St Eustatius - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Emile - WaarBenJij.nu St Eustatius - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Emile - WaarBenJij.nu

St Eustatius

Door: Emile en Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Emile

16 Maart 2023 | Bonaire, Sint-Eustatius

-zie foto’s in de eerste reactie onderaan-

6 maart 2023

We pakken de ferry naar St Eustatius. In 2020 zijn we onderweg naar Statia (zoals ze hier St Eustatius noemen) gestrand. Sinds vorig jaar hebben ze een ferryverbinding, dus die nemen we. We kunnen Saba en St Barths goed zien liggen vanaf de ferry. Af en toe vliegt er een aantal vliegende visjes over het water. Bij aankomst wordt ons paspoort gestempeld door de Nederlandse douane. Ook de politie en ambulance zijn hier allemaal Nederlands. Het valt ons op dat als we aankomen niemand aan ons vraagt of we een taxi willen! Dat is normaal wel anders bij aankomst! We lopen naar The Old gin house wat dichtbij de ferry poort ligt. Er blijkt dat er flink wordt verbouwd en het zwembad is niet toegankelijk. Het is helemaal groen en er groeit mos in. Poeh, dit hadden ze ons wel even vooraf mogen zeggen! Het restaurant heeft een geweldige spot aan het water waar we onder het genot van een flesje wijn naar de zonsondergang kijken en een hapje eten. Het bed blijkt echter enorm zacht en doorgezakt ook de koelkast maakt een hoop lawaai. Dit zou een van de betere hotels van het eiland moeten zijn…

7 maart 2023

We worden wakker van het boren en timmeren! Niet heel relaxed! Emile moet vandaag nog werken en Karlijn volgt van de week nog een online college. De receptioniste biedt als oplossing dat we overgeplaatst worden naar Quill Gardens, iets verderop op het eiland. En dat ziet er wel een stuk beter uit zonder lawaai en het heeft een geweldig zwembad!

De kamers zijn erg groot en mooi ingericht. Enige nadeel is dat het centrum hier op 2 km vandaan zit. Emile gaat aan het werk en Karlijn loopt naar het centrum om te lunchen. Op het terras komt er een NL vrouw (Renate) erachter dat ze alleen cash kan betalen en dat heeft ze niet. Karlijn biedt aan om het voor te schieten en zo raken ze in gesprek. Het is erg gezellig en ze wisselen nummers uit. Op de terugweg krijgt Karlijn een lift aangeboden door John die hier een paar maanden per jaar werkt in de op-en overslag van aardolie. Hij vindt het geen doen dat iemand in deze temperatuur loopt. Dat is aardig!

Thuis liggen we nog lekker bij het zwembad. Het hotel heeft een prachtig uitzicht over de oceaan en de bergen.

In de avond eten we een hapje met Renate en haar man End. Ze wonen op Aruba en hij traint en certificeert mensen die hier bij de elektriciteitscentrale werken. Hij vertelt over het zonnepanelenpark die overdag genoeg energie in accu’s opslaat zodat alle inwoners (ongeveer 4000) genoeg stroom hebben ‘s nachts. Het is een mooie avond ook al zitten er maar een paar mensen in het restaurant.

8 maart 2023

We gaan vandaag de Quill (vulkaan) beklimmen tot aan de kraterrand die 480m hoog is. De weg ernaartoe is zwaar in combinatie met de temperatuur. Onderweg zien we veel bergkrabbetjes die in een slakkenhuis wonen. Ze maken een afschrikkend geluid als je ze oppakt. We komen op de hele trail maar 2 mensen tegen. We klimmen nog een eindje door op de kraterrand, maar dit is toch wel redelijk tricky met aan twee kanten een ravijn. Er zijn nergens hekjes of goede wegwijzers. Het uitzicht is daarentegen geweldig; aan de ene kant kijken we over het halve eiland heen en naar Saba. Aan de andere kant kijken we in de oude vulkanische krater die helemaal dichtgegroeid is met regenwoud.

Naar beneden zijn we wel iets sneller, maar de hele klim heeft toch wel ruim 5 uur geduurd.

Kapot komen we weer in het hotel aan en gaan even op bed liggen. Vanavond eten we gelukkig in het hotel en hoeven we niet meer de deur uit!

9 maart 2023

Karlijn begint met een online college en daarna hebben we afgesproken bij het Golden Rock Resort. We krijgen een rondleiding van een stagiaire die we tijdens de Heineken regatta hebben leren kennen. Het resort is opgezet door een Rijsenhouter, die zijn rozenkwekerij heeft verkocht en dit als nieuw project heeft opgepakt. Het is enorm luxe en de 75 kamers (500 euro per nacht) zijn erg goed gestyled. Op het terrein zitten een beach club en een luxe restaurant. Er is een enorm diep zwembad/basin gemaakt wat gevuld is met zeewater en waar ze een oude bus hebben laten afzinken (mede voor duikers). We horen dat hij bijna 150 medewerkers in dienst heeft, wat hem meteen een van de grootste werkgevers van het eiland heeft gemaakt. Het is een flinke investering die zich nog moet gaan terugverdienen. Na de rondleiding gaan we hier lunchen met het brood van Vooges, wat ze hier als af te bakken brood heen verschepen! Echt top!

In de avond lopen we naar het Fort en bekijken we het dorpje. We strijken neer bij de Boardwalk Café waar we een pizza en een geweldige kreeftenbisque eten onder witte partytenten. Eenmaal terug proberen we te liften en de eerste de beste zwart geblindeerde auto met dikke uitlaten en witte tribals stopt meteen. In de auto zitten twee aardige dames waarvan er eentje haar verjaardag gaat vieren bij de Golden Rock. Ze had al een drankje op (zoals vrijwel iedereen die ‘s avonds in de auto zit hier in de Caribbean), maar gelukkig komen we geen andere auto’s tegen.

We hadden eigenlijk nog wel een paar dagen willen blijven, maar morgen vertrekken we naar St Kitts. De mensen hier zijn zo vriendelijk en gemoedelijk!