Cebu en Bohol - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Emile - WaarBenJij.nu Cebu en Bohol - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Emile - WaarBenJij.nu

Cebu en Bohol

Door: KE

Blijf op de hoogte en volg Emile

11 December 2017 | Filipijnen, Cebu City

Bedankt voor jullie leuke reacties!

7 dec
We staan vroeg op om aan te schuiven bij een lekker ontbijtje en nemen de Grab (een soort Uber dat hier veel wordt gebruikt met vooraf vastgesteld tarief) naar het oude centrum van Manila (intramouros) waar nog aantal authentieke gebouwen staan. We lopen wat rond en gaan vervolgens op zoek naar een shopping mall om een Simkaartje te kopen. Vanwege de verkeersdrukte werd ons door het hostel aangeraden uiterlijk 4 uur weer terug te komen, omdat je anders niet meer door het verkeer heen komt. En vervolgens kwam onze Grab chauffeur ons om 4 uur ophalen wat eigenlijk ook net even te laat bleek te zijn; over 7 km hebben we 1,5 uur gedaan! Gelukkig een hele relaxte gast met een leuk gesprek (Engels wordt hier vrij goed gesproken door de historie met de VS) en we stapten net in toen het begon te regenen. Wat een contrast; het ene moment sta je in de meest luxe shopping centers en het andere moment rij je door de sloppenwijken van Manila.
Eenmaal terug in Makati gaan we lopend naar een soort kerst-lichtfestival in het Triangel park; zoals iemand uit ons hostel zei: “Christmas on steroids”, super kitch :-D
En daarna door naar Greenbelt shopping center; welke genummerd zijn van 1 tot 5. Echt enorm en met alle Westerse goede merken, schitterend aangelegd rond een park. We eten een hapje Thais (want dat is lekkerder dan Filipino food). Aangezien het weer regent, drinken we nog een biertje in een Zwitsers restaurant waar iedereen Jodelhoedjes draagt en allemaal Belgische biertjes verkopen; ach, het ligt ook allemaal dicht bij Zwitserland ;-)
Het verkeer is nog steeds chaos, dus lopen is de beste optie.
Eenmaal in ons hostel besluiten we de volgende ochtend naar het eiland Cebu te vliegen, omdat Cebu een international AirPort heeft, dus vanaf daar is het ook weer makkelijk om naar een ander land te gaan; de weersvoorspellingen zijn niet overal heel goed.

8 dec
Na ons heerlijke ontbijtje in het hostel pakken we de Grab naar het airport. Opvallend is het beleid in het hostel; personeel neemt geen fooi aan en als je ontbijt mist (doordat je het te laat gemaakt hebt in de rooftop bar) kun je dit ook inwisselen voor biertjes of eten op een later tijdstip!
Bij aankomst op het AirPort blijkt onze vlucht van Air Asia dik vertraagd te zijn. Echter is de dame achter de check-in zo vriendelijk om aan te geven dat de vlucht voor ons ook vertraagd is en ze ons kan omboeken. Hierdoor gaan we zelfs eerder weg. :-)

Op Cebu aangekomen lijkt de verkeerschaos hetzelfde als in Manila; 1,5 uur over een ritje van 9km en we zitten niet eens in de echte spitstijden! Opvallend is dat onze Grab chauffeur continu geld geeft aan kinderen die aan het bedelen zijn.
Een hotel gekozen die een goede rating krijgt in de Lonely Planet en Rough guide, alleen zijn deze review niet altijd up to date (helemaal de airco, die klonk alsof hij zeker 25 jaar oud was). Bed was gelukkig wel prima!
We zien in de Lonely planet een leuke wineshop en gaan er naar toe wandelen. Echter deze bleek niet meer op deze plek te zitten en via Google moeten we nog 1,7 km verder zijn. Helemaal kapot ploffen we neer op de relaxte stoelen met schapenvachtjes; de reden van het vachtje is ons onduidelijk met 34 graden maar het ziet er chique uit. Het is een geweldig gestyled pand. Alle bediening loopt in Franse pakjes met een rood barretje, ze zijn blijkbaar fan van Europese klederdracht hier. Bij het bestellen gaat het al mis, de bedoeling is dat we zelf de wijn uit het rek pakken en afrekenen bij de counter. Maar helaas is er geen normale wijn te krijgen: behalve in een hoekje rode Cabernet-merlot. Wit is niet gekoeld en alleen maar zoete...
Nou ja dan de enige rode maar voor €7, die we in een icebucket gooien dan, want daar zijn we na dat lopen wel aan toe!
We nemen een Grab terug naar de buurt van het hotel en gaan nog even naar een Irish pub. Een hoop LAH mannen! We zetten de wekker vroeg om de volgende ochtend de ferry naar Tangbilaran te nemen en door te reizen maar Alona Beach.

9 dec
Gelukkig nog een paar plekjes op het achterdek vrij van de snelle ferry en het loopt allemaal gesmeerd! Dolfijnen en vliegende vissen onderweg; super leuk! En het weer lijkt ook bij te trekken, want de zon schijnt!
Aangekomen op Alona een rondje gelopen op zoek naar een hotel en die vinden we direct aan het strand :-)
We verkennen de omgeving en ploffen voor de sunset neer op een strandbedje met 2 San Miguel light. Heerlijk relaxed hier, alleen nog een beetje wennen aan de temperatuur aan onze opgezwollen voeten en handen te zien.

10 dec
We staan vroeg op om met een gehuurde 125cc scooter het eiland Bohol te gaan verkennen. Wat een mooie plaatjes (Google image search maar)! Onderweg komen we langs erg mooie rijstvelden, de tarsier (met 10-15cm de kleinste primaten ter wereld) en een uitkijkpost over de Chocolade Hills (bergen die vroeger koraal schijnen te zijn geweest). De wegen zijn hier buitengewoon goed. Wat een dagje! Na een rit van 175 km brommeren schrijven we dit stukje aan de bar bij een ondergaande zon aan het strand. Bijna geen mannen hier aan de bar die een GFE (girlfriend experience) hebben besteld...:-)
In het eettentje komen we een stel uit Friesland tegen, waar we nog een biertje mee drinken in de reggaebar aan het strand. Ze vertellen over Siquijor Island, hier niet heel ver vandaan...

• 11 December 2017 - 12:06

Twan:

Sounds good! Hier dik pakkie sneeuw nu, enjoy!

• 11 December 2017 - 12:22

Cees:

Nemen jullie zo’n Tarsier mee naar huis? Leuk voor Rafa om in de sneeuw mee te spelen=:)
    Erg mooi gebied daar!

• 11 December 2017 - 12:37

Michelle:

Wat een goed verhaal!, Google advies opgevolgd: mooie lichtgele chocolate hills en spookdiertjes, halfaapjes met enorme uitpuilende oogjes met excuus voor de verouderde Rough Guide. Keep it coming, we lap it up!

• 11 December 2017 - 13:24

Cary:

Mooi verhaal, reis zo met jullie mee.

• 11 December 2017 - 15:27

Mark:

Relax allemaal hoor. Hier doe je vandaag ook 1,5 uur over 7 km overigens...

• 11 December 2017 - 22:20

Paul:

Ik snap niet je dar strand en die zon liever hebt dan het heerlijke frisse winterweer wat nu door ons land raast.

• 14 December 2017 - 00:25

Miranda :

Super leuk om jullie reisverslagen te lezen!
    Geniet ervan.
    Hier gaat alles goed!
    Veel liefs ook van chick en loes alles gaat goed. En de sneeuw is ook weer weg.
    Enjoy!xxx

• 14 December 2017 - 07:56

Erika:

Thank you that we may participating at your trip. It's great to read, specially from the Swiss restaurant. :) Enjoy your time. I'm looking forward to read more.