Cape town - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Emile - WaarBenJij.nu Cape town - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Emile - WaarBenJij.nu

Cape town

Door: Emile vanaf iphone

Blijf op de hoogte en volg Emile

27 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Cape town

Vanuit johannesburg nog een laatste berichtje vanaf het airport. Net onze binnelandse vlucht met Kulula air gehad. Erg leuk om te horen hoe ze de standaard vliegtuigpraatjes over veiligheid etc een beetje hebben opgeleukt, bijv. bij landing: 'for the nicotine lovers, please smoke in smoking areas and puff into the faces of flight attendents from other airlines if you see them.' :-)

De laatste dagen in kaapstad hebben we nog een toptijd gehad. Zondag hebben we een rondje over het schiereiland gereden en zijn naar kaap de goede hoop geweest. Natuurlijk een 'must see' dus erg toeristisch, maar zekee de moeite waard. Het ligt in een natuurpark waar blijkbaar enorm veel verscheidenheid aan bloemen en planten leeft (meer dan 1100 verschillende). Dit komt door de unieke ligging: de atlantische en de indische oceaan komen hier bijeen. Ook lopen er overal bavianen rond, die iedere geparkeerde auto controleren of de ramen wel goed dicht zitten. Zo niet, klimmen ze naar binnen en jatten ze het voedsel. Op onze weg omhoog kwamen we langs een aantal leuke kustplaatsjes waaronder Boulder. Hier lopen african penguins over het strand. Uiteraard weer een aantal mooie kiekjes gemaakt (Randy nog bedankt voor het lenen van de canon!). Toen via houtbaai weer teruggereden en bij toeval een concert meegepakt in de botanische tuinen (Kirstenbosch) van een van ZA meest bekende bands 'fok of polisie'. Dit park is zo schoon dat er niet gerookt mocht worden en zelfs geen afvalbakken staan! Iedereen neemt zijn afval gewoon weer mee naar huis... Erg apart.

De volgende dag hebben we onze trouwe vierwieler weer teruggebracht naar zijn baasje, waar hij gelukkig niets mankeerde na 4500km. Nadat we dit hadden afgerond meteen een taxi gepakt naar het grootste shopping mall van afika. Blij dat we al die tijd geen taxi nodig hadden gehad: we werden gelijk weer genaaid met een dikke omweg. Het blijft ook altijd hetzelfde met die taxichauffeurs. Deze kreeg als bonus niet de hele rit vergoed, moet ie maar leren rijden of een tomtom nemen..... Gelukkig was het niet voor niets want Karlijn heeft nog wat mooie schoentjes gescoord. Gelukkig maar, want die had ze hard nodig! :-)
's Avonds een heerlijk stukje zalm bij een vietnamees gegeten. Ik denk dat er weinig landen zijn waar het voedsel zo goed is!

Dinsdag een township tour gedaan door de grootse sloppenwijk van ZA. Hier wonen ongeveer 250 duizend mensen. Bij elkaar woon zo'n 65% van de 3.1 mln mensen in een van de townships, die langzaam maar zeker verandert van echte sloppenwijken (golfplaten e.d) naar een wijk van stenen huisjes, volledig gesubsidieerd door de overheid. Mensen wachten hier letterlijk tot ze een gratis huis word aangeboden. Tot die tijd zitten ze in erbarmelijke omstandigheden en hebben ze vaak maar beschikking over 1 bed voor een hele familie. Er zal nog tientallen jaren overheen gaan voordat dit probleem volledig is opgelost. Wel leuk om te zien is dat mensen met een baan (minder dan 20%) vaak blijven wonen in de townships. Hierdoor zie je dat er kleine wijken van private, luxe huizen onstaan binnen de wijk. We hebben een aantal plekken binnen de township bezocht waaronder scholen en een traditional healer. Deze laatste bestrijdt de symptomen van aids met behulp van dierenhuiden en as. Helaas leek het alsof hij meer verdiende aan toeristen dan aan werkelijke klanten, maar misschien is dit niet eens zo'n slechte ontwikkeling... :-)

Ons laatste dagje afgesloten aan het zwembad met een lekker flesje wijn. Dat hadden we wel weer verdient na al onze avonturen!

We hopen jullie allemaal weer snel te zien en bedankt voor jullie leuke reacties!

Signing off from Jo'burg O.R. Tambo international airport,

Karlijn en Emile

• 27 Januari 2010 - 15:03

Cees:

Marry en ik komen jullie ophalen morgenochtend van Schiphol. Kulula Air klinkt ook zo betrouwbaar...Geestig inderdaad, hoe ze de draak steken met de voorleesvoorschriften. This is a non-smoking flight...alsof het omgekeerde nog bestaat.
    Goede reis !!

• 27 Januari 2010 - 17:27

Marry:

Mocht je dit berichtje nog lezen, in ieder geval een hele goeie vlucht, maar bij transavia waarschuwen ze ook nog steeds dat het een non-smoking vlucht is en daarbij komt nog.......ze vragen of je schoenen wel bij je outfit passen!!!!!
    Maar met die nieuwe schoenen van jou Karlijn, zal dat wel lukken, behalve als je daar een kokerrokje bij had moeten dragen...

Kusjes

• 29 Januari 2010 - 07:51

Lennart:

Wat een kostelijke verhalen toch weer! Tot snel!
    grL.