Zagreb, Slovenië en via West Europa naar huis - Reisverslag uit Luxemburg, Luxemburg van Emile - WaarBenJij.nu Zagreb, Slovenië en via West Europa naar huis - Reisverslag uit Luxemburg, Luxemburg van Emile - WaarBenJij.nu

Zagreb, Slovenië en via West Europa naar huis

Door: K&E

Blijf op de hoogte en volg Emile

08 November 2021 | Luxemburg, Luxemburg

29 okt - Zadar naar Zagreb (Kroatië)

Eerst beklimmen we nog even de kathedraal van Zadar (mooi uitzicht!) om door te rijden naar de watervallen van Plitvice. Wanneer we bij de ingang van de watervallen een kaartje kopen vraagt de mevrouw achter de balie of we een pas voor één of twee dagen willen hebben. Het is 14:00 uur en ze denkt dat we namelijk niet voldoende tijd hebben om het National park goed te bekijken, het sluit namelijk al om 19u. Onze voorbereiding laat weer eens wat te wensen over… Normale toeristen blijken hier namelijk hikes van een uur of 8 tot 14 te doen. Dat gaat ons niet meer lukken, aangezien we vanavond laat hebben afgesproken met Paul en Arieke die voor een weekend ons komen bezoeken in Zagreb. We bekijken kort de grote waterval en gaan dan met een busje naar het beginpunt van de watervallen. Er zijn meerdere niveau’s van meren met daartussen meerdere watervallen. We doen een wandeling van 5 km door de prachtige herfstkleurige bossen langs alle watervallen. We hebben mazzel dat het geen hoogseizoen is, want anders wordt deze attractie overspoeld met mensen terwijl het nu relatief rustig is. We concluderen dat we nog nooit zo’n mooie wandeling hebben gemaakt!

Op naar Zagreb waar we 2 appartementen hebben gehuurd. Wanneer we aankomen moeten we door een gallerij rijden waarbij we maar 10 cm langs beide spiegels over hebben. Vandaar dat de eigenaar van tevoren vroeg welke auto we hadden! Maar gelukkig gaat het goed! Paul en Arieke arriveren rond 23 uur en we praten gezellig uitgebreid bij. Om 3 uur liggen we in ons mandje!

30 okt Zagreb
Het is waterkoud in Zagreb, maar gelukkig zorgt het zonnetje snel voor een beetje warmte. Zoals overal in Oost Europa zitten mensen nog steeds overal op de (verwarmde) terrassen. Na het ontbijt gaan we naar de begraafplaats wat volgens de Lonely planet een ster heeft. Er zijn veel bijzondere en grote graven te zien. Het is enorm druk op het kerkhof. Bijna op elk graf staan verse bloemen (veelal chrysanten). Later komen we erachter dat het waarschijnlijk te maken heeft met Allerzielen, een herdenkdag waarbij graven van geliefden worden bezocht. Er is er een soort burcht om de begraafplaats gemaakt, die het een van de mooiste van Europa maakt. Helaas staat deze (gedeeltelijk) in de steigers. Verder bekijken we de stad en spenderen de middag in een wine & cheese bar.

‘s Avonds eten we een hapje en willen we nog wat drinken in de stad. Het is echter zo koud dat we het nachtleven (wat hier buiten afspeelt), maar snel continueren in ons warme appartement.

31 okt - Ljubljana (Slovenie)

De volgende dag lopen we nog een rondje door het centrum en zwaaien we na het ontbijt Paul en Arieke gedag. Het was een topweekend, maar duty calls: we reizen door naar Lake Bled in Slovenië. Lake Bled is een blauw safierkleurig meer met een eilandje in het midden waar een kerkje en een mini dorpje staat. Om het meer is grotendeels een wandelpromenade gemaakt. Naast het meer een prachtige rots met een kasteel waarvandaan er een prachtig uitzicht op het meer is. We begrijpen wel dat dit een grote toeristische aantrekkingskracht heeft! Na een mooi dronefilmpje te hebben gemaakt, besluiten we tijdens de schemering nog door te rijden naar de hoofdstad Ljubljana. Het duurt even voordat je de naam van deze stad zonder stotteren kunt uitspreken, maar het centrum is wonderschoon. Statige oude panden met een drievoudige brug over de rivier, en alles ziet eruit om door een ringetje te halen, het is net een mini-versie van Wenen. We merken dat we meer naar het westen reizen… Het is vandaag Halloween, en we zien veel mensen verkleed over straat gaan. Uiteraard zitten ook hier veel mensen buiten in de kou met heaters. Ze hebben de heaters hier wel lekker warm onder de tafeltjes geplaatst, zodat iedereen tenminste warme benen houdt wanneer ze zitten te roken..

1 nov - Venetië (Italië)

De weersvoorspelling van de komende week is helaas erg slecht, waardoor we besluiten om de rest van Slovenië en Istrië (Kroatië) achter ons te laten en door te rijden naar Venetië in Italië. We hebben een leuke deal bij het Hilton gevonden net buiten het centrum. Het is maar goed dat we vandaag in de auto zitten want het regent pijpenstelen (44mm)! We eten zelfs in het hotel, zodat we niet meer over straat hoeven.

2 nov - Venetië

Gelukkig is het weer zonnig en we pakken de bus naar het oude centrum van Venetië. Dit zijn meerdere eilanden waarvan het hoofdeiland verbonden is met het vaste land via een brug. Vervolgens stappen we over op een waterbus, aangezien er helemaal geen verkeer rijdt in het oude centrum. Al het verkeer gaat daarom ook via het water zoals bouwmaterialen aanvoeren, vuil ophalen, pakketjes bezorgen met UPS en TNT-boten en bevoorrading van eten. We zien zelfs twee water-ambulances! Vanaf het water hebben we een goed uitzicht op de mooie idyllische huisjes en historische gebouwen. Venetië kampt al decennia lang met wateroverlast doordat het maar een meter boven zeeniveau ligt. Daarnaast zakt Venetië 1 mm per jaar. Sinds vorig jaar is er een dijk gekomen die Venetië moet beschermen tegen hoog water. Het beroemde San Marcoplein ligt het laagst van de stad en overstroomde de afgelopen jaren zo’n 150 keer per jaar. Ook gisteren heeft er water gestaan. Op YouTube zien we een filmpje van de dag hiervoor toen het San Marcoplein ook onder water stond… je zal hier toch wonen! Ook regen kan niet goed afgevoerd worden. Overal zien we verhoogde loopbruggen door de stad staan die gebruikt worden om geen natte voeten te krijgen. Wij hebben wel geluk met dit prachtige weer, want de charme zal wel een beetje wegebben als alles onder water staat. We zien zelfs dat een aantal luxe winkels een waterkering bij de deur hebben gemonteerd. Sinds een paar maanden mogen er geen grote cruiseschepen meer aanmeren bij het bekende plein, omdat Unesco heeft gedreigd Venetië van de werelderfgoedlijst te halen. Ze vinden dat Venetië beschermd moet worden tegen het buitensporige massatoerisme.

We lunchen op een terrasje in de zon met uitzicht op de beroemde Rialto brug. Wat een top plek! Terwijl we genieten van onze pizza met een lekker flesje wijn zien we de drukte van Venetië op het water en langs de kade aan ons voorbij gaan. Voordat de alcohol ons teveel naar de benen zakt gaan we weer verder; we hebben nog een hoop te zien vandaag.

Nadat we uitgebreid verdwaald zijn geraakt op het hoofdeiland pakken we een van de waterbussen. Het is redelijk druk en iedereen staat dicht op elkaar bij de haltes en in de ferries. We beseffen ons dat dit een van de weinigen keren is, dat we tijdens onze reis gebruik maken van openbaar vervoer. Op deze manier waardeer je wel weer de flexibiliteit en het comfort van reizen met een eigen auto. Wanneer we op een van de kleinere eilanden aankomen met de waterbus, staat er een rij van 100 meter om het eilandje te verlaten. We hebben hier echt geen zin in, aangezien we van een Amerikaanse hoorde dat ze een paar dagen ervoor 2,5 uur in de rij had gestaan. We gaan naar de balie en krijgen naast de rij nog de optie om het poortje naast haar balie door te gaan met onze OV kaart waar helemaal niemand staat. Vervolgens stappen we binnen 2 min op een boot.… We snappen er niets van, maar wat een mazzel! Aan het einde van de dag zijn we helemaal kapot en onder de indruk van de schoonheid van Venetië!

3 nov Venetië naar Monaco

Het weer slaat vandaag weer om, dus we maken een lange tocht naar Monaco waar we voor 2 nachten een Airbnb hebben gehuurd. Monaco is op Vaticaanstad na het kleinste land ter wereld met 2 vierkante km en heeft 40.000 inwoners. Daarmee is het het dichtbevolkte land ter wereld. Dit zie je aan de enorme wolkenkrabbers en overige hoogbouw die tegen een berg is gerealiseerd. Inwoners van Monaco betalen geen inkomstenbelasting, vermogensbelasting, erfbelasting en schenkbelasting waardoor het een bepaalde aantrekkingskracht heeft. De huizenprijzen zijn enorm hoog. We zien bijvoorbeeld appartementen van 56m2 voor € 4.350.000.

4 nov Monaco

We bekijken als eerste het paleis van prins Albert waar enorm veel toeristen de wisseling van de wacht aan het kijken zijn. Het komt op ons over als gratis cabaret. Het paleis staat boven op een berg aan het water en vanaf hier heb je een mooi uitzicht over Monaco met de havens en de vele gebouwen. We wandelen door de stad en het blijkt door de schaduw van de berg moeilijk te zijn om een terrasje (en tafeltje) in de zon te vinden. We proberen het zelfs op het kermisterrein (na uitgebreide QR check met identificatie) die wel in de zon ligt. Dan gooien we het plan om en halen we maar een lekkere baquette en nemen plaats op een bankje met uitzicht op de fantastische haven met superyachts. En net als in Tivat (Montenegro) ligt hier een Feadship (misschien gemaakt in Aalsmeer).
Vervolgens bezichtigen we het prachtige statige pand van het Monte Carlo Casino. Aan de voorkant is een heel mooi park gerealiseerd met aparte (tropische) planten/bomen. Daarna nemen we plaats op het strand van Monte Carlo waar we lekker de laatste zon van de dag meepakken voordat hij wegzakt achter een wolkenkrabber.
We sluiten af op het terras van een wijnbarretje in het centrum waar een dj lekker staat te draaien. Wat een heerlijk dagje!

5 nov Milaan (Italië)

We hebben besloten niet via Frankrijk naar huis te rijden, maar via Milaan naar Zwitserland te rijden en Erika, de nicht van Karlijn, te bezoeken.
We gaan shoppen in een designer outlet in Milaan! We scoren een paar items en een cadeau voor Erika en haar familie.

6 nov Aathal-Seegräben (Zwitserland)

We rijden langs het Comomeer (in Italië) en gaan even de snelweg af om dit van dichtbij te zien. Het meer is prachtig helder en wordt omringd door bergen. We begrijpen waarom dit veel toeristen trekt in de zomer! Wanneer we terug naar de snelweg rijden blijkt dat we pas een volgende oprit weer de snelweg op kunnen, waardoor we midden in een dorpje opeens de grens met Zwitserland overrijden zonder controle. Dat is wel wel mazzel, want op de snelweg zien we aan de andere kant een behoorlijke file staan om de grens over te mogen! We regelen nog even snel een vignet bij een benzinestation en we kunnen verder. Het weer is zonnig maar koud en we zien overal al sneeuw in de bergen liggen. Wat heeft Zwitserland toch een mooie natuur! Bij de Gotthard tunnel (16km lang) staan we een half uur helemaal stil voordat we erdoor kunnen.
Eenmaal aangekomen worden we hartelijk ontvangen door Erika, Robin en de kids. Door Corona hebben we ze al 2 jaar niet gezien! Ze wonen op een berg en zitten direct aan een bos die prachtige herfstkleuren heeft. Ze hebben heerlijk gekookt en het is een gezellige avond!

7 nov Luxemburg

Na het ontbijt nemen we afscheid en rijden we richting Luxemburg. Even tanken voordat we morgen weer naar NL gaan. Nog even profiteren van de benzineprijs van € 1,50 per liter!
We hebben een mooi hotelletje gevonden en lopen naar het centrum. We eten in een hip pop-up restaurant met allemaal planten die aan het plafond hangen. Mooie laatste avond van onze reis!

8 nov terug naar huis

We sluiten Luxemburg af met een rondje over de prachtige stadsmuren. Het centrum heeft een chique uitstraling met dure winkels en statige gebouwen. Je kunt wel zien dat hier welvaart is… Na deze mooie laatste wandeling besluiten we de auto in te stappen. We moeten nog een eindje rijden.

Nog wat statistiekjes van deze verrassende reis:
10.120 km gereden door
20 landen. We hebben in
44 verschillende bedjes geslapen en per dag gemiddeld
12.727 stapjes gezet.

Het was een geweldige reis en we vonden Oost Europa ontzettend mooi!
Reizen met onze eigen auto gaf ons enorm veel flexibiliteit om te gaan en staan waar we wilden.
Leuk dat jullie ons weer gevolgd hebben!

• 15 November 2021 - 08:58

Margo Hennus:

Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt! En fijn dat jullie weer veilig thuis zijn. Ik heb genoten van jullie reisverslag! Lieve groeten, Margo

• 15 November 2021 - 12:02

Michelle:

Tussen voet op het ‘gaspedaal’
    en ‘take-off and landing’,
    liggen de mogelijkheden
    ogenschijnlijk voor het oprapen.

• 15 November 2021 - 12:28

Lia Gardenier Van Andel:

Geweldige reis hebben jullie gemaakt!