Puerto Rico - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Emile - WaarBenJij.nu Puerto Rico - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Emile - WaarBenJij.nu

Puerto Rico

Door: KE

Blijf op de hoogte en volg Emile

27 Februari 2020 | Puerto Rico, San Juan

Dank voor jullie reacties!

Link naar Polarsteps (foto’s en kaart)

18 feb
Vandaag vliegen we naar Puerto Rico! We nemen afscheid van Hermes en de piloot en gaan naar het AirPort. We zien oude Amerikaanse schoolbussen waarbij de kinderen in het midden van de weg moeten uitstappen omdat ze hier links rijden ipv rechts zoals in US. De deuren zitten namelijk nog steeds aan de linkerkant... Bizar hoe gevaarlijk dit is!
Voor Intercarribean airways is het blijkbaar heel ingewikkeld om 2 overstappen te hebben, want het inchecken duurt heel lang! We vliegen via Dominicaanse Republiek naar de Britse Maagdeneilanden en vervolgens naar Puerto Rico. De transfertijden tussen de vluchten variëren van 35-45 min. Aangezien we er niet helemaal zeker van zijn dat we vandaag in Puerto Rico gaan aankomen vanwege het krappe schema, hebben we nog maar geen accommodatie geboekt. Maar bij Intercarribean gaat alles volgens schema en hebben we in de kleine propellortoestellen enorm veel beenruimte bij de nooduitgangen. En als dan ook nog eens onze backpacks arriveren kunnen we weer beginnen aan een avontuur! Bij de douane (US grondgebied) wordt een pakje instant shrimp noedels ingenomen, omdat er kip in de ingrediënten zit...Aangezien op het AirPort geen WiFi is, pakken we de bus naar de wijk Miramar en gaan daar in een café even kijken welke accomodaties er in de buurt beschikbaar zijn. Inmiddels is het al donker. We zien op internet een mooie villa, Yellowhouse, die meerdere kamers verhuurt en 500m verderop zit. Na een heel verwarrend Skypegesprek met de eigenaar die blijkbaar op een feestje staat, lopen we naar de accommodatie. Er is niemand! We vinden boven een deur met sleutel en dat blijkt een enorme kamer te zijn met een heel groot bed. Aangezien de eigenaar niet kan komen, checken we onszelf maar in. Emile maakt via Paypal de kamerprijs over en we zoeken op internet een leuk restaurantje in de buurt. We zitten in Miramar, een wat hippere opkomende wijk in de bruisende hoofdstad San Juan. We komen uit bij Musa en dat blijkt een schot in de roos; heerlijke Italiaanse gerechten gecombineerd met Aziatische invloeden. Het is weer echt een andere sfeer dan de voorgaande eilanden; Spaans, veel gezellige terrasjes/restaurants en minder toeristen.

19 feb
We ontbijten met onze doggiebag van gisteravond dus heerlijke tonijn als ontbijt! Er komt een Canadees stel het terrein oplopen die ook een kamer hebben geboekt. Aangezien de eigenaar er niet is, helpt Emile ze met inchecken. En dan lopen we naar het Museo de Arte Puerto Rico. Het blijkt een topper; hele aparte kunstwerken/objecten met een mooie tuin erbij. Vervolgens nemen we de bus naar Old San Juan wat het historische centrum is. We wandelen tussen de prachtig gekleurde gerestaureerde huizen naar het puntje waar een oud fort is gevestigd. Het is redelijk druk met toeristen, omdat er 2 cruiseschepen in de haven van het oude centrumpje liggen. Op een terrasje verbazen we ons over de enorm slechte service. Waarschijnlijk is er ook geen lol aan te beleven met deze hordes toeristen.
Eenmaal thuis is Oscar, de eigenaar van ons huis, er ook. Oscar is de man wie we gisteren via Skype spraken. Hij is 61 jaar oud en hij ziet eruit alsof hij 45 is. Hij praat in het echt net zo snel als over de telefoon, met een half Spaans accent. Hij geeft ons de tip om een drankje te doen op het nabijgelegen rooftopterras en vervolgens ceviche te eten bij een populaire foodtruck die daarnaast staat: “Esso mucho cheapo”. Het uitzicht vanaf de rooftop over de stad is geweldig! De foodtruck staat naast een supermarkt waar iedereen bier haalt en op het parkeerterrein (waar tafels/stoelen staan) opdrinkt. Het is heel opmerkelijk dat dit is toegestaan...Het Canadese stel die vanochtend zijn ingecheckt schuiven ook aan bij ons tafeltje en de ceviche (vis gegaard in zuur) is heerlijk!
We nemen nog een paar biertjes mee en drinken samen met de Canadezen nog wat op onze privé patio.

20 feb
We willen voor de resterende dagen een auto huren om de rest van het eiland te verkennen. Echter blijkt het als non-US ingezetene vrij lastig te zijn om te boeken of om erachter te komen welke verzekeringen je precies nodig hebt. Huurauto’s hebben hier standaard geen aansprakelijkheidsverzekering, zoals in de EU wel het geval is. We lopen naar de dichtstbijzijnde verhuurbedrijven, maar die hebben niks meer beschikbaar. Lunchen bij een hele vrolijke foodtruck (shrimp tacos en spicy krab salad!) en doen boodschappen bij een enorme Walmart. Dan maar naar het AirPort waar 5 bedrijven niks meer beschikbaar hebben. Bij de laatste staat een rij, waar we dan maar in gaan staan. Er zijn mensen voor ons die al 4 uur staan te wachten! Wij doen er 1.15 uur over met de mededeling dat we morgen maar moeten bellen.. Heel irritant! We pakken de bus en stappen uit bij een wekelijks straatfestival wat volgens de Lonely Planet een aanrader is. Er probeert een zwerver in een rolstoel door de straat te rijden, maar vanwege het slechte wegdek komt hij amper vooruit. Emile helpt hem en duwt hem een tijdje voort. Het straatfestival is heel gezellig en we settelen ons in een kroeg met live muziek. Er wordt salsa gedanst en ook karaoke zangers/zangeressen komen aan bod. En de zangkwaliteit is echt bizar goed! Bij een ander tentje eten we tapas. Gezellige afsluiter van San Juan!

21 feb
We bellen nog een verhuurbedrijf waar we gisteren op de wachtlijst zijn gezet en zij hebben gelukkig een auto beschikbaar vanaf 13 uur en zit op loopafstand. Eindelijk een auto. Het is een vrij nieuwe Hyundai Venue en rijdt top! We halen onze backpacks op en zetten koers naar Cueva Ventana; een aantal grotten waar we een tour willen doen. De dame bij de ticketverkoop geeft alleen aan dat de tour van 3 uur al vol zit en we moeten wachten tot half 5! Tja dat wordt een beetje lastig want rijden in het donker over deze wegen met diepe potholes is geen succes... Na een beetje aandringen belt ze met de guide en kunnen we toch om 3 uur de tour doen! We krijgen allemaal een bouwhelm en gaan de grotten in waar ook veel vleermuizen zitten. De grot eindigt bij een soort opening dat zicht geeft over de enorme vallei!
Dan gaan we verder naar Rincon waar we vanochtend een airbnb hebben geboekt. Wanneer we denken voor het goede huis te staan (want er is geen exact adres), blijkt onze host niet thuis. In het dorpje Skypen we hem bij een barretje. Hij stond in de kroeg... Binnen 20 min staat hij op de stoep en kunnen we onze mooie kamer in. Wilfredo vertelt dat het huis helemaal opgeknapt is nadat orkaan Maria het had verwoest. Alles ziet er onwijs netjes uit en Wilfredo is een hele aardige man.
We lopen naar het dorpje om te gaan eten bij Mangia Mi, waar blijkbaar een bekende kok één van de beste pizza’s maakt die we ooit gegeten hebben. Ook de pasta met vodka, worst en broccoli is geweldig. Het restaurant puilt uit van de mensen en we vinden gelukkig nog een plekje aan de bar aan de grote open keuken. Wat genieten we hier van het eten in Puerto Rico!

22 feb
We ontbijten met de heerlijke pizza die we nog over hadden van gisteren. En dan horen we van Wilfredo dat er vandaag een Volkswagen festival is. We lopen naar het festivalterrein en dat staat vol met oude T1 busjes, kevers en andere oude exemplaren en sommigen zijn heel mooi opgeknapt. Het is een gezellige boel waar volop gekampeerd wordt. We lopen terug via het ruwe strand met mooie rotsplateau’s. Door de enorme warmte puffen we thuis nog even uit voordat we naar Harbor gaan voor de zonsondergang. We eten de lokale dish Mafungo (plantaan met kip) en het is echt heerlijk!

23 feb
We nemen afscheid van Wilfredo en Snowball (een witte langharige poes) en rijden naar het zuidwesten van Puerto Rico waar we de zoutvlaktes gaan bekijken. Het is een uitgestrekt gebied waar één vlak lichtroze gekleurd is. Vervolgens door naar de kust in het uiterste puntje van het eiland waar enorme rotspartijen de zee van het land scheiden. Daarna zetten we koers naar Ponce (de vierde stad van Puerto Rico) waar we een airbnb hebben gehuurd. Onderweg valt ons op dat je hier gewoon rechts mag inhalen op de snelweg. Op zich fijn, alleen minder fijn dat hierdoor iedereen links blijft hangen, waardoor de haastige bestuurders ‘slalommen’ tussen de minder snelle auto’s. Uiteraard zonder richting aan te geven... Zelfs de Policia doet mee!

In de buurt van Ponce was vorige maand een zware aardbeving. Onze airbnb is dmv een sleutelkastje toegankelijk en heeft 5 kamers. Wanneer we even een rondje door het centrum willen lopen blijkt er een Carnavalsoptocht te zijn. Heel Ponce is uitgelopen! We eindigen de avond bij Vistas op het rooftop terras waar we een paar lekkere hapjes bestellen met uitzicht over de hele stad.

24 feb
Na het uitchecken en ontbijt gaan we even shoppen bij de TJ Maxx en Karlijn scoort goed met 3 shirtjes! Op naar het art museum, dat helaas dicht blijkt te zijn. Veel gebouwen zijn door de aardbeving enorm getroffen en we zien dat dit moderne gebouw ook ontwricht is. Heel Puerto Rico had geen stroom meer! We besluiten naar het kasteel te rijden met uitzicht over Ponce, maar deze is ook dicht. De straten zijn heel leeg en veel is dicht. Het lijkt alsof flink wat mensen de stad zijn ontvlucht na de aardbeving. Tijd om naar onze volgende bestemming (Fajardo) te gaan. Onderweg zien we een modern windmolenpark waar zo’n beetje de helft van de wieken zijn afgebroken (waarschijnlijk door een orkaan).
In Fajardo blijkt ons airbnb appartement heel relaxt te zijn en voorzien van alles! We gaan eten bij El Estacion met een heerlijke BBQ plate. Eenmaal thuis doen we een wasje en kijken we Boer Zoekt Vrouw :-)

25 feb
We willen vandaag een hike doen naar de top van El Yunque (enige tropische regenwoud van de US). Enige probleem is dat het behoorlijk regent, dus poncho’s gaan mee! Er gaat een gekronkelde, geasfalteerde weg diep het oerwoud in maar helaas blijkt hij na een aantal kilometer te zijn gestremd door het slechte weer....:-( Het blijft helaas maar regenen en we besluiten in onze Airbnb even een pastaatje te maken en onze trip wat verder te plannen.

26 feb
Vandaag moeten we onze Hyundai Venue weer inleveren en vliegen we rond 16:00u naar de U.S. Virgin Islands. We hebben nog wat tijd om Fajardo te bekijken en een rondje te maken met de auto. Na wat gekloot op het AirPort met extra kosten voor onze tassen (we trokken nog net niet allebei 5kg kleding aan) vliegen we weer met een klein vliegtuigje naar St. Thomas op de U.S.V.I. Puerto Rico, wat hebben we van je genoten!

• 27 Februari 2020 - 16:22

Michelle:

En paar keer op PR in 'n ver verleden, daarom dank voor de prachtige foto's (Polarstep) en tijdens het lezen van jullie belevenissen even afstand te voelen van de lichte paniek die alom rond de Covid - 19 heerst.

• 28 Februari 2020 - 10:39

Leomiek:

Dankjewel dat jullie ook de tijd nemen om alles te delen met ons.
    Dikke kus!!
    Leomiek