Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Emile - WaarBenJij.nu Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Emile - WaarBenJij.nu

Aruba

Door: Karlijn en Emile

Blijf op de hoogte en volg Emile

05 Maart 2023 | Aruba, Oranjestad

Eindelijk gaan we na 3 jaar weer naar de Caribbean! Door Corona kwamen we geen land meer in en nu gaan we weer terug om ons rondje af te maken!

21 feb 2023

We vliegen met KLM naar Aruba. Helaas hebben we pech dat het in onze zone een vrieskist is. De purser erkent het probleem, maar kan weinig anders doen dan een compensatie geven.

We komen ‘s avonds aan in Oranjestad en we begrijpen gelijk dat deze Airbnb 5 sterren heeft; werkelijk alles is aanwezig. Zelfs de koelkast is met drankjes gevuld. We gaan richting de boulevard en strijken neer bij Lucy’s een tent voor ‘Retired surfers’. Vanavond is het Taco Tuesday, we eten aan de bar en er blijken zoals verwacht vrij veel Amerikanen te zijn. We taaien vroeg af gezien de jetlag.

22 feb 2023

We gaan lopend naar Eagle Beach en daarna door naar Palm Beach, richting Noord (zoals het plaatsje in het noorden van het eiland heet). Aruba is vrij ruim opgezet, waardoor alles best ver lopen is. Gelukkig zijn de stranden enorm wit en het water meerdere kleuren blauw en is het dus geen straf… :-) We zien pelikanen achter elkaar het water in duiken om visjes te vangen! Onderweg doen we nog een tour door de Butterfly farm. Het zijn enorm grote en kleurrijke grote vlinders die m.n. uit Costa Rico zijn geïmporteerd. Ook de cocons hebben al een kleur. Palm Beach is volledig gevuld met resorts met Amerikanen. Het strand en de zee zijn amper zichtbaar, omdat het helemaal vol staat met bedjes. Deze hebben een ‘natuurlijke’ schaduw van aangepote palmbomen die overal op het strand staan. We doen een drankje aan de beachbar van de Hyatt met livemuziek, maar het is hier iets te druk en schreeuwerig. Rond de bar staat iedereen aan de “brain freeze” cocktails, een soort slush puppy (crushed ice) met alcohol en siroop in de gewenste cocktailsmaak. With a canned cherry on top. Het is bijzonder te zien hoe denigrerend de Amerikaanse badgasten hier omgaan met het barpersoneel. Je vraagt je toch af of dit hand in hand gaat met de gratuity tip van 20%. Is de fooi hoger dan in Europa om het gedrag weer goed te maken met de bediening? We pakken de bus weer terug naar Oranjestad en voelen ons weer helemaal thuis als de buschauffeur Andre Hazes draait in de bus! We raken in gesprek met 2 Amerikaanse vrouwen die op cruise zijn. Ze bleken in de bus te zijn gestapt omdat wij dat ook deden. De minivan ziet er ook niet direct uit als een bus. Ze vinden de Cayman Islands het mooiste van de Caribbean. Die zit niet in ons rondje… wellicht moeten we dus toch nog een keer terug. Al vraag je je altijd af hoe deze cruiseschipreizigers een goede mening kunnen vormen als ze maar een halve dag in een land zijn…

23 feb 2023

Vanochtend plannen we onze reis verder, aangezien we toch nog afhankelijk zijn van een paar vluchten en ferry’s. We lunchen aan het strand bij West Deck met een geweldig uitzicht over de stille baai ten zuiden van Oranjestad. We lopen nog iets verder totdat bij Surfside de vliegtuigen heel laag over komen. Het lijkt Maho beach bij Sint Maarten wel!

Het is een Nederlandse beachclub en we raken in gesprek met een NL vrouw die bij een dierenopvangcentrum vrijwilliger is. Ze heeft twee hondjes bij haar die ze aan het socialiseren is. Op de riem staat ‘adopt me’. Ze vertelt over de vele hondjes hier op het eiland, die afgedankt worden en vervolgens opgevangen en geadopteerd worden door toeristen. Toevallig heeft Karlijn nog gekeken naar een andere dierenopvang om vrijwilligerswerk te doen. Ze blijken helaas geen opties in het weekend te hebben.

Na de sunset lopen we richting huis. De jetlag is nog steeds niet weg.

24 feb 2023

Vanaf vandaag hebben we een auto gehuurd en gaan we de rest van het eiland verkennen. We beginnen in San Nicolas waar in het centrum overal prachtige muurschilderingen te vinden zijn. Het maakt de lelijke huizen en saaie gebouwen een stuk vrolijker! Zelfs het politiebureau heeft een beschildering.

We gaan lunchen bij Charlies bar, wat een begrip is in Aruba. De oudste bar van het eilandhangt vol met allerlei verzamelingen van geld, nummerborden tot aan tierlantijntjes die aan het plafond hangen. Het eten daarentegen valt iets tegen. We vervolgen onze weg naar Baby Beach; een mooie baai waar het overspoeld blijkt te zijn met toeristen. Dit haalt de charme van de mooie plek wel een beetje weg. We kachelen gewoon door met onze Hyundai i10 Grand. We gaan naar Mangel Hato waar een strandje ligt in een Mangrove. Het is heel mooi en gelukkig veel minder druk! Behalve een grote iguana(60 cm) die zich snel uit de voeten maakt.

25 feb 2023

We gaan richting het noorden en beginnen bij Malmok beach. We hebben stoeltjes en zelfs een parasol mee van de Airbnb. Aan het aantal boten met toeristen te zien is het een goede snorkelplek. Naast uiteenlopende kleurrijke vissen ziet Emile zelfs nog een rog!

We gaan naar de beroemde vuurtoren met uitzicht over de hele noordkust. We proberen naar de oostkust te rijden, alleen wanneer de geasfalteerde weg ophoudt wordt de weg lastig voor onze Huyundai. We besluiten terug te gaan; het verhuurbedrijf heeft aangegeven dat we de auto helaas niet in het national park mogen gebruiken, aangezien daar geen verharde wegen zijn.We bezoeken de Aruba Aloe Factory waar ook een museum bij zit. Koning Willem Alexander hangt groot aan de muur, aangezien ze een paar jaar geleden Koninklijk zijn geworden. Ze verkopen ook allerlei aloe vera producten die bij ons in de Airbnb ook staan. Daar nemen we er een paar van mee! En dan is het alweer tijd voor happy hour! Op naar Surfside beach bar voor de sunset (die beviel namelijk wel, en hoeven we niet ver naar huis te rijden)!

26 feb 2023

Vanochtend vroeg doen we een nieuwe poging om naar Baby beach te gaan. De baai is prachtig turquoise met een rif ervoor, wat het snorkelen heel aangenaam maakt. We arriveren om 9.15 uur en dat blijkt ruim op tijd om een mooi hutje voor schaduw te scoren. Met onze stoeltjes onder onze arm voelen we ons net locals..:-) Het snorkelen binnen het rif is prachtig! Emile ziet zelfs een zeeslang die door het koraal kronkelt.

Wanneer we richting Oranjestad rijden, gaan we nog even laat lunchen bij Kamini’s kitchen en ze blijken de beste roti te hebben die we ooit gegeten hebben! Niet alleen die roti met kip, maar ook de vegan roti met kikkererwten is magnifiek. Mnommnommnom!! Avondeten slaan we maar over. Mooie afsluiter van Aruba! Morgen vliegen naar Sint Maarten, waar de Heineken Regatta op de agenda staat!

N.B.: Op veler verzoek een link met foto’s in de comments!