Dominica - Reisverslag uit Roseau, Dominica van Emile - WaarBenJij.nu Dominica - Reisverslag uit Roseau, Dominica van Emile - WaarBenJij.nu

Dominica

Door: K&E

Blijf op de hoogte en volg Emile

20 Januari 2019 | Dominica, Roseau

17 Jan
Bij aankomst in Dominica merken we gelijk dat dit wel een iets andere sfeer heeft dan Guadeloupe; veel minder mensen (maar 70.000 eilandbewoners) minder verwesterd en ook de douane heel chaotisch. Er was in een van de rijen een tl-balk naar beneden gekomen, maar die hing nog (terwijl hij aan stond)aan een draaitje. Ze lieten dit gewoon hangen en mensen in de rij moesten maar bukken om erdoor te kunnen. Daarnaast werd er door de douane behoorlijk wat bagage open gemaakt midden op de vloer tussen de rijen mensen.
We hebben een kamer in een Airbnb gehuurd dichtbij het centrum van Roseau in Dominica en onze gastheer (host) komt ons ophalen. Eenmaal buiten de poort was onze host Danny nog niet gearriveerd, maar veel mensen maakten zich wel druk om ons door iedere keer te vragen waar we naartoe moesten en wie ons op kwam halen. Onze backpacks wegen gelukkig weer iets lichter doordat we de winterjassen hebben achtergelaten.
Danny is een aardige vent die ons gelijk een tour door de stad geeft! Sinds dat zijn zoontje bij zijn moeder in NY woont, verhuurt hij zijn kamer op Airbnb. Danny werkt op het ministerie van toerisme en vertelt over de schade die orkaan Maria eind 2017 heeft aangericht die 90% van de gebouwen heeft beschadigd! Er werd een orkaan van categorie 1 verwacht, maar dit bleek een categorie 5 te zijn.
Nog steeds zie je de sporen ervan terug, we zien regelmatig dat huizen nog geen dak hebben. Kerken en publieke gebouwen zijn verwoest en lijken wel ruïnes. Danny heeft met zijn zoontje geschuild in de badkamer, alle ramen kwamen eruit en water liep naar binnen. Vervolgens zijn ze in een kast gaan zitten tot de volgende ochtend. De storm bleef de hele nacht razen met windsnelheden tot 240 km/u. Alle wegen waren geblokkeerd met boomstammen uit het regenwoud en aardverschuivingen vanuit de bergen. Danny laat ook een aantal filmpjes zien hoe erg de schade was. Enorm heftig en dat heeft zijn weerslag gehad op de bewoners.
Aangezien het inmiddels al laat is, doen we wat boodschapjes om te koken. Door de week zijn restaurantjes vroeg dicht hier. Danny heeft een date en komt niet meer thuis die nacht.

18 Jan
Na het ontbijt gaan we richting het centrum om lokale dollars te pinnen en een bus naar de Trafalgar watervallen te pakken. We rijden 20 min door hele mooie bergweggetjes en uitzichten. Eenmaal bij de watervallen betalen we in EC dollars, maar een UK koppel betaalt hetzelfde bedrag in USD (bijna 3x meer!) De watervallen zijn prachtig! Op de terugweg lopen we nog 1,5 km naar de bushalte maar er komt geen bus... Het is geen drukke weg, dus dan maar proberen een lift te krijgen. Na een paar auto’s mogen we met een Frans koppel meerijden naar de stad. Al moet deze man nog wel een beetje wennen aan de kleine weggetjes en links rijden...
We duiken een restaurantje in waar het zo druk is met passagiers van het cruiseschip dat er geen tafeltje meer vrij is. We mogen aanschuiven bij een ouder koppel uit de UK die even wat goedkope cocktails bestellen voordat ze weer aan boord moeten.
We hebben een interessant gesprek over de chaotische situatie in UK (ze hebben voor de Brexit gestemd).
Na onze late lunch lopen we naar de Botanische tuinen waar de schade van eerdere orkanen ook nog zichtbaar is; een echte eyecatcher is een schoolbus die onder een boom gevouwen is in 1979.

Emile heeft Danny beloofd te koken en na een rondje in de grootste supermarkt van het eiland (waar ze alleen vlees in de diepvries hebben en zeer weinig verse spullen), wordt het een geimproviseerde kip/groenten/gember/kerrie met rijst. We eten aan de eettafel, wat Danny al jaren niet gedaan heeft. Danny’s vriendin schuift ook aan (overigens niet dezelfde dame is als waar hij gisteren was). We drinken wijn en whiskey uit Danny’s drankkast. Een aparte ervaring met een host via Airbnb.

19 Jan
De volgende dag gaan we naar het zuiden, waar Champagne beach/reef te vinden is. Na een busrit en een lift van een lief vrouwtje die ons haar verhaal van orkaan Maria vertelt komen we uit bij Soufriere. Rond/op Dominica zijn 9 actieve vulkanen, waarvan ook een aantal onder de zee. De baai waar we een duik nemen is ook een actieve vulkaan, waardoor je allemaal bubbeltjes naar boven ziet komen. Erg apart en een leuke gelegenheid om bij het snorkelen onze nieuwe onderwatercamera uit de tas te halen. Rond een uurtje of drie gaan we weer terug, want het begin van het carnaval wordt hier vandaag ingeluid! In de straten van het plaatsje (Roseau) waar we zitten is een parade die duurt tot een uurtje of 18:30. We hossen mee en het is een gezellig evenement met een hoop muziek en biertjes. We zijn bijna de enige toeristen, aangezien er vandaag -wonder boven wonder- geen cruiseschip in de haven ligt!

20 jan
Danny dropt ons af in het noorden, maar we worden eerst nog voorgesteld aan zijn vrouw en kindje van 8 maanden. Dit is dus weer een andere dan de vorige 2 en deze vrouw woont niet in het huis waar wij zitten. Erg ingewikkeld dus....al vindt Danny blijkbaar van niet..:-)
We worden afgezet bij Mero en daar is een leuk strandje met een paar eettentjes. We nemen afscheid van Danny die ons zelfs nog aanbiedt om gratis langer bij hem in huis te blijven. Vanmiddag stappen we namelijk op de ferry. We strijken neer op een terras en raken in gesprek met Seth een 80+ man uit Zweden. Hij heeft een probleem met zijn laptop en dacht (gezien onze leeftijd) dat wij wellicht een oplossing hadden. Komt dat even goed uit met Emile! Het blijkt makkelijk op te lossen (al had Emile nog de meeste problemen met Windows in het Zweeds..:-)..), zodat hij weer met zijn kinderen kan Skypen. Seth was zo blij dat hij onze lunch betaalde!
Aangezien de bussen niet regelmatig rijden op zondag gaan we liftend terug. Een heel aardig Dominicaans stel neemt ons mee en we worden dichtbij ons appartement afgezet. En dan backpack op de rug en naar de ferryterminal voor onze reis naar Martinique. Eigenlijk hebben we iets te weinig kunnen zien op Nature Island Dominica en hier zouden we nog wel eens terug kunnen komen. We zijn de afgelopen 3 dagen tientallen leuke mensen tegengekomen. Wat een geweldige sfeer hier op Dominica!

• 21 Januari 2019 - 16:21

Carry:

Weer een leuk geschreven verslag geniet van het mooie weer. Hier gaan we schaatsen.

• 21 Januari 2019 - 16:52

Cees:

Blij dat je de kost verdient Emile. En dat op Windows en geen MAcOs. God Carry....zou je dat wel doen? Schaatsen bedoel ik. O ja Emile, waar liggen jou schaatsen. Die met die schoenen, weet je wel?
    Je hebt tenslotte precies mijn maat.

• 22 Januari 2019 - 07:38

Jeroen:

Gaaf Karlijn, leuk om te lezen. Wat een interessante gozer die Danny hahaha.

• 22 Januari 2019 - 09:39

Pascal:

Hey Luitjes! Leuk om te lezen dit weer. Wat een slordig gedoe met de douane zeg... bizar! Ik ben blij dat de sfeer een hoop goed maakt weer. Laat je niet teveel aan het werk zetten Emile!

• 23 Januari 2019 - 13:16

Annelies:

Leuk om weer mee te lezen met jullie reisavontuur.

Kunnen jullie aan Danny vragen om een roman te schrijven?