Antigua - Reisverslag uit English Harbour Town, Antigua van Emile - WaarBenJij.nu Antigua - Reisverslag uit English Harbour Town, Antigua van Emile - WaarBenJij.nu

Antigua

Door: Emile Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Emile

04 April 2023 | Antigua, English Harbour Town

Foto’s staan in de comments onderaan

22 maart 2023

We vliegen met British airways naar Antigua! Een vlucht van 16 minuten…. Ondanks de korte vlucht zijn we de gehele dag bezig en komen we in het donker aan. We hebben een Airbnb in English Harbour wat echt the place to be moet zijn. De Airbnb van Victor Conrad heeft alles, maar is echt een tiny-tiny-tiny house. De locatie is top; dichtbij leuke restaurants en barretjes! Ook al is het donker, we zien enorme zeiljachten en superyachts tegenover ons in de grote baai liggen!

We eten bij Papparazi een pizza en verbazen ons over de rekening, want er staat USD, EC dollar en EUR op. We hebben nog nergens met Euro’s kunnen betalen (behalve in het Franse gedeelte van St Maarten) en er zitten hier m.n. toeristen uit UK vermoeden we. Het bedrag in EUR is aanzienlijk lager dan USD. We vermoeden dat ze een foutje met de wisselkoers hebben gemaakt en Britse ponden bedoelen.

We vragen het nog even, maar er worden EUR mee bedoeld. Nou dat scheelt weer, aangezien de restaurants niet goedkoop zijn hier in Antigua! Wanneer we terugkomen bij de Airbnb ontmoeten we een paar andere gasten die in de bnb verblijven. 2 vrienden uit Canada (Larry en Dave) en 1 vrouw uit Jamaica (Deon). We worden gelijk uitgenodigd om te gaan borrelen. We lopen naar Cloggy’s, een bar van een mooi gelakt houten dek op de eerste verdieping met uitzicht op de haven en baai van English harbour. We zien veel mooie zeilboten en er ligt ook een Russisch superyacht aan de ketting. Het is erg gezellig en we gaan door totdat de tent dicht gaat. We moeten Dave een beetje ondersteunen, aangezien hij flink aan het waggelen is…

23 maart 2023

De volgende ochtend staan we op met ons brakke hoofd. Dave bleek bij Deon te hebben overnacht; dat is een aparte move…De veel jongere Deon had wellicht ook een beetje teveel cocktails gedronken…vervolgens vertrekt ze vandaag weer naar Jamaica. Aangezien zij een groter appartement heeft, vragen we of we kunnen wisselen. Dat kan gelukkig, zodat we een grotere huiskamer en een eigen veranda hebben!

We lopen richting het zuiden en belanden bij Pigeon point. Er zit een leuke strandtent genaamd Catherines, met uitzicht op de baai waar veel zeilboten voor anker liggen. Wanneer we thuiskomen vragen Larry en Dave ons mee naar Shirley’s hights te gaan waar live muziek is met BBQ. Ze hebben namelijk een auto gehuurd. Het is erg druk en het meest bijzondere is het prachtige uitzicht vanaf de berg op de baaien van English Harbour. We drinken thuis nog wat op de veranda en dan besluiten de mannen nog even naar de kroeg te gaan en komen half 4 thuis.

24 maart 2023

Na een beetje late start van de dag, gaan we met Larry en Dave een aantal baaien aan de westkust van het eiland verkennen. De wegen zitten alleen vol met gaten en Larry blijkt niet een hele beste rijder (ook al moet hij iedere 2 minuten aanhalen dat hij veel beter rijdt dan Dave). We zijn allebei misselijk als we uitstappen. Maar de baaien zijn wel mooi! We rijden zelfs nog even door een tropisch regenwoud. We proberen ook nog wat te snorkelen, maar dat stelt niet veel voor. Na de sunset gaan we in English harbour bij Indian Summer eten (het zusje van het gelijknamige Indiaase restaurant als op Nevis). Wederom een topper!

Er is een feest bij Lucky Eddi’s met een band, dus daar gaan we heen! Het blijkt een gezellige boel met een mix van locals en toeristen. We gaan lekker mee in de party vibe! Dus wederom een latertje!

25 maart 2023

De haan van de buren gaat alweer lekker tekeer in de vroege ochtend…poeh…

We gaan wederom met Larry en Dave op pad en nu naar Half moon bay; volgens de Lonely planet nr 1 highlight op Antigua. Gelukkig rijdt Dave een stuk beter! (al vind Larry nog steeds van niet en zit verstijfd naast hem)! Het blijkt een enorme mooie baai te zijn met poederwit strand en op de kop grote rotspartijen. Het is helemaal niet druk. De hele middag spenderen we hier en genieten van het aquakleurige water. We nemen een late lunch en bij thuiskomst gaan we door naar Cloggy’s. Daar ontmoeten we een stel dat in Miami woont (Bree en Billy). Zij heeft over de hele wereld gewoond. Dave is een beetje dronken en gaat waggelend naar huis. Gelukkig zegt hij dit tegen ons, want de voorgaande dagen verdween hij gewoon zonder iets te zeggen. Dave is niet helemaal gewend om te reizen en Larry maakt zich een beetje zorgen over hem.

Wanneer we in de tent Abracadabra zijn blijkt dat Bree ook behoorlijk dronken is. Ze gaat met Karlijn in een soort kooi dansen, maar de spijlen blijken niet zo goed vast te zitten. Hierdoor valt Bree zo van het podium af (inclusief spijl)….

Wanneer we om 3 uur weggaan, maakt ze een behoorlijke smakker op straat waardoor haar pols bloed. Wellicht ook niet zo handig om in de Carribean hakken te dragen. We ondersteunen haar naar de auto. Het was weer een gezellige avond!

26 maart 2023

Na het feestje van gisteren hebben we wederom een beetje late start van de dag…

We gaan naar Galleon beach, dat aan de andere kant van English harbour ligt. Vervolgens lopen we om de baai heen naar de Pillars of Hercules. Dit zijn grote rotsen aan de kant van de zee die zijn uitgesleten door wind, regen en golven. Ze zouden moeten lijken op de vingers van Hercules, wat de naam verklaard. De enorme pilaren doen ons denken aan het fenomeen dat we in Noord Spanje hebben gezien op onze vorige reis. We snorkelen nog wat, maar we hebben niet echt geluk. Andere mensen blijken hier een tonijn, octopus, stingray’s en waterschildpadden te hebben gezien, maar wij alleen wat visjes. Gelukkig is het water heerlijk warm! :-)

We eten een hapje boven de Yachtclub en Karlijn voelt zich daarna niet zo lekker, doordat ze waarschijnlijk iets verkeerds heeft gegeten. Emile gaat samen met de mannen nog even borrelen, nadat hij Karlijn naar bedje heeft gebracht. Gelukkig is alles op loopafstand.

27 maart 2023

We gaan naar Betty’s Hope museum, wat vroeger een oude suikerplantage/rum distillery was. Ook hier zijn Afrikaanse slaven naartoe gehaald. De oude molen is erg mooi gerestaureerd. Daarna door naar de Devil’s bridge: een rotspartij dat als een brug over een baai hangt en waarbij we een soort douche krijgen van het water dat tegen de rotsen slaat. Wanneer je de brug probeert over te steken moet je mazzel hebben: je kunt ervan af gespoeld worden als je er op het verkeerde moment op staat. Wanneer je hier in de zee valt, ben je overgeleverd aan de golven die je tegen de rotsen kapot slaan. De mythe dat hier vroeger slaven van de brug af sprongen om hun slavenleven te beëindigen geeft deze Devil’s bridge zijn lugubere naam.

We vervolgen onze weg naar Long Bay en liggen nog even op het witte strandje. We hebben een hoop lol met Larry en Dave, die elkaar continu afzeiken. Weer terug in English Harbour eten we een hapje en gaan vervolgens poolen in de kroeg. We worden compleet ingemaakt door de Canadezen. Onderwijl proberen nog een paar drugsdealertjes wat aan ons te slijten, maar ze vinden geen klandizie.

28 maart

We willen naar Rendezvous bay wat behoorlijk afgezonderd ligt. Met een 4x4 kun je het bereiken, maar onze Toyota Aygo Grande brengt ons ongeveer tot de helft. Daarna moeten we lopen over de uitdagende rotsachtige weg. Eenmaal aangekomen is het een prachtige witte baai die bijna verlaten is. We chillen een paar uur en snorkelen. In de avond hebben we een afscheidsdiner bij Paperazzi. Larry en Dave vliegen morgen naar huis.

29 maart

Larry en Dave gaan vandaag terug naar Canada. Een emotioneel momentje, want we hebben de laatste dagen veel met onze buurtjes opgetrokken. We drinken een laatste afscheidsbiertje en als ze weg zijn besluiten we richting St John’s (het hoofstadje van Antigua) te gaan met een van de busjes die door ons straatje rijden. We lopen een rondje, zien een fanfare en de dock van de cruiseships. We eten een heerlijke Mahi mahi burger bij Hemmingsways. Het stadje is vrij druk en niet echt mooi. We zijn blij dat we ons airbnb-tje in English Harbour hebben. De komende dagen maar weer wat eerder naar bed dan afgelopen week…

30 maart

Vandaag hiken we naar Fort Cuyler en aansluitend door naar Fort Berkley bij English harbour, We komen andere wandelaars tegen die net walvissen hebben gezien! We hebben lang staan turen, maar helaas zien wij ze niet… Er zijn wel geweldige uitzichten over de verschillende baaien van English Harbour, Falmouth harbour en Freeman’s bay.

De hike eindigt op de Unesco Dockyard van English Harbour, een mooi gerestaureerde oude haven uit de 17e eeuw. Je ziet je hier helemaal voor je dat oude zeilschepen hier hun zeilen lieten repareren en voor anker lagen in de beschutte baaien omringd met bergen. Dit gaf de engelse schepen niet alleen een strategisch voordeel tegen de franse aanvallers (omdat ze onzichtbaar waren totdat de vijand om de hoek kwam), maar ook tegen de orkanen. Heden te dage liggen er nog steeds enorme zeilboten waarvan er nu opvallend veel onder de vlag van de Kaaimaneilanden varen (wellicht dat het belastingregime een rol speelt voor deze superyachts). Wat een pracht! We bezoeken hier ook het museum wat vertelt over de geschiedenis van de engelse marine op Antigua en waar blijkt dat ook deze haven mede door slaven tot stand is gekomen.

We lunchen bij onze overburen Paula en Brenda; zij hebben een BBQ-stalletje waar we vaak even een praatje maken. We krijgen een grote hug als we weggaan!

In de avond gaan we naar Calibri, een Frans restaurant waar een geweldige zangeres staat te zingen! Mooie afsluiter; morgen naar Montserrat!

• 05 April 2023 - 11:52

Leomiek Tesselaar:

Wat leuk om te lezen weer enorm de foto’s.

Dankjewel! Tot zaterdag en een goede terugreis[e-1f48b]