Würzburg, Wenen, Bratislava en Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Emile - WaarBenJij.nu Würzburg, Wenen, Bratislava en Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Emile - WaarBenJij.nu

Würzburg, Wenen, Bratislava en Budapest

Door: K&E

Blijf op de hoogte en volg Emile

17 September 2021 | Hongarije, Boedapest

9 sept 2021

Vandaag gaan we beginnen aan onze roadtrip door Oost Europa (voornamelijk de Balkan).

Dit keer geen backpack maar vullen we de auto inclusief gevulde koelbox, gewoon omdat het kan! Normaal gaan we met het vliegtuig en ben je toch beperkt in bagage. Op aanraden van Marloes starten we in Würzburg in Duitsland. De dame van de receptie van het hotel verwijst ons direct naar de oude brug over de Main waar de locals gezellig wijn staan te drinken en te genieten van de zonsondergang. Het is 27 graden en dit is een enorm leuk concept! Wat een mooie oude stad! Na het eten duiken we ons bedje in.

10 sept

Op naar Wenen, wat nog ongeveer 6,5 uur rijden is. we hebben een Airbnb geboekt met een eigen parkeerplaats in de tuin. In een half uur met de tram zitten we in het prachtige centrum van Wenen. Het is net of we door een museum lopen! Na een rondje te hebben gelopen strijken we neer op een prachtig terras van een beachclub aan een vertakking van de Donau. Er staat een DJ heel relaxt te draaien. Je komt hier overigens geen terras op zonder dat de Corona app uitgebreid gecontroleerd is voor het soort vaccinatie en de datum. Op de terugweg in de tram zit een man die dronken is en in zijn broek geplast heeft! Hij moet er bij dezelfde halte uit als wij en slingerend vervolgt hij zijn weg. Poeh die is ver heen…

11 sept

We beginnen een wandeltour door Wenen met een gids. We zijn enorm onder de indruk van alle historische gebouwen. Onze gids vertelt dat de meesten lijken alsof ze uit de renaissance stammen maar in werkelijkheid historisme zijn, en rond 1890 gebouwd zijn. De Habsburgers waren dol op pracht en praal. In de middag lopen we de trap op van de cathedraal (ruim 340 treden) midden in het centrum waar we beloond worden met een mooie view over de hele stad. We hebben enorm mazzel dat het rond de 27 graden is. Vervolgens nog even een drankje in een skybar met geweldig uitzicht. We sluiten af met sushi en zitten weer met dezelfde man als gisteren in de tram. Hij is wederom dronken, maar houdt het dit keer droog!

12 sept 2021

We bezoeken het Schönbrunn-paleis waar Sissi woonde. We doen een uitgebreide rondtour incl de tuinen van 3 uur. Wat een landgoed, dit is geweldig mooi gerestaureerd. Karlijn doet de balkonscene nog even na (helaas zonder Sissi jurk) en we dansen de Weense wals (of iets wat erop moet lijken) in de met goud bekleedde balzaal.

Wenen is echt een van de mooiste Europese steden die we hebben gezien!

Die middag pakken we de auto en rijden naar Bratislava in Slowakije.

We zitten in een hotel net aan de rand waar het historische centrum begint. Er is enorm veel politie in de stad aanwezig en dat blijkt te zijn voor het bezoek van de paus.

We doen een rondje historisch centrum. Wat een leuk stadje is dit! Schoon, oude panden en hippe mensen. We eten een hapje bij de Brixton House, een van de vele fusion-tentjes. Red Duck Curry en Korean Cauliflower Wings. Waarom horen we nooit iemand over Bratislava?

13 sept

We besluiten nog een nachtje extra bij te boeken in Bratislava omdat het zo’n lekkere vibe heeft. Voor ons hotel blijkt de paus langs te komen en we begeven ons tussen alle politieagenten. Ook zien we helicopters en zelfs scherpschutters op een aantal uitkijkposten van de oude stadsmuur staan. Een half uur later zwaait hij naar ons en waarschijnlijk naar de vele journalisten en andere bezoekers, al lijkt het alsof er meer bewakingspersoneel dan geïnteresseerden zijn. We vervolgen onze route naar het kasteel op de berg. Het is heel mooi gerestaureerd, maar het is jammer dat er weinig inrichting uit de oorspronkelijke tijd nog in staat.

Daarna terug naar het historische centrum en lunchen een curry (met meloen…) op een leuk terrasje.

Einde middag lopen we voor de sunset langs de rivier en strijken neer langs de waterkant. We dineren op een binnenplaatsje bij een hele goede Italiaan met lokale wijn in het historische centrum als aflsuiter. Koken kunnen ze hier wel!

14 sept

We rijden in zo’n 2,5 uur naar Boedapest waar we heel blij zijn met een hotel inclusief privé parkeerplaats. We zitten op loopafstand van het centrum en wederom zitten we tussen de prachtige historische gebouwen. We gaan even een drankje doen bij een sky bar met geweldig uitzicht over Pest (Buda zit aan de andere kant van de rivier). We zijn precies op tijd, want wanneer we weggaan staat er een enorme rij om naar binnen te gaan. We zetten koers naar restaurant Mazel Tov (op aanraden van een collega van Karlijn) en dat blijkt een topper! We zitten in een zogenaamde ruin-bar met overkapte tuin inclusief industriële elementen en vooral veel onafgewerkte stenen muren (dat is blijkbaar het hoofdkenmerk van een ruim-bar). In de overkapping van de binnenplaats is rekening gehouden met de bomen die door het dak groeien. Temperatuur is met 29 graden enorm aangenaam!

15 sept

We lopen naar de andere kant van de Donau (Buda) waar we het oude kasteel bekijken en prachtige uitzicht hebben op de historische gebouwen aan andere kant van de rivier w.o. het gigantische parlementsgebouw. Alles is mooi gerestaureerd/herbouwd, alleen is het helaas niet meer ingericht als destijds. We lopen weer naar de andere kant van de rivier en het is net of je continu door een museum loopt. Helemaal afgepeigerd door het lopen en de hitte duiken we op een terras met uitzicht op de Donau. We eten wat in de buurt van het hotel op een van de gezellige vele terrasjes. We hebben ons nog steeds niet gewaagd aan het Hongaarse eten vanwege het hoge vleesgehalte. Vandaag ruim 27.000 stappen gezet!

16 sept

Een paar topsights volgens de Lonely Planet zijn de synagoge en het opera house. Beiden zijn helaas gesloten. Op naar de derde topper: het parlementsgebouw. We pakken de Duitse tour aangezien de Engelse vol is. Het gebouw is enorm groot en de aankleding indrukwekkend. Overal waar we kijken zien we goud, marmer en ornamenten. De Hongaarse kroon wordt hier continu door 2 bewakers in de gaten gehouden. Bij de wisseling van de wacht kan een van de bewakers zijn lach niet inhouden. Het heeft weg van een show voor de bezoekers. Onverwacht kunnen we het hele verhaal in het hochdeutsch wel volgen; hebben we toch nog een beetje opgelet bij Duitse les! We krijgen te zien wat de plek is van premier Orban in de zaal en daarna is de tour klaar. Dit was echt de moeite waard! Om even bij te komen sluiten we Budapest af met een bezoek aan de Gellert baden. De thermische baden die in een soort Romeinse setting gebouwd zijn.

Heerlijk om onze voetjes even rust te geven. Morgen gaan we naar Eger en Kosice.

• 19 September 2021 - 11:14

Michelle:

De foto van ergens in Zuidoost Europa met haar typische huizen, rode daken in een glooiend groen landschap met op de achtergrond de bergen is voor ons een mooi begin om jullie te mogen volgen in deze 'dichterbij' reis. Genoten van de historische feiten, die mij nieuwsgierig maakten naar meer, Wikipedia vulde aan. Voor mij een oude geschiedenisles bijgesteld . Dank daarvoor!

• 19 September 2021 - 13:41

Mark & Ank:

Wat een mooie en interessante trip jongens! Leuk om weer deelgenoot te zijn.

• 19 September 2021 - 23:20

Huguette:

Ha Emiel&Karlijn , die mij niet kent, maar ik haar een beetje via Michelle. Zo leuk zoals jullie de impressies beschrijven. Ik heb enorme genoten van de Balkan . Vooral van de natuur. Dr oeroude bossen en bizarre rotsformaties en grotgangen met stalagtieten . Moi onbekende planten en bloemen. En heb er vaak heerlijk gegeten. Graag naar vind ( veel forel) heeerlijk !
    Geniet nog maar veel li! Liefs, huguette Vraag naar vis tiepte ik.....