Martinique - Reisverslag uit Martinique, Martinique van Emile - WaarBenJij.nu Martinique - Reisverslag uit Martinique, Martinique van Emile - WaarBenJij.nu

Martinique

Door: K&E

Blijf op de hoogte en volg Emile

26 Januari 2019 | Martinique, Martinique

Dank voor jullie reacties!

20 Jan
Bij het wachten in de ferryterminal raken we in gesprek met een leuk NL stel. Hij heeft net een paar maanden als kapitein door de Caribbean gezeild met verschillende groepen. Nu heeft hij zelf nog 3 maanden een zeilboot gehuurd om met zijn vriendin en met vrienden te zeilen die overkomen. Hij vraagt of we het leuk vinden om een keertje mee te varen begin feb (van St Lucia naar St Vincent and the Grenadines)! Dat is natuurlijk top! Wat een leven; in de zomer zeilles geven in NL en in de winter op de Caribbean zeilen.
De zee is wat ruig en er staat iemand over te geven, dus Karlijn neemt een half reisziektetabletje in. Bij aankomst op Martinique vallen we gelijk in het volgende carnavalsfeest! Ons hotel zit gelukkig op loopafstand, dus snel backpacks droppen en het centrum in. Bij het eerste biertje lijkt het net of er geschoten wordt, maar dat blijkt een enorme uitlaat onder een Ford Sierra van 30 jaar oud te zijn. Allemaal lokale patsertjes die tof staan te doen en scheuren met dikke motorfietsen en veel te grote uitlaten door de smalle straat waar iedereen omheen staat. Bizar dat er zo’n geluid uit komt; politie is er ook gelijk bij. We eten nog een taco, drinken een paar biertjes en gaan naar het hotel; Karlijn ligt gelijk in coma (wellicht was het halve pilletje nog niet helemaal uitgewerkt;-))

21 Jan
Vannacht is hier ook de Super Blood Wolf Moon, dus Emile zet de wekker en gaat rond 1:10 uur nog even kijken op ons balkon naar het natuurverschijnsel. Karlijn ligt nog heerlijk te slapen en de volgende ochtend gaan we met een half gebroken nacht een rondje door Fort-de-France (het hoofdstadje van Martinique) wandelen. Het valt op dat het hier allemaal vrij goed geregeld is, en de welvaart ook vrij hoog is. Martinique valt onder Frankrijk (en is dus ook lid van de EU), en dat merk je. Wellicht is de welvaart hier zelfs wel hoger dan in Frankrijk zelf. Toch merken we dat er (ook op de vorige eilanden waar we geweest zijn) een hoop ‘gekkies’ op straat lopen. We zien hier in Fort de France weer veel zwervers die opvallend veel in zichzelf praten. Terwijl we op een terrasje zitten, staat er iemand vijf meter van ons vandaan een minuut of vijf met zijn vinger op de grond (de stoep) te ‘schieten’, waarbij hij erg hard schreeuwt alsof hij een uzi bedient. Na 5-6 minuten loopt een local naar hem toe om hem eruit te halen en hem tot rust te bedaren, waarop de man weer verder loopt (en in zichzelf verder praat). Erg vreemd, maar vooral raar dat we dit soort verwarde personen een aantal keer per dag tegenkomen. Zou het aan de rum liggen? Er schuift een stel bij ons aan dat ook uit Nederland komt, en over een paar dagen op de zeilboot de Eendracht stapt. Aangezien je hier voornamelijk Franse toeristen tegenkomt, is het leuk om even een biertje te drinken met Nederlanders. We zien in de stad enorme leguanen van een meter! We eten een Frans/Creools gerookt visje en een garnalenspies in een bistrootje. De invloed van Frankrijk is ook wel fijn, koken kunnen ze hier wel...:-)

22 Jan
Vandaag willen we Martinique verder ontdekken, dus checken we uit bij ons hotelletje in Fort de France. We proberen online een auto te huren, maar het werkt allemaal niet. Zelfs Avis (die hier achteraf gezien een enorm kantoor heeft) heeft online alles in Martinique Francs staan, terwijl ze vanaf 2002 de Euro gebruiken....dan maar met de bus naar het Airport. Alle kantoortjes van de verhuurbedrijven zitten naast elkaar, maar wederom geen auto. We halen de backpacks op en pakken een kleine ferry naar de overkant van de baai (Anse à l’ane). Echter zijn er maar weinig hotels en airbnb’s te huren aan die kant. De baai ziet er heel gezellig uit met allemaal strandtentjes. We eten even een salade en droppen de backpacks bij dezelfde strandtent, zodat we op zoek kunnen naar een hotel. Wanneer we een rondje lopen lijkt het erop alsof toeristen hier normaal gesproken alles vooruit boeken. Bij het derde hotel hebben ze wel plek; een bungalow op 50m van het strand! Happy hour kan beginnen! Alleen zakt de sfeer op het gezellige strand wat in gedurende de avond. We vermoeden dat veel toeristen (voornamelijk Fransen) gewoon zelf koken ‘s avonds. We eten een klein hapje en duiken vroeg ons bedje (met klamboe) in.

23 Jan
We hebben nog een autoverhuur gezien in de buurt en daar kunnen we voor 3 dagen een mooie Citroen C3 huren. Hij is wit en heeft een rood dakje, dan maakt die grasmaaiermotor niets meer uit...:-) We gaan op pad langs de zuidelijke kant van Martinique waar veel mooie baaitjes zijn en leuke vissersdorpjes. Af en toe regent het, maar met 28 graden is dat niet heel storend. We rijden op stijle bergweggetjes, waar de C3 best een hoop moeite mee heeft. We bezoeken de rumplantage Trois Rivieres waar we een interessante rondleiding krijgen en natuurlijk mogen proeven;-) Frans als ze hier zijn, schijnt Martinique het enige land te zijn waar ze rum mogen maken met het label: Appellation d'Origine Contrôlée (AOC). Goeie rum dus. Eenmaal in ons bungalowtje settelen we ons op de veranda met een flesje Franse wijn, een flesje rum, Franse kaas en kookt Emile een lekker pastaatje.

24 Jan
Vandaag gaan we met onze rood-witte grasmaaier naar het oosten van het eiland, waar we een aantal schitterende stranden tegenkomen, zie bijvoorbeeld deze https://www.google.nl/search?q=anse+l%27etang&client=safari&hl=en-nl&prmd=imnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiz2Or4zozgAhVLb1AKHQ-gCpEQ_AUoAXoECBEQAQ&biw=375&bih=635
Of deze

Een lange uitgestrekte baai met een woeste zee en palmbomen die voor wat noodzakelijke schaduw zorgen in deze hitte. Wat wil een mens nog meer? Op onze weg terug zoeken we een hotelletje voor morgen, aangezien ons huidige adres helemaal volgeboekt zit. Dat blijkt niet zo makkelijk, aangezien het hier hoogseizoen is, en de meeste accomodaties dus vol zitten of hun vrije kamer niet op internet hebben staan. Uiteindelijk vinden we weer een kamer vlak naast onze huidige bungalow na wat telefoonnummers te hebben gebeld (in Emile’s beste Frans). Gelukkig hoeven we niet onder ons rode dakje te slapen. Nu alleen nog een frans wijntje op onze patio, een paar wasjes laten draaien en wat eten dans la plage. La vie est belle!

25 Jan
Na een heerlijke baquette checken we uit en strijken neer op het strand. We kunnen pas om 13 uur inchecken op ons nieuwe plekje. Echter dan blijkt er nog niemand te zijn; tja het blijft de Caribbean. Nadat meerdere mensen voor ons hebben gebeld, komt de eigenaresse 40 min later. Het is een mooie bungalow met buitenkeuken en uitzicht op het strand. Voor €70,- zijn we erg blij! En we kunnen weer op pad met onze grasmaaier! Nu op weg naar het noorden waar we door het regenwoud rijden. Het rijden is enorm vermoeiend, aangezien de bergweggetjes erg smal en stijl zijn. We bezoeken de Balata Botanical garden met aparte palmbomen, bamboe, planten en bloemen met een geweldig uitzicht over de bergen. Eenmaal terug in ons nieuwe bungalowtje flansen we een salade in elkaar (in de buitenkeuken, jawel) met een Frans wijntje erbij; en uitzicht over de baai!

26 Jan
Regen komt met bakken uit de hemel; gelukkig hebben we onze poncho’s mee. We worden door onze buren wel een beetje uitgelachen als we met onze backpacks en een rugzak voorop met poncho eroverheen voorbij komen...
Onze C3 leveren we in en we pakken de ferry weer terug naar de overkant van de baai, naar het stadje Fort-de -France. We kunnen binnen 20 min na aankomst een tour doen in het Fort. Alleen nog even de backpacks droppen, maar dat blijkt lastig. Door 2 hotels worden we geweigerd; dan stappen we maar een babywinkel binnen en worden met open armen ontvangen door de eigenaar. We moeten uiterlijk 2 uur terug zijn, want dan sluit de zaak. De local die de rondleiding geeft, laat al 22 jaar z’n haar groeien dus heeft enorme dreadlocks! Hij geeft een geschiedenisles en vertelt hoe Martinique meerdere keren is veroverd. We hebben vanaf het Fort een mooi uitzicht over Fort de France. Wanneer we terugkomen bij de babywinkel staat de eigenaar ons al voor de winkel op te wachten; hij maakte zich zorgen of we wel op tijd zouden zijn voor de backpacks. We hangen nog een beetje bij een paar cafeetjes, want verder is zaterdagmiddag alles gesloten en het regent. Vervolgens naar de ferry, want we gaan naar St Lucia vanavond!

• 27 Januari 2019 - 06:06

Leomiek:

Wauw wat beleven jullie weer veel! Fijn dat we het zo kunnen volgen

• 27 Januari 2019 - 08:27

Carry:

Leuk om al jullie verhalen te lezen, we reizen zo gezellig met jullie mee