Zhuhai en Macau - Reisverslag uit Macau, Macau van Emile - WaarBenJij.nu Zhuhai en Macau - Reisverslag uit Macau, Macau van Emile - WaarBenJij.nu

Zhuhai en Macau

Door: Emile en Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Emile

03 Januari 2011 | Macau, Macau

Zhuhai-Macau

Bedankt voor alle reacties!
@cees: de Bar Rouge zat vlak naast het Peace Hotel, mooi hoor!

1 jan: zhuhai
15 graden warmer! Eindelijk met een open jasje rondlopen. Het is helaas nog te koud voor een korte broek, maar overdag zou het kunnen. We dachten een klein kustplaatsje aan te doen, maar Zhuhai blijkt toch nog twee keer zo groot als amsterdam. Gezien onze brakheid gaan we niet direct door naar macau en besluiten we toch maar te overnachten met uitzicht over de grenspost. Gegeten met onze vertaalboekjes, want de taalbarriere wordt hier al merkbaar groter. Vooral het icoonboekje tovert een glimlach op het gezicht van de serveerster...:-) In het nieuws lezen we dat we niet de enige zijn die niet gewekt werden door de iphone: de hele wereld had er last van..:-/

2 jan: Macau
Na het ontbijt lopen we vanuit ons hotel de grens over naar Macau (noordelijke grensovergang). Veeeel Chinezen. We staan ongeveer anderhalf uur in de rij, maar verder gaat alles soepel. Tussen de tienduizenden mensen zien we 2 andere blanken. We zijn de show van de dag. :-)

In Macau zien we overal portugese invloeden. Straatnaambordjes en veel andere teksten zijn twee of drietalig, waaronder portugees. Volgens onze lonely planet spreekt er echter vrijwel niemand portugees, dus ik vraag me af waarom. Het tweede hotel dat we bekijken lijkt ons wel wat, ondanks de wederom harde matrassen. We lopen een rondje door het centrum en zien behalve portugese huisjes en kerken ook dure winkels en grote casino's. De mensen staan hier in de rij voor de juweliers en dure electronica zaken, ondanks dat deze winkels er erg shabby uitzien. We beginnen onze grote casino-tour met een bezoekje aan de Grand Lisboa. Een van Macau's grootste casino's waarvan het gebouw eruit ziet als een grote gouden fakkel van een paar honderd meter hoog. Macau wordt ook wel het las vegas van het oosten genoemd en dat merken we meteen wanneer we binnen komen. Wat een gigantisch gokpaleis. Alles is hier goudkleurig, (nep)kristal en vrolijk knipperend van de lampjes. Hier wordt het geld van Macau verdient.
We pakken de bus naar het Venetian. Sinds 2002 is de markt hier open gegaan voor buitenlandse investeerders en bedrijven en sindsdien zijn de gambling-moguls uit vegas neergestreken. The Venetian is een directe kopie van een van de grootste casino's uit Las Vegas en is (voor mensen thuis) geinspireerd door venetie, inclusief indoor kanaal met (gemotoriseerde) gondels met zingende gondoliers! Mooi detail is dat het plafond overal blauw is beschilderd met witte wolken en verlicht is alsof het 's middags is. Zo vergeet je dat het al avond (of misschien al nacht) is en kun je lekker doorgokken. Wij hebben ons echter vermaakt met een rondje door de shopping mall en een Pho (vietnamese soep, zie 'Karlijn en Emile gaan op avontuur in vietnam'). Daarna een kort bezoek aan de City of Dreams (ook een enorm en imposant complex) en we hadden onze portie gokkende chinezen wel gehad..:-). Snel een taxi naar ons mandje!

• 03 Januari 2011 - 10:27

Cees:

Natas en Pascal waren gister en waren ook beetje brak..Daarna bij de overburen gezellig wat gedronken (met andere buren). In Macao zijn en niet een gokje wagen?

• 03 Januari 2011 - 11:03

Marry:

Niets toe te voegen aan de tekst van Cees, behalve dat het heerlijk roddelen was bij de buren.....goed initiatief en het lepeltje wordt doorgegeven.
    Kus

• 03 Januari 2011 - 11:38

Shir:

Gelukkig nieuwjaar! Leuk dat jullie ons weer op de hoogte houden van jullie vakantie avonturen!
    Have fun!

• 03 Januari 2011 - 12:16

Michelle:

ksjie-e-sjè....enigszins ontgoocheld lees ik jullie verslag, mijn fascinatie met Macao was waarschijnlijk geboren op mijn toenmalige domicilie, de grote Portugese c.q. europese invloed die ik in Singapore weleens miste. Even wiki geraadpleegd en de na 1999 (veel portugesen vluchten voor het chinese communisme) geleidelijk ontstane schamele toestand is te wijten aan de talrijke casino's want daar zijn de lonen 3 x hoger en dus een schrijnend tekort aan werknemers in de andere sectoren..winkels sluiten etc. Gisteren was China - toevallig!! - het hoofdonderwerp bij Buitenhof, wij Nederlanders weten relatief weinig van China. Het is nu aan jullie om zoveel mogelijk op te steken en ons te ontdoen van het z.g 'gele gevaar' syndroom, waar wij al decennialang hier in het Westen mee kampen
    en ja The Venetian in LV herinneringen...ben blij dat het katerseizoen voorbij is en dat geldt niet alleen voor jullie...

• 05 Januari 2011 - 14:06

Leomiek:

Bedankt weer voor jullie leuke verslag!
    Volgende keer misschien een paar foto´s erbij.
    We leren inderdaad nu iets over China!

Geniet en tot jullie volgend bericht.

Liefs Leomiek

• 07 Januari 2011 - 04:18

Martijn:

hi karlijn en emile,
    ook nog de beste wensen en een gezond 2011.
    daar alles leuk lees ik !!!
    hier ook alles ok ,hoop dat jullie weer snel een reis verslag doen ben erg benieuwd.
    ps hebben jullie nog gekeken wat zo'n
    camera daar kost ? mvg de fam joore