St Kitts and Nevis - Reisverslag uit Basseterre, St. Kitts and Nevis van Emile - WaarBenJij.nu St Kitts and Nevis - Reisverslag uit Basseterre, St. Kitts and Nevis van Emile - WaarBenJij.nu

St Kitts and Nevis

Door: Karlijn en Emile

Blijf op de hoogte en volg Emile

29 Maart 2023 | St. Kitts and Nevis, Basseterre

—een link naar de foto’s beneden in de comments—

10 maart 2023

Op naar St. Kitts [e-38] Nevis! Wekker staat om 5 uur, zodat we 45 min later met de taxi naar de ferry kunnen gaan. De zee oogt rustig en we raken tijdens de schitterende vaartocht in gesprek met een Nederlander (Remco) die hier bij de marechaussee werkt. Hij gaat er een paar dagen tussenuit naar St Kitts. Na iets meer dan een uur is de ferry er en worden we welkom geheten door een “Welcome in St Kitts”- bord op de ferrydock. Het is wonderlijk dat deze optie over zee er pas sinds oktober is. Voorheen kon je alleen vliegen (en uiteraard: cruiseships).

Alle paspoorten van de passagiers worden gezamelijk ingenomen voor controle en er komt een drugshond langs alle bagage. Bij aankomst drinken we een smoothie in een tentje dat net open is (het is nog vroeg!). De eigenaresse belt een Uber voor ons. Alleen blijkt hier niet het bedrijf Uber bedoeld te worden, maar een taxi zonder officieel taxi kenteken die zichzelf Uber noemt. Wanneer we onze taxichauffeur namelijk vragen of we hem ook in de app kunnen vinden, antwoord hij:” Yes, in the Whats-app. Als we zijn kaartje krijgen, staat er ook echt ‘Uber service’ op. Apart allemaal, maar we zullen hem nog wel een keertje nodig hebben dus bewaren zijn kaartje.

Onze Airbnb zit in een appartementencomplex naast het enorme Marriot resort in Frigate Bay en het Marriot is ook eigenaar van ons complex. Het wordt beheerd door een aardige Canadese vrouw die zelf in het Marriot woont. We zitten in de luxere/toeristische buurt op St Kitts waar prachtige villa’s staan. Het is dichtbij een hoop restaurantjes en een supermarkt. Daarnaast is het 10 min lopen van de strip waar een stuk of 12 strandtentjes naast elkaar zitten. Het is einde middag nog rustig op de strip. We raken aan de bar in gesprek met een Amerikaans koppel (Deb [e-38] Mike) die een week een zeiltocht met een oude driemaster gaan gaan maken. Het is erg gezellig en het wordt een latertje. Vele biertjes verder lopen we weer terug naar onze kamer.

11 maart 2023

Volgens onze host kunnen we gewoon door de lobby van het Marriot naar het strand lopen (dat openbaar is). Het is een gigantisch complex en honderden kamers, wat lijkt op het resort dat we kennen uit Spanje. Het is erg druk en ze hebben zelfs een bar met barkrukken in het zwembad. We strijken neer op twee bedjes en het strand aan de Atlantische oceaan ziet er een stuk mooier uit dan aan de strip (Caribische zee).

We hebben vanaf half 4 een auto gehuurd waar we een lokaal rijbewijs voor moesten kopen. We halen eerst Remco op die we op de ferry hebben ontmoet. Hij verblijft in een Airbnb in het slaperige plaatsje Sandy Piont in noorden van het eiland waar vrijwel niets gebeurd. Voor ons een mooi ritje om even te oefenen met rijden aan de linkerkant van de weg. Emile heeft Karlijn als bijrijder opgedragen om bij iedere bocht ook de wijdte aan te geven (als in: KORTE bocht links, RUIME bocht rechts..:-)..). Met z’n drieën rijden naar een geweldig uitzichtpunt op een van de bergen waar je de Atlantische oceaan en Caribische zee samen ziet met de prachtige groene bergen. Het is opvallend dat de natuur hier echt heel mooi is! Vervolgens eten we een hapje bij de Libanees en gaan we borrelen aan de strip. Het is karaoke night en een hoop lokale zangers gaan los! We komen ook Deb [e-38] Mike van gisteren weer tegen. Wederom veel biertjes en laat naar bed!

12 maart 2023

We verkennen het zuidelijke deel met de auto en de natuur van dit eiland is prachtig, ook al zijn de stranden iets minder mooi dan op andere eilanden. Het links rijden is soms wel een uitdaging en er zitten flinke gaten in de weg met af en toe onverharde stukken. Gelukkig heeft hier vrijwel niemand haast. Onderweg komen we apen tegen waar St Kitts vol mee zit. Bij Reggae beach zitten we bij een strandtentje en zien we hoe watertaxi’s af en aan komen om mensen heen en weer te brengen naar het kleine broertje van St. Kitts, het eiland Nevis.

In de avond komt Remco met zijn Airbnb-host Vanessa nog even langs en eten we bij de pizzeria. Ze is 47 jaar en vertelt dat vroeger op school geen enkel kind in haar klas (van 30 kinderen) contact had met zijn/haar vader en dat is helaas heel normaal hier. Ook ontvingen de vrouwen geen financiële tegemoetkoming in de kosten voor de kinderen van de vaders. Vaak zijn de kinderen van een vrouw van verschillende mannen. We wisten natuurlijk wel dat de mentaliteit van de Caribische mannen anders was dan de Nederlandse, maar dat het zo erg was… Je vraagt je gelijk af waarom er niet meer voorbehoedsmiddelen gebruikt worden…

Vanessa is wiskundelerares en heeft 3 kinderen die ze alleen heeft opgevoed. Daarnaast runt ze een Airbnb in haar eigen huis met 6 kamers. Het is een aardige dame, die opeens zegt dat de aarde plat is! Een lang gesprek volgt met Emile, maar ze is niet te overtuigen, want de reptielen (die onder de aarde leven) beslissen wat wij geloven. Tja als iemand aangeeft dat de aarde niet rond kan zijn omdat anders het water van de oceaan allemaal langs de zuidpool naar beneden zou druipen…..Tijd om vanavond maar eens vroeg naar bed te gaan.

13 maart 2023

We rijden naar het noorden naar Brimstone Hill. Dit is een Unesco fort uit 1629 wat erg mooi is gerestaureerd en op een van de groene bergen van het eiland uitkijkt over de kust en zee. Het heeft een duistere geschiedenis, want het is onder Brits bewind door Afrikaanse slaven gebouwd.

Vanaf de heuvel kunnen we St Maarten, St Eustatius en St Barths zien liggen. Remco en Vanessa komen hier ook heen. Na een rondje in het fort heeft Vanessa het wel gezien en draagt Remco aan ons over. Vervolgens rijden we naar een oude suikerplantage waar ze ook rum maken. We krijgen te horen hoe ze bij toeval 3 enorme authentieke opslagplaatsen hebben gevonden doordat er tijdens een modderstroom land wegspoelde.

We bezoeken ook Caribelle Batik waar ze stoffen maken met een soort hars. Maar dit blijkt niet uniek te zijn voor St Kitts, want als Emile vraagt of dit niet uit Indonesië komt wordt dat bevestigd. Blijkbaar hebben een paar Engelsen dit 45 jaar geleden meegenomen naar het eiland en wordt het nu als ‘inheemse’ kledij verkocht. De botanische tuin die eromheen ligt is erg mooi met als middelpunt een 400 jaar oude boom. We rijden naar Frigate bay voor een afscheidslunch aan het strand. Remco neemt daarna de Ferry naar Statia en wij leveren de auto weer in.

14 maart 2023

Emile is vandaag jarig en we hebben worteltaart gekocht! Gedurende de dag wordt er veel gefacetimed met vrienden en familie. In de avond hebben we op aanraden van onze host een tafel bij Marshalls geboekt. Dat blijkt een topper met geweldig uitzicht over de zee en heerlijke kreeft en schelpdieren! Ze hebben ook de tafel versierd en Emile wordt door het het hele personeel gefeliciteerd. Als dessert komt er een taartje met een kaars erop en happy birthday geschreven in chocolade! Super attent en heerlijk. Mooie verjaardag!

15 maart 2023

We nemen de ‘uber service’ naar Bassterre (het hoofdstadje van St Kitts) om de Ferry naar Nevis te pakken. De speedboot heeft voornamelijk plek binnen, maar gelukkig mogen wij twee buiten zitten. We varen langs het zuidelijke deel van St Kitts en de bergen vanaf het water zijn geweldig! Iedereen vraagt waarom we niet de korte oversteek met de watertaxi onderaan het eiland nemen, maar dan hebben we deze uitzichten niet! Nevis is een stuk kleiner dan St Kitts en heeft 12.000 inwoners.

We komen aan in het centrumpje van Charlestown en gaan eerst even lunchen.Daarna pakken we een busje naar Jessups Hill. Het is hier blijkbaar vrij normaal dat de buschauffeur je voor een paar dollar meer even afzet thuis ipv op de hoofdweg. Dat is wel relaxed met die backpacks aangezien onze Airbnb 800m vanaf de hoofdweg op de heuvel ligt!

We hebben een groot appartement met een enorme tropische tuin tot ons beschikking. De tuin grenst met de golfbaan van het Four Seasons resort. Dus oppassen voor golfballen!

Onze aardige host Jennifer brengt ons naar ‘the place to be’ op Pinneys beach. Er zit een populaire strandtent Sunshine’s dat een Bob Marley gevoel geeft. Er loopt een local die dreadlocks tot zijn onderbenen heeft. En er wordt behoorlijk geblowd!

Voor het strand liggen een aantal zeilboten voor anker, want dit is een van de mooiere plekken van het eiland. We raken in gesprek met een Amerikaans koppel die al maanden aan het zeilen zijn. Ze zijn alleen niet tevreden over de boot, want het is nogal basic en ze vertrouwen het anker niet. Het is een gezellige cmiddag/avond!

We lopen in 15 min over het strand terug naar onze Airbnb. Wanneer we er bijna zijn krijgen we zelfs nog een lift aangeboden!

De sfeer op Nevis is gemoedelijker dan op St Kitts.

16 maart 2023

We hebben een enorm slechte nacht gehad, want het bedje is net een beetje te klein. Daarnaast hebben we last van problemen met de waterleiding, waardoor er veel herrie uit de spoelbak kwam vannacht (lucht die uit de leidingen kwam). We proberen voor 2 dagen een auto te huren, maar er is niks beschikbaar. Gelukkig rijdt de bus het hele eiland rond, dus dan doen we dat!

Karlijn heeft een online college en daarna pakken we het busje naar Oualie beach. Het is een klein strandje met een kleinschalig hotel/beachclub waar we even lunchen. We lopen naar Lovers Beach waar we op de gehele strip de enigen zijn. Vanaf deze kant heb je een mooi uitzicht op de zuidelijke bergen van St Kitts. Het strand is op een paar plekken zwart van de lava.

Op het eindpunt van Lovers beach zit er een restaurantje met een geweldig uitzicht op St Kitts. We nemen plaats op de relaxstoelen die het dichts aan de oceaan staan en bestellen een Carib biertje. Weinig kan dit overtreffen..

Wanneer we op het busje richting Charlestown stappen is er een vrouw in slaap gevallen. De buschauffeur draait om en brengt haar weer 5km terug. Vervolgens volgt hij deze weg verder naar Charlestown. Ach we hebben de tijd en genieten van de rit…Onderweg komen we regelmatig schapen tegen die op de weg lopen. We doen even boodschappen en gaan weer naar het appartement. Vanavond een keertje in de Airbnb een pastaatje koken, we hebben niet voor niets een complete keuken tot onze beschikking.

17 maart 2023

We worden wakker terwijl het buiten regent. Dat is lang geleden!Gelukkig is het maar een korte bui en nog steeds een graadje op 28. Wanneer het weer droog is gaan we naar de botanische tuinen. Het is ziet er geweldig uit, maar het haalt het niet bij de botanische tuin op Martinique.

We lopen naar de Montpelier Plantage Inn, wat een van de oude suikerplantages hier op het eiland was. Nu is het een kleinschalig boutique resort met restaurant. Veel van de oude elementen zijn bewaard gebleven en schitterend gerestaureerd. Dit is overigens bij veel oude gebouwen van de suikerplantages gebeurd. Ook nieuwere, luxe villa’s zijn in dezelfde stijl gebouwd. We zien veel grote houten veranda’s met een mooi uitzicht op baaien en het omringende landschap en jungle. Vervolgens pakken we de bus naar Charlestown, alleen dan begint het weer te hozen. De buschauffeur zet ons netjes voor de deur van het winkelcentrum af. Hier schuilen we even, want we zijn onderweg om te gaan ‘limen’ (=chillen) met de locals. Dit is een soort BBQ op straat op vrijdag en zaterdag. Wanneer het droog is lopen we erheen. Het is nog vroeg, maar de BBQ brandt lekker en de keuzes zijn ribs, kip en garlic bread. En bier natuurlijk. We gaan lekker mee in de flow en raken in gesprek met een manager van de Carib bier brouwerij. Hij kon wel een rondleiding regelen n de brouwerij op St Kitts en geeft zijn visitekaartje. Leuk!

Wanneer het weer iets droger is pakken we een busje naar de strandtent Sunshines. Het is alleen heel erg rustig. Emile besteld nog wel het speciale drankje van hier, de ‘Killer Bee’, waar zoveel suiker in zit dat je tanden er bijna uitvallen. Wanneer we richting de hoofdweg lopen begint het weer te regenen en stopt er een vrouw die ons een lift geeft tot huis. Iedereen is zo lief hier!

18 maart 2023

We lopen over het pad dwars over de golfbaan van het Four Seasons Resort. Hier en daar zien we opritten van schitterende villa’s in het mooi aangelegde resort. Als we richting de kust lopen komen we zelfs wat aapjes op de golfbaan tegen. Het lijkt net een botanische tuin!

Vervolgens via het resort naar het strand en we lopen verder naar het noorden waar Pinneys beach overgaat naar Paradise Beach. Er staat vandaag een behoorlijke wind. Het strand is behoorlijk uitgestrekt en behalve het Four seasons zijn er nog maar een paar andere kleinschalige hotels. We lunchen even wat bij een strandtent en lopen weer verder. Op een gegeven moment kunnen we niet meer verder vanwege een rotswand en vragen we bij een resort of we richting de weg mogen lopen. De dame zegt vriendelijk dat ze wel even een golfkar laat komen, want we mogen niet lopend over het resort heen. Apart, maar we worden netjes bij de weg afgezet.

We eindigen de wandeltocht bij Chrishi’s beach club voor een biertje en eten we heerlijk bij Indian Summer, waar we net op tijd zijn voor een tafeltje. Ze blijken ook nog de Chardonnay te hebben die we thuis ook altijd hebben! Het is een populaire tent, want binnen no time zit het vol en zitten mensen te wachten aan de bar. We hebben in tijden niet meer zo goed Indiaas gegeten!

Op de terugweg blijken de bussen niet meer te rijden, maar gelukkig stopt een stel die ons even thuis afzet!

19 maart 2023

In onze tuin zit een groep aapjes de groente en fruit op te eten. Het wordt hier echt gezien als een plaag. Vroeger zijn de apen net als de slaven (voor de suikerplantages) meegenomen uit Afrika. Ze hebben hier dus geen natuurlijk vijanden. Wanneer we ze van dichtbij filmen gaan ze snel over het hek heen.

Vandaag gaan we een hike doen op de vulkaan, maar niet tot de top. Wanneer we staan te wachten bij de bushalte wordt ons gezegd dat de busjes amper rijden op zondag. Een jongen biedt aan om ons te brengen voor 15 USD. Top!

We komen aan bij Golden Rock Inn wat wederom een prachtig gerestaureerde suikerplantage is en nu in gebruik is als een kleinschalig hotel met restaurant. We eten roti voordat we de berg oplopen. Het is een redelijke hike, maar de temperatuur maakt het zwaar. Misschien is het ook niet zo handig om dit midden op de dag te doen.De hike valt enigszins tegen qua uitzichten, maar leuk is dat we de oude waterleiding van het eiiland volgen, die helemaal naar de “source” loopt, zoals de hike dan ook heet.

We lopen naar de hoofdweg en opeens zien we een busje dat iets verderop stopt voor ons. De chauffeur is onderweg naar huis, maar wil ons wel even droppen bij Pinneys beach. We lopen naar een klein strandbarretje en raken in gesprek met (Uncle) Peter en Val een stel van 65 uit UK dat een half jaar per jaar op verschillende huizen/huisdieren past op Nevis. Dat verschilt van een week tot aan een paar maanden. Ze hebben inmiddels een heel netwerk hier opgebouwd. Wat een leven! We eten een hapje bij Zanzi en hebben mooie gesprekken over het leven! Goede afsluiting van Nevis! Morgen gaan we terug naar St Kitts.

20 maart 2023

We worden door onze host Jennifer naar de ferrydock gebracht. De tocht naar St Kitts is weer prachtig.

We hebben nog 2 nachten geboekt in dezelfde complex (naast het Marriot) als waar we voorheen zaten, maar dan een andere studio. We gaan naarde strip waar we met Deb [e-38] Mike een hapje gaan eten! Zij hebben een mooie zeiltrip gedaan en zijn erg enthousiast over Antigua. Zij gaan morgen naar huis, maar we wisselen contactgegevens uit.

21 maart 2023

We zijn blij dat we weer een kingsize bed hebben, waardoor we een stuk beter hebben kunnen slapen dan in Nevis! Helaas hebben we geen rondleiding meer kunnen regelen in de brouwerij…We spenderen de middag relaxt bij het zwembad van het Marriot en in de avond eten we bij de goede Libanees! Een mooie afsluiter van St Kitts en Nevis maar we zijn weer toe aan iets nieuws, morgen vliegen we naar Antigua!!

• 30 Maart 2023 - 08:36

Leomiek :

Wat een fantastische belevenissen zeg! En een wiskundelerares die er van overtuigd is dat de wereld plat is kom je zelden tegen [e-1f923]

Dankjewel voor het leuke verslag!

lieve groet

Leomiek

• 30 Maart 2023 - 08:36

Leomiek :

Dankjewel voor het leuke verslag!

lieve groet

Leomiek

• 30 Maart 2023 - 09:04

Jeroen:

Wat een mooie trip weer! Enjoy!!

• 31 Maart 2023 - 15:04

Lennart:

"..dat de aarde plat is! Een lang gesprek volgt met Emile.." --> Heeft iemand dit ongetwijfeld kostelijke schouwspel vastgelegd? ^__^