Cuba: Playa Giron en Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Emile - WaarBenJij.nu Cuba: Playa Giron en Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Emile - WaarBenJij.nu

Cuba: Playa Giron en Havana

Door: K&E

Blijf op de hoogte en volg Emile

22 Maart 2019 | Cuba, Havana

17 maart
Vandaag pakken we de bus naar Playa Giron om onze laatste dagen van de vakantie door te brengen. Het is een klein strandplaatsje met 1 vervallen staatsgerund all-in resort en veel Casa’s. Dit plaatsje ligt in ‘The Bay of Pigs’, waar in 1961 de Amerikaanse CIA een invasie poogde te doen (en dit mislukte verschrikkelijk). Castro heeft deze invasie afgeslagen en nam meer dan 1100 huurlingen gevangen, waarvoor hij voedsel en medicijnen heeft afgedwongen bij de VS. Deze gebeurtenis sterkte de ideologieën van het socialisme en de banden met de Sovjet-Unie. We verblijven bij Norma en haar man, een Cubaanse moeke die iemand anders de Airbnb communicatie laat regelen, want ze heeft geen internet. Onze kamer is blinkend met zalmkleurige tegeltjes en een schilderij met 2 poezen die rechtstreeks uit een oud poëziealbum lijkt te komen. Paarse glimmende gordijnen met bijpassende roesjes rondom het bed erbij en het plaatje is compleet ;-)
We lopen naar het strand bij het betonnen Staats-resort en als afscherming van de zee is er dertig meter uit de kust een betonnen damwand gebouwd, waardoor er geen vrij uitzicht meer is op zee. Heel bijzonder voor een Beachresort ;-)

18 maart
De volgende dag gaan we naar Caleta Buena, een strandje met een kleine rotsachtige baai die zo’n 8 kilometer verderop ligt. Het is een soort all-in concept, waar je 15 dollar per persoon betaalt en je een open bar (incl cocktails), gratis bedjes en een lunch krijgt. Gelukkig hebben we de bus genomen, want de weg erheen ligt zo bezaaid met krabben dat we er niet doorheen hadden kunnen fietsen. Duizenden krabben van zo’n 15 tot 25cm groot lopen over de weg! De bus rijdt langzaam door.... ook al proberen sommige krabben de bus te verjagen door hun scharen omhoog te gooien. Best wel sneu als je zo moedig bent en vervolgens wordt platgereden...
Wanneer we aankomen bij het standje, blijkt het etablissement ook bezaaid te zijn. Overal lopen en klimmen krabben. Dit hebben we echt nog nooit gezien... gelukkig komen ze de bedjes niet op. Naarmate het warmer wordt, verzamelen ze zich met name op de koele muren van o.a. de toiletten en de bar. Een mevrouw met laarzen aan komt ze vakkundig weghalen zodat Karlijn de toiletdeur kan openen. En in de middag lijken ze bijna verdwenen. Het water is prachtig blauw en het snorkelen is leuk!
Bij thuiskomst kookt onze moeke Norma met haar man een geweldig driegangen diner met o.a. kreeft voor ons. Hier kunnen maar weinig restaurantjes tegenop :-)

19 maart
Vroeg uit de veren want Emile gaat duiken! Onze moeke heeft geregeld dat we worden opgehaald door een grote 50 jaar oude Canadese schoolbus die ons afzet bij de duikshop. Na betaling van 25 dollar gaan we met zo’n 15 man in de oude schoolbus naar Punta Perdiz. Emile gaat met 3 gevorderden en een instructeur vanaf de kant het water in. De duikflessen vertonen hier en daar wel een roestplekje... Er ligt een wrak van een klein Amerikaans landingsvaartuig dat hier tot zinken is gebracht. 40-50 meter buiten de kust ligt het rif waar het ineens 300 meter diep wordt. Schitterend koraal en veel tropische vissen!
Terwijl Emile aan het duiken is, is Karlijn in gesprek geraakt met een Canadees koppel en 16-jarige zoon. Ze verblijven in het enige hotel in ons dorpje, maar missen de persoonlijke aandacht.
Karlijn gaat snorkelen en het lijkt net of je in een aquarium zit; mooi koraal; aparte vissen en het is heel helder! De onderwatercamera draait overuren vandaag :-)
De middag brengen we door op Playa Los Cocos; een heel mooi strandje (zonder betonnen muur) met een natuurlijk rif waardoor je goed kunt zwemmen. We sluiten de dag af bij restaurant Brig waar we de kok uitleggen dat we fried rice willen met de groente gewokt (hebben we hier nog nergens gezien). Het eindresultaat is in ieder geval lekker!

20 maart
Na het ontbijt nemen we afscheid met Norma en Ramon. Ondanks dat ze geen woord Engels praten, verzorgen ze ons tot in de puntjes! We pakken de bus naar Havana en die zit helemaal vol. Na ruim 3,5 uur komen we aan en pakken we een taxi. De oude Lada valt bijna uit elkaar en de uitlaatgassen komen door de bodemplaat naar boven (we dachten eerst dat het de bussen naast ons waren)... Midden op een drukke rotonde is een ongeluk gebeurd tussen een bus en auto en zelfs de papieren worden gewoon midden op de rijbaan ingevuld! Met een verkeerschaos als gevolg....Onze Casa zit vlakbij het Capitool in het oude centrum, dus gaan gelijk de stad in. We gaan nog even langs onze oude Casa, omdat we een adapter waren vergeten. We worden als vrienden ontvangen bij onze eerste host Juan (dubbele kus op 1 wang) en er moet uiteraard rum bij gedronken worden :-)

21 maart
Vandaag gaan we even een passief dagje met de hop-on-hop-of bus touren. Deze gaat naast het historische centrum (Havana Vieja) ook naar Centro en Vedado. We stappen uit bij Plaza de Revolucion om op het hoogste gebouw van Cuba te staan, de memorial van José Marti (daar is ie weer!). Een mooi uitzicht over deze bruisende stad! Na de busrit langs de 7 kilometer lange boulevard van Havana drinken we tevreden nog een cerveza op het dakterras van La Manzana, een van de mooiste hotels van La Habana (zoals ze Havana hier noemen). We kijken terug op al onze avonturen van de afgelopen 10 weken. Veel mooie mensen ontmoet, nieuwe vrienden gemaakt, 10 landen (incl nog twee uur in Madrid op de weg terug), 706.830(!) stappen op de stappenteller en meer dan 30 verschillende slaapplekken. Wat een reis was het weer! Zal er ooit nog een mooiere komen?

• 25 Maart 2019 - 12:15

Ank:

Jullie zijn weer thuis. Welkom.
    Wat een reis, wat een ervaringen.
    Benieuwd naar de foto's xxx