We regelen een shared taxi en zitten binnen no time bij ons appartement. Het is een klein appartementje met airco, en we slapen op een soort vide waar we niet rechtop kunnen lopen, maar heeft vanaf ons balkon een geweldig uitzicht over de levendige haven tussen Pointe-a-Pitre (de grootste stad van Guadeloupe) en Gosier. Gelijk maar even een hapje eten bij een van de vele restaurantjes in de haven. Wanneer we weer naar huis lopen, komen we erachter dat Emile zijn telefoon is vergeten en zelfs als we 5 min later terug komen hebben ze m apart gelegd; wat een service!

14 Jan
Na een ontbijtje met baguette gaan we lopend naar Point-a-Pitre waar we erachter komen dat de Lonely Planet toch wel een punt heeft: dat je hier in ieder geval niet moet zitten met je hotel. Het centrum heeft ons weinig te bieden. De cruise terminal en ferry terminal zitten hier ook. Na 10 km lopen zijn we weer thuis en Karlijn gaat met een wijntje in de hangmat liggen op het balkon; even de dikke enkels laten slinken! We lopen nog even een rondje door de haven voor ons appartementje en vergapen ons aan de boten. Veel grote zeilboten. We strijken neer op een terras met heerlijke tapas en een goed glas wijn. Die fransen weten wel wat lekker eten is!

15 Jan
We huren een rode Skoda Citigo (de Volkswagen Up Van Skoda) om het linker gedeelte van Guadeloupe (Bass-Terre) te ontdekken. De wegen zijn hier allemaal best ok, op een paar gaten in de weg na, en natuurlijk slecht rijdende Fransen. We komen langs een aantal pittoreske Caribische vissersdorpjes en lunchen in een strandtentje waar een NL koppel naast ons komt zitten. Het zijn de eerste Nederlanders die we zien in Guadeloupe. Ze adviseren ons om Accras te bestellen, een soort kleine hartige oliebolletjes van vis, geserveerd met een soort dillesaus (al is de saus schijnbaar overal anders). En een gegrild lokaal visje. Heerlijk! Het valt ons op dat Guadeloupe erg groen is, dit komt doordat het vaker regent op Guadeloupe dan bijvoorbeeld op Curacao. Ook vandaag regent het af en toe even, al is het door de 27 graden niet heel storend..:-) Helaas hebben we onvoldoende tijd om de vulkaan te beklimmen. We maken een rondje in Gosier waar de meeste toeristen verblijven; het strand ziet er goed uit, maar het is wel behoorlijk druk. We verlengen de airbnb nog een extra dag en sluiten de dag af in een sushitentje in de haven.

16 jan
We kunnen onze Skoda Citigo nog een dagje huren en gaan vandaag de oostkant van het eiland verkennen, genaamd Grande-Terre. Het blijkt dat er toch best wel wat auto’s rondrijden op het eiland, en Google Maps adviseert ons om een detour te maken om de file te ontwijken. Later komen we nog wat kleine files tegen. Deze kant van het eiland heeft een stuk minder bergen, wat daarentegen wel een stuk rustiger rijdt. We doen vandaag de badplaatsen Sainte Anne en St. Francios aan. Je ziet dat hier veel Fransen een huisje hebben, en dat het toerisme wat meer ontwikkeld (en up-market) is. Mooie stranden, jetski’s en grote catamarans. Het einde van de middag komen we bij het meest oostelijke puntje van het hoofdeiland aan. Een schitterende baai in de volle wind en zon. Een paar kiekjes verder gaan we weer op pad voor onze laatste stop voor vandaag; het oude hoofdstadje Le Moule. Hier zien we nog wat oude koloniale gebouwen en vestigingswerken met kanonnen. Met een ondergaand zonnetje rijden we weer naar ons appartementje. We eten weer in het haventje bij een van de picks van De Lonely Planet; Le Pirate de Caribeen, een heerlijke visschotel en een bavette. Mhommhommhom…

17 jan
Vandaag vertrekken we rond 17:30 met de ferry naar Dominica, maar willen eerst nog naar een van de mooiste gebouwen die we hier zijn tegengekomen, het ACTe Museum. Aangezien we onze Citigo hebben ingeleverd en om 12:00 zijn uitgecheckt, doen we deze 2,5km te voet met onze backpacks op onze rug. Een goede workout met het zonnetje op ons bolletje! Het museum schijnt wereldwijd een van de mooiste musea over de geschiedenis van de slavernij te zijn, en we denken dat ze wel eens gelijk kunnen hebben. Niet alleen de strakke buitenkant aan de kade is erg mooi, ook de audiotour geeft een goed beeld over de geschiedenis van de 13,5 mln gedeporteerde slaven die door de Europeanen zijn verscheept. Een erg indrukwekkend verhaal over een verschrikkelijke periode in de geschiedenis.

Aangekomen bij de Gare Maritime (Ferryterminal, voor degene die niet zo goed Frans spreken als ondergetekenden, ahum) moeten we blijkbaar alvast een ferryticket hebben om Dominica uit te gaan voordat we door de douane komen. Erg jammer, omdat we zo onze flexibiliteit kwijt zijn. Er gaat niet iedere dag een ferry, dus kiezen ervoor om 3 nachten te blijven op onze volgende bestemming. De ferry’s zijn groot en snel; na twee uur komen we in het donker aan op Dominica. Onze trip vervolgt zich…

• 18 Januari 2019 - 14:45

Cees:

2,5 maand op pad en dan nu al geen tijd meer om een vulkaan te beklimmen?
    Jeetje

• 18 Januari 2019 - 21:50

Mark:

Allemaal Franse invloeden, maarre... toch geen gele hesjes eh!
    Of enkel zuidwestertjes tegen de regen