Shenzhen en Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Emile - WaarBenJij.nu Shenzhen en Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Emile - WaarBenJij.nu

Shenzhen en Yangshuo

Door: Emile en Karlijn

09 Januari 2011 | China, Yangshuo

5 jan. Shenzhen
Deze stad van 14mln mensen is een van de grootste (electronica) productie-hubs van de wereld en vandaag gaan we bij een leverancier van Emile op bezoek. Shenzhen is een Special Economic Zone en het heeft/had dus verschillende voordelen om je hier te vestigen als bedrijf. Dat zie je! Uiteraard wemelt het weer van de Chinezen en overal zie je koeriertjes met karretjes die dozen vervoeren. Shenzhen is 35 minuten met de metro vanuit HK, dus eigenlijk zitten we er vrij snel (we hebben natuurlijk wel nog een grensovergang). Aangekomen in Shenzhen kunnen we meteen weer op de metro stappen, want hier is het ook allemaal keurig geregeld. Voordat we op zakenbezoek gaan willen we eerst nog een treinkaartje naar Guilin kopen. Hier bewijzen onze vertaalboekjes zich weer eens. Met beide een vertaalboekje in de hand, kunnen we -wijzend op Chinese tekens- uitleggen dat we een 'soft sleeper' willen en voor wanneer. De treinen zijn ingedeeld in 4 verschillende klassen en geloof me, je wil liever niet 13 uur tussen de roggelende Chinezen op een 'hard seater' zitten... :-) Met ons (hopelijk) goede kaartjes en een stuk of zes lachende chinezen achter het loket achterlatend gaan we op zoek naar een locker voor de backpacks.
Een uurtje later stappen we het kantoor van Sunsky binnen en ontmoet ik eindelijk Jojo. Gelukkig had ik het adres in chinees van Jojo toegestuurd gekregen, zodat ik die aan iedereen kon laten zien. Anders was het waarschijnlijk niet gelukt... De taalbarriere wordt steeds groter, dus je moet voorbereid zijn...:-) Onderweg hebben we nog een doos belgische bonbons voor Jojo gescoord, dus we komen niet met lege handen. Jojo laat ons het bedrijf zien en we hebben gesprekken met uiteraard de nodige taalproblemen. Aan het einde van de meeting gaan we nog op de foto en off we go. Helaas hebben we geen tijd meer om te shoppen of verder rond te neuzen in de wereld van de electronica. Wanneer we een verkeerde exit nemen in de metro komen we terecht op een marktje waar ze honderen kraampjes hebben met op ieder kraampje tientallen bakken met onderdeeltjes en chips van telefoons of camera's. Als je hier binnenloopt met een kapotte telefoon hebben ze hem waarschijnlijk weer werkend binnen een kwartier, ongeacht het model. Moet je natuurlijk wel eerst het juiste standje kunnen vinden... ;-)

De trein vertrekt om een uurtje of vijf en onze cabine is mooi. Het is een vierpersoons en helaas weten we niet of we hem nog moeten delen maar uiteindelijk blijkt er bij geen enkel station meer iemand bij te komen. Ook al heten ze 'soft sleeper', zijn de bedden weer eens hard. Slapen gaat dus maar mondjesmaat maar een leuke ervaring is het zeker!

6 jan
De volgende ochtend komen we aan in Guilin en moeten we nog anderhalf uur bussen naar Yangshuo. Dit is een van de mooiste plaatsen in het karstgebergte, midden tussen de steile bergpieken en de Li rivier wat erg mooie plaatjes geeft. Ongelovelijk mooi, maar wanneer we rond een uurtje of 9 's ochtends aankomen willen we eigenlijk eerst even een lekkere douche en misschien een tukje doen. We checken in bij de Bamboo Inn, waar we ons eerste zachte bedje deze week ontmoeten. Mmmm...zacht bedje....

Na een lekker tukje lopen we een rondje door het plaatsje en langs de adembenemende rivier. Terug in het hostel ontmoeten we een Nederlands stel die ook aan het backpacken zijn. Ze gaan met een paar locals eten en wij sluiten aan. Opmerkelijk is dat de locals eten meenemen naar het restaurant en dit wordt door serveersters ook netjes op een bordje neergezet. Op die manier krijgen we als voorgerecht gedoogte visjes en bestellen we als hoofdgerecht Chonese fondue. Aan een gote ronde tafel met een draaiplateau worden er allemaal lekkere hapjes op tafel gezet. Erg gezellig! Apart detail is dat vrijwel iedere ruimte niet (volledig) warm gestookt wordt, terwijl he hier best wel weer koud is in Yangshuo. Dus behalve onze hotelkamer zitten we overal met onze jas aan. En iedereen maar zeuren dat die chinezen niet milieubewust zijn...:-) Na ons uitgebreide diner -wat overigens maar 6 euro pp incl bier kostte- drinken we nog wat in een van de barretjes die Yongshuo rijk is. Wat een gezellig plaatsje!

7 jan Yangshuo
De volgende dag zitten we enigszins uitgeslapen en met een klein katertje aan het ontbijt. Onze Bamboo Inn is trots op zijn banana-bread, dat geserveerd wordt door Mickey. Mickey is erg behulpzaam en legt (vooral aan Emile) graag uit wat er allemaal te doen is in de omgeving. Ellen en Rogier (het NL stel) zijn inmiddels ook aangeschoven en we besluiten samen een tochtje over de rivier te maken met een bamboeboot. Hadden we al verteld dat het koud was hier. Op de boot was het nog een standje kouder. 3 uur door adembenemende landschappen was desondanks wel zeker de moeite waard. Leuk detail is dat we langs de plek zijn gevaren waar de afbeelding van het briefje van 20 chinese Yang is gemaakt. Zoals onze lonely planet het beschrijft: 'otherworldly'.

's Avonds eten we (uiteraard met onze jassen aan) in een vegetarisch restaurant. In tijden niet zulke lekkere gehaktballetjes gegeten, ook al was het geen gehakt! (duh)
De rest van de avond plannen we vanuit onze lekker warme hotelkamer onze reis voor de volgende dag. De tocht naar Laos, hoe naar Kunming te komen. Inmiddels hebben we contact gehad met een vriendin van de Nicht van Karlijn, die ons welkom heet in Kunming. Weer een trein lijkt de beste optie, voor 18 uur deze keer.... China is groot..

• 09 Januari 2011 - 10:30

Michelle:

aalsmeer: eindelijk, even dan, 7 graden boven nul met zowaar zelfs wat zon. kan geen goeie kaart van Zuid China op web vinden dus volg ik jullie reis op oude reader's digest atlas waar plaatsnamen veelal verschillende spellingen hebben en idd wat een immens groot land zeg.
    verheug mij op jullie foto's/video!

• 09 Januari 2011 - 13:48

Leomiek:

Wat een mooie reis maken jullie toch!!
    En wat leuk dat jullie ook naar de vriendin van Erika gaan.
    Kijk alweer uit naar de volgende story. Gaan zo naar het jaarlijks familie etentje wat dit jaar in Long Island is.

Liefs Leomiek

• 09 Januari 2011 - 13:53

Cees:

Onwerelds verhaal. Lekker voor jullie, die harde bedden. Daar worden jullie hard van. Ik zal Mark alvast instrueren het bed bij jullie thuis te vervangen....
    Gisteravond Lions NJ receptie. Toespraakje gehouden a la David Letterman

Heb je JoJo nog de groeten van mij gedaan? Kusjes van Marry

• 09 Januari 2011 - 21:19

Mark:

Inderdaad Cees, daar worden ze hard van...
    Dus de volgende keer swoppen we een week van te voren met de huizen, dan kunnen jullie met mijn bed alvast wennen aan de hardheid.
    En dan dat gezeur over koude ruimtes. Logisch als je in China bij de Chinees je eigen bammetje meeneemt en verwacht dat ze dan ook nog de kachel aanzetten daar.
    Om maar te zwijgen over verwarming op een bamboe boot!

Enfin, hier brandt de kachel lekker,He Chick?!?Miaaaaaauw!!!Jaaaaa!!!Gaan we zo lekker in badje he?!Miaaaaaaaaauw!!!Jaaaaaaa...Poesje toch....

Even zonder dollen; Ik neem me voor om straks voor de 3e keer pas sinds mijn verblijf in dat overheerlijke bad te duiken.Gruwelijk lekker!
    Over 2 wkn vlieg ik voor 2 weekjes naar vancouver, dus kunnen we elkaar nog net even de handen schudden!

Koopie

• 10 Januari 2011 - 14:29

Sylvia:

Ben jaloers ...

• 11 Januari 2011 - 14:34

Sandra :

Klinkt helemaal te gek! Ben benieuwd naar de foto's!