Swellendam en Franschoek - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emile - WaarBenJij.nu Swellendam en Franschoek - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Emile - WaarBenJij.nu

Swellendam en Franschoek

Door: Karlijn en Emile

Blijf op de hoogte en volg Emile

25 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Na al die tijd nog even een berichtje van ons! We zitten inmiddels in onze laatste dagen en lopen een beetje achter, dus bij dezen maar een GROTE update van onze avonturen!

Swellendam en Franschoek.

Na onze 'rustige' nacht in Keurboomstrand (bij Plettenberg, voor de mensen die ons via Google Earth volgen :-)) zijn we richtig Swellendam gereden. Een leuk rustig dorpje en een van de oude nederzettingen van de europese immigranten. Het weer zat vandaag echter niet erg mee, het miezerde eigelijk de hele dag in Swellendam, wat door de naburige bergen daar vaker voorkomt. Ingecheckd in een leuke backpackerslodge en meegegeten met de pot. Eindelijk een echte originele Bobotie! Toch wat beter dan die van Knor (en uiteraard compleet anders... alleen de kruiden en gehakt zijn terug te vinden). Na wat rondvraag blijkt iedere Zuid afrikaanse haar eigen recept voor Bobotie te hebben, maar dit was in ieder geval erg lekker! Omdat we kapot waren van drie slechte nachten erg vroeg ons mandje opgezocht en heerlijk geslapen (eindelijk!). Geen muggen of rare geluiden...

De volgende dag zijn we naar het Drostdy museum geweest in Swellendam en vervolgens naar Franschoek gereden. Door de bergpas heen kwamen we in een rustig wijnplaatsje van ongeveer 13.000 inwoners. De Wijnroute in ZA heeft als hoofdplaats Stellenbosch wat we express gemeden hebben door de grootte (200K inwoners). Een hele leuke guesthouse gevonden (midden tussen een wijngaard met uizicht op de bergen) waar ik het draadloze internet nog maar even gefixed heb (jaja, ik mis het wel). Er zijn een aantal wineries bereikbaar te voet dus hebben we onze auto laten staan en zijn we op pad gegaan. Karlijn wilde na 2,5 wijntje al meerdere flessen bestellen en vond ze allemaal heerlijk... Zal het zonnetje en de lange tocht wel geweest zijn :-). Uiteindelijk wel een paar flesjes meegenomen en het dorpje ingegaan om op een van de volle terasjes een overheerlijk Ceasar-salad met Viskoekjes te veroberen. Hier in Franschoek weten ze wel wat genieten is! Na het eten (en nog een wijntje..): op naar de volgende wijngaard voor een avondproeverij. Helaas sluiten ze allemaal rond een uurtje of 18.00 en er zou er nog eentje open zijn. Ons kaartje was helaas niet op schaal dus bleek het verder lopen dan we dachten. Na 30 minuten lopen bleek dat hij dicht was en hadden de voetjes van Karlijn het ook wel gehad. In deze tijd van het jaar zijn ze nog niet echt gewend om zo lang op teenslippertjes te lopen..... Uiteraard geen taxi te bekennen when you need one, dus onze duim maar omhoog. Uiteraard alleen bij vriendelijk uitziende bestuurders met een pickup. Binnen 2 minuten (K trok haar rokje wat omhoog) hadden we beet. Hij vroeg waar we heen moesten en heeft ons meteen afgezet bij het guesthouse, terwijl hij zelf weer terug moest. Wat een vriendelijke mensen hier!

De volgende dag zijn we uitgechecked en naar de bekende Boschendal wijngaard geweest waar we ook een proeverij hebben gedaan. Om 11.30 hadden we al 10 wijn voor onze neus staan, zodat Karlijn het niet erg vond om te Boppen (of Bobben??). Zonde om al die wijn uit te spugen! Twee uur verder waren we onderweg naar Capetown.

• 25 Januari 2010 - 17:56

Cees:

Sorry, ging net ff mis. Nou nou daar ga je toch geen gewoonte van maken he? Rokjes optillen, bedoel ik. Dat mooie resto nog gedaan?

• 25 Januari 2010 - 17:57

Pascal:

Wat een leuke trip zeg, vooral voor smaakpappillen die iedere dag weer een belevenis moeten ondergaan !

Ik zou zeggen doe wel een beetje rustig aan daar met die wijn. Dat van dat rokje omhoog trekken en die 10 flessen uitspugen baart me zorgen.....

Nog veel plezier daar en neem een cape mee uit capetown, die schijnen wel goed te zijn :P