De Bahama’s - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Emile - WaarBenJij.nu De Bahama’s - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Emile - WaarBenJij.nu

De Bahama’s

Door: KE

Blijf op de hoogte en volg Emile

12 Februari 2020 | Bahama's, Nassau

Waarbenjij.nu is nog in volle glorie, maar we vinden Polarsteps toch iets beter. Check ons reisverhaal incl foto’s en kaart (die hier niet toe te voegen zijn) op:

6 februari 2020 Bahama’s
En dan is het zover; we gaan twee maanden naar de Caribbean! Vroeg op. Via Londen vliegen we naar Nassau (Bahama’s) en komen in een heerlijke temperatuur aan van 26 graden. Een taxi brengt ons naar een Airbnb appartement die dichtbij downtown Nassau ligt. Direct vallen de Amerikaanse invloeden op in de bouwstijl van de hotels en huizen. Na het installeren lopen we naar de kust waar we neerstrijken bij de Fish Fry. Dit zijn allemaal kleine eettentjes waar je uiteraard vis kan eten en gezellig wat kunt drinken. Na een paar uur taaien we af, want ons bedje lonkt na een nachtje van 2-3 uur.

7 Februari
Wekker staat om 7 uur, want we hebben een tour geboekt naar de Exuma eilanden. Een paar uur later vertrekken we met 48 andere toeristen in een Powerboat met 1800 PK in 1.15 uur naar de paradijselijke eilandengroep. Eerst naar een eiland waar alleen maar leguanen wonen. Er zitten er zeker zo’n 100 op het kleine strandje. Ze zijn erg snel en sommigen zijn behoorlijk groot! We kunnen ze druiven voeren met sateprikkers. Kundig happen de leguanen de druiven van het einde van de prikkers. Dit hebben ze vaker gedaan. Nadat we weer in de boot zijn geklommen gaan we naar een privé eiland waar we zwemmen met de varkens. (Google op YouTube swimming Pigs). De varkens worden goed verzorgd en lopen achter elkaar de zee in. We voeren ze appels en brokken en ze zijn er dol op! De wat grotere varkens zien we meer pootje baden dan zwemmen, maar het is hilarisch om te zien.
Ondertussen worden we door het personeel gewaarschuwd als er Stingray’s of haaien (reefsharks en lemonsharks) in ons gebied zwemmen; en dan moet je in ieder geval niet het water uitrennen, maar stil blijven staan! De stingray’s zijn enorm groot en je kunt ze aanraken. Wanneer we een stukje vis onder water houden (op de grond), pakken ze het tussen je vingers vandaan. Ondertussen voel je de grote flappen van de stingray tegen je aan bewegen. Heel bijzonder! Overigens kan een steek van de staart van de stingray dodelijk zijn, dus daarom moet je ook echt stil blijven zitten. Ze zijn duidelijk gewend om eten te krijgen, want ze gaan netjes iedereen langs. Daarna nog even snorkelen waar een aantal mooie blauwe vissen te zien zijn. De lunch is zeer goed verzorgd en we relaxen nog even op een strandbedje. Eind van de middag varen we weer terug naar Nassau waarbij Karlijn de hele weg met een regenjas aan zit, omdat ze veel water over zich heen krijgt.
We drinken nog wat in downtown Nassau aan het strand en doen even nog wat boodschappen. We verbazen ons over de gigantisch hoge prijzen in de supermarkt. Een potje hazelnoot-amandelpasta voor 28 USD! Weer vroeg ons bedje in; wat een fantastische dag!

8 feb
Het is vandaag behoorlijk bewolkt, dus we willen met de bus naar Doongalik Art studios. In het centrum stappen we over op een andere bus waar op dat moment een paar grote cruiseschepen liggen. Het is bezaaid met passagiers en we zijn blij dat we het centrum weer uit gaan. We komen bij een soort art gallery in een oude villa waar ook een mini boerenmarkt is. We raken van het ene in het andere interessante gesprek met locals en proberen ondertussen lokale specialiteiten. De sfeer is zeer gemoedelijk en mogen zelfs nog even bij een schilderles voor kids komen kijken. De locals vertellen over de hoge cost of living hier in de Bahama’s. Doordat er geen inkomstenbelasting wordt geheven, komen vrijwel alle belastingopbrengsten uit invoerrechten en BTW. Vandaar die hoge supermarktprijzen... Voor de lunch worden we verwezen naar Ty’s place, een restaurant waar allemaal mensen met het downsyndroom werken. Het restaurant geïnspireerd op Ty, een jongetje met down en leukemie die veel te vroeg is overleden. Na een uitgebreide foto sessie met het team en een volle maag van de vegaburger, nemen we afscheid en lopen we richting het centrum omdat we geen bus zien. Wanneer we de straat oversteken roept een vrouw vanuit een autoraam dat we beter niet richting het zuiden kunnen lopen, omdat het een onveilige buurt is. Gelukkig wilden we daar niet heen, maar het zegt wel iets over de aardige mensen hier. Veel mensen zeggen je hier op straat vriendelijk gedag. Na een tijdje wachten komt er een busje en hij zet ons vlakbij een festival af die we als tip meekregen die ochtend. Het is een gezellige boel met standjes met eten, drinken, sieraden, kunst en muziek. We lopen een gebouw binnen waar mensen staan te wachten en plotseling zegt iemand ‘ready for the tour?’. En zo vallen we spontaan in een tour door de John Watling’s rumfabriek waar 1200 flessen per dag geproduceerd worden. Wisten wij veel dat we in een rumfabriek stonden... We eindigen op het terras waar Emile een rumtasting doet. Na de modeshow op het festival gaan we op huis aan.

9 feb
Vandaag is het ook bewolkt, dus we beginnen met het Pirates of Nassau museum wat wel grappig is, maar iets te kinderlijk is opgezet. Ze hebben een replica van een piratenschip (met bijbehorende achttiende-eeuwse kade en geluid uit vele speakertjes) gemaakt, waardoor we ons op een filmset van Pirates of the Caribbean wanen. Vervolgens naar het National art gallery museum wat is gevestigd in een mooi koloniaal gebouw. Ze hebben een aparte tentoonstelling met kunst over de heftigste orkaan ooit voor de Bahama’s (Dorian in 2019) waarbij veel mensen alles kwijt raakten. Onvoorstelbaar wat een impact dit op de bewoners heeft gehad. We lopen richting downtown waar 3 enorme cruiseschepen in de haven liggen. We horen later dat er zeven kunnen liggen. Big business hier in de Bahama’s. We belanden in een klein barretje en kijken ons ogen uit naar de mensen die voorbij lopen. Vaak hele dikke vrouwen met korte topjes, badpakken of hotpants aan. Binnen no-time staat de bar vol met Amerikanen die een snoepreisje met hun bedrijf aan het maken zijn. Er wordt zoveel eten aangesleept dat onze eetlust een beetje vergaat. Als de cruiseschepen weer de haven uitgaan zijn de straten weer stil en sluit de bar -die net nog vol stond- om 17:15 uur. De vele winkeltjes zijn ook dicht. Tijd om naar onze Airbnb te gaan!

10 feb
We halen even ontbijt bij een klein winkeltje om de hoek en gaan naar de fish fry om even online te gaan. Ons internet heeft vandaag een storing. We gaan met de bus naar Sandyport; een grote binnenhaven met mooie huizen en allemaal snelle speedboten. We zien zelfs een stingray boven het water springen! Na een stuk gelopen te hebben, lunchen we bij Blue Sail met een prachtig uitzicht over de zee. Een heerlijke Caesar salad met een panini. Vervolgens lopen we via Cable Beach naar het enorme Baha Mar resort waar een casino in zit. We wandelen tussen de bezoekers die zelfs binnen mogen roken. We nemen de bus richting downtown waar we bij een leuk strandtentje nog een drankje doen. Op dat moment varen de enorme cruiseschepen weer de haven uit. Eenmaal thuis kookt Emile een pasta, maar we moeten improviseren, omdat we geen blikopener hebben. Dan maar het blik op de grond en het scherpe gedeelte van een wijnopener met de hiel op een aantal plekken indrukken. En met een beetje creativiteit kunnen we eten!

11 feb
We stippelen onze reis nog iets verder uit en boeken alvast het enige hostel op de Maagdeneilanden:-) We hebben dit jaar voor het eerst allebei een bidon met waterfilter erin aangeschaft, waardoor we kraanwater kunnen filteren en meenemen. Naast de plastic berg die we niet meer achterlaten is het ook erg fijn dat we niet iedere dag ergens water vandaan moeten halen. Altijd genoeg water om onze tanden te poetsen!
We lopen naar het centrum en stappen op de boot naar Paradise Island. Onderweg zien we erg mooie huizen aan het water waar blijkbaar een aantal grote sterren zoals Nicolas Cage wonen. We lopen door het enorme Atlantis hotel met casino richting het breed uitgestrekte strand waar we neerploffen. Met verbazing kunnen we van 2 resorts die een paar honderd meter verderop zitten WiFi ontvangen. We gaan we naar het aquarium van Atlantis (volgens onze taxichauffeur moesten we na 18:00 uur gaan, omdat je dan geen entree hoeft te betalen ipv de normale USD 49,- pp). We lopen door een tunnel en de grote vissen zwemmen boven ons door. Verder zien we lichtgevende kwallen, een enorme gifgroene zeeslang en een haai. We lopen terug over de enorme brug van Paradise Island naar onze Airbnb op New Providence. Het valt ons wederom op hoe vriendelijk iedereen is en continue worden we op straat gedag gezegd zonder dat ze iets willen verkopen. We hebben vandaag weer meer dan 20.000 stappen gezet! Morgenochtend vliegen we naar de Turks and Cocaiseilanden!

• 12 Februari 2020 - 20:31

Leomiek:

Hoi wereldreizigers,

Wat leuk om jullie verslag weer te lezen!
    En wat maken jullie weer mooie dingen mee!
    Lieve groet Leomiek en Tino.

• 12 Februari 2020 - 20:35

Paula:

Al een paar hele mooie dagen gehad, lees ik. Heerlijk! Rein en ik wensen jullie een super fijne vakantie toe.

• 12 Februari 2020 - 21:42

Carry:

Een hele fijne vakantie en veel plezier

• 12 Februari 2020 - 21:59

Margo Hennus:

Hans en ik wensen jullie een heel fijne reis. En vinden het geweldig om jullie op deze wijze te volgen! Geniet ervan! Lieve groeten, Margo

• 13 Februari 2020 - 08:28

Michelle:

Is het een wonder dat mensen zo vriendelijk zijn met zulke temperaturen en dat azuurblauwe water...?
    Nieuwe site is prachtig, grote letters en the pictures do the trick!

• 13 Februari 2020 - 15:37

Cees:

Leuk om te lezen. We hadden al mooie foto's gezien. Gekke beesten maar wel spannend. Laat ons maar zitten met de stormen. We hebben Ciara net gehad en krijgen Dennis straks