High Tatras gebergte - Reisverslag uit Ždiar, Slowaakse Republiek van Emile - WaarBenJij.nu High Tatras gebergte - Reisverslag uit Ždiar, Slowaakse Republiek van Emile - WaarBenJij.nu

High Tatras gebergte

Door: Emile en Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Emile

08 Augustus 2010 | Slowaakse Republiek, Ždiar

7 augustus: Slowakije!

Vandaag maken we de overtocht van Polen naar het High Tatras gebergte in Slowakije. Doordat we voornamelijk binnedoor rijden een erg lange tocht, al blijken de poolse wegen minder slecht dan we aanvankelijk dachten toen we het land binnenkwamen. Het plaatsje Zdiar (waar we gaan overnachten) is in de winter een skidorpje, maar door de geringe ontwikkeling van de pistes en liften nog steeds drukker in de zomer dan in de winter. Ook al zitten we dus midden in het hoogseizoen, er is geen kip te zien op de enige weg van Zdiar wanneer we in de namiddag binnenrijden. Op onze zoektocht naar een plekje om te overnachten spreken we een aantal erg aardige mensen maar we merken dat het niveau van engels hier nog minder is dan we in Polen al tegenkwamen. Uiteindelijk vinden we een plekje in een "Privat", ofwel een soort B&B maar dan zonder ontbijt. We mogen ook niet klagen, voor 12 euro per persoon hebben we een leuke kamer (helaas wel een hard bed, maar dat merk je dan pas weer als je er op gaat liggen, he). De inrichting van het huis en de bar waar we ons welverdiende pulletje pilsener drinken geven ons het gevoel weer 100 jaar in de tijd terug te zijn. Gelukkig hebben ze wel een flatscreen en Wifi :-) Na een verkenning van het dorp verorberen we een eenvoudig doch voedzame maaltijd in de lokale stuhe en worden we bediend door een vrouwtje in zo'n groen jurkje met witte roesjes (het was geen verkleedfeestje, dit is gewoon lokale klederdracht). Tegenover ons zitten een tiental bikers met zwarte hesjes een klomp vlees weg te werken alsof ze een strip van Asterix en Obelix zijn binnengereden.

De volgende ochtend vroeg de bergen in. Wat een schitterende uitzichten heb je hier! Helaas is het vandaag een beetje bewolkt, maar nu snap je waarom zelfs oostenrijkers en zwitsers deze bergen bewonderen. Met de stoeltjeslift tot 2156 meter hoogte, wandelingetje, en op weg naar Tsjechie!

• 10 Augustus 2010 - 20:07

Cees:

Tja, we zijn pas net zelf terug uit Spanje dus dit is de eerste blik op jullie mooie reisverslag. Altijd een keer naar toe willen gaan: Zdiar. See you tomorrow