Krakow en Auschwitz - Reisverslag uit Krąków, Polen van Emile - WaarBenJij.nu Krakow en Auschwitz - Reisverslag uit Krąków, Polen van Emile - WaarBenJij.nu

Krakow en Auschwitz

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg Emile

07 Augustus 2010 | Polen, Krąków

Krakow en Auschwitz

5 aug: Net over de grens bij polen merken we meteen de (verschrikkelijk) slechte wegen op. Iedereen rijdt links op de snelweg (80km/u) omdat de rechterbaan gewoonweg te slecht is. We mogen harder, maar het lijkt nog erger dan zuid afrika. Om banden en wielen te sparen van Karlijn haar nieuwe BMW doen we maar voorzichtig.... Weer verschrikkelijk veel files, helemaal bij binnenkomst van Krakow. Leuk hostel, willen meteen dat we meedoen met de BBQ van die avond, maar die laten we even aan ons voorbij gaan. Eens kijken of we hier net zulke leuke tentjes kunnen vinden als in Berlijn. Ook verkennen we meteen Krakow, met onder meer het grootste middeleeuwse plein van europa (200 bij 200 meter!). We eten die avond veganistisch (ja ja, we hebben onze sandalen aangedaan) in het door de lonely planet aangeraden restaurantje. Tussen de alto's met gietenwollen sokken eten we tibetaanse dim sum en een zuidindiase pannenkoek met pindasaus en linzensoep. Voor 50 zloty (14 euro) waren we met z'n tweeen klaar. Berlijn was al goedkoop, maar dit slaat echt alles!
Na een potje poulen in het hostel houden we het voor gezien.

6 aug: Auschwitz. 70 km van Krakow. Dat we dit niet eerder hadden gezien, bijvoorbeeld op schoolreis of zoiets... Dit is echt een must-see en eigenlijk zo verschikkelijk dichtbij. Er komen ongeveer 8000 mensen per dag hier, dus we hopen dat we met een tour meekunnen. De sfeer zit er al meteen in als we een groene sticker op ons t-shirt moeten plakken. Blijkt dat iedereen een andere kleur krijgt, afhankelijk van de taal waarin je een gids krijgt. Ze hebben het hier wel uitgevonden....

De tour met de barakken, gaskamers, crematoriums en ontsmettingslokalen zijn allemaal erg indrukwekkend. Nadat we in Auschwitz II - Birkenau (het grote kamp) zijn aangekomen slaat het weer erg snel om. Dreigende wolken en bliksem laten ons rennen van het kamp om onderdak te zoeken. Op een of andere manier lijkt het wel alsof het bij deze omgeving hoort. Binnen een minuut staat alles blank en is iedereen die op het kamp van een paar vierkante km loopt compleet doorweekt. Helaas had onze gids het wel gezien en onder het mom van "wanneer het in polen regent, blijft het de hele dag regenen" stapt ze weer op de bus richting Auschwitz I. Beetje jammer, aangezien het (uiteraard) na een half uurtje weer droog is en we de ronde Birkenau zonder gids moeten afmaken. Maakt het niet minder schokkend.

's Avonds eten we een hapje met Jan Kaan, die ook toevallig in Krakow is. Ook hij heeft Auschwitz vandaag gezien.

• 09 Augustus 2010 - 08:39

Michelle:

Gezien de 'jonge' schoolreis-leeftijd is een bezoek aan de vernietigingskampen misschien wel te heftig.

• 10 Augustus 2010 - 20:42

Cees :

Macht Arbeit noch immer Freude?