St-Martin/Sint Maarten - Reisverslag uit Marigot, Sint Maarten van Emile - WaarBenJij.nu St-Martin/Sint Maarten - Reisverslag uit Marigot, Sint Maarten van Emile - WaarBenJij.nu

St-Martin/Sint Maarten

Door: KE

Blijf op de hoogte en volg Emile

09 Maart 2020 | Sint Maarten, Marigot

3 mrt
Naar Sint Maarten vandaag! We gaan nog even onze Jeep laten aftekenen bij het verhuurbedrijf, terwijl we deze 12 km verderop het AirPort met de deuren open en de sleutels erin achterlaten. Bizar dat dit kan...

Bij het inchecken wil iemand zo’n 20 levende hanen meenemen in dozen. We vliegen met Liat naar St Maarten en wanneer de landing al is ingezet, trekt de piloot weer op en vliegen we nog een rondje. Karlijn zag nog een ander toestel op de landingsbaan staan... poeh... Wanneer we aan de grond staan en het ruim gaat open horen we in de cabine de hanen weer kraaien (aangezien ze weer licht krijgen); iedereen komt niet meer bij! In de aankomsthal staan Heineken tentjes voor de promotie van de Heineken Regatta (zeilwedstrijden) die deze week blijken te zijn! We pakken de taxi naar onze airbnb in Marigot, het Franse gedeelte van het eiland. Onze airbnb host is Blanche en ze is dokter in het ziekenhuis. Na orkaan Irma zijn de man en kinderen van Blanche naar Frankrijk gegaan. Het dak was van het huis gewaaid en ze is kamer voor kamer het hele huis weer in bewoonbare staat aan het maken. Wanneer alles af is, gaat ze ook in Frankrijk wonen. Ze heeft ruim een jaar zonder elektra gezeten!
We blijken de complete bovenverdieping met nieuwe badkamer tot onze beschikking te hebben. Top!
We lopen naar het centrum van Marigot waar we met uitzicht op de haven een drankje doen en bij O Plongeoir gaan eten. We hebben in 4 weken nog niet zo lekker gegeten; hier zijn die Fransen zo goed in! Een sashimi schotel (incl paling) en een garnalen/groenten wok salade! Verder zien we wat we al eerder hoorden: de Franse kant (St-Martin) heeft het nog steeds moeilijk met de opbouw na Irma. We zien veel panden die nog niet opgeknapt zijn en sommigen nog dichtgetimmerd, zelfs in het centrum.

4 mrt
Blanche heeft ontbijt voor ons klaargezet met een heerlijke avocado (dat is toch ff anders dan degenen die je in NL koopt).
We pakken de bus naar Philipsburg dat aan de Nederlandse kant van het eiland zit. Meerdere passagiers betalen aan het einde van de rit de buschauffeur te weinig, maar hij kijkt ze alleen verwonderd aan en zegt niks....
Er liggen een paar cruiseschepen in de haven, dus het is druk in het centrum. We proberen uit te zoeken hoe we het beste naar de andere eilanden kunnen gaan. Naar Sint Eustatius gaat alleen een vrachtschip of vliegtuig, helaas geen Ferry meer. Wanneer de cruiseschepen de haven uit zijn komen we Eelco tegen, een NL’er die hier al een tijdje woont en in de timeshare appartementen zit. Dit wordt alleen nog aan Amerikanen verkocht... we belanden in een van de weinige barretjes die nog door gaan nadat de cruiseschepen uitvaren. Emile raakt in gesprek met Charlie en hij vraagt ons mee te gaan als vrijwilliger met de Sea Rescue boat tijdens de Heineken Regatta! Karlijn raakt in gesprek met Marjolein en zij woont sinds een paar maanden hier en is psycholoog. Ze vindt het leven hier zoveel minder gehaast dan in NL. We pakken tijdig de bus weer naar huis.

5 mrt
We gaan naar Boha waar we op het terras zitten naast het strand waarachter de landingsbaan van het AirPort is. Dit is het beroemde vliegtuigspotters-strandje waar je bij een groot vliegtuig van het strand geblazen wordt. Bij de bar staat een surfplank met daarop alle verwachte aankomsttijden. Er draait een dj met een saxofonist terwijl het ene na het andere vliegtuig over vliegt. Veel toeristen staan filmpjes te maken. Wanneer de vliegtuigen opstijgen ontstaat er door de kracht van de motoren een soort zandstorm op het strand waardoor veel spullen wegwaaien. Een gezellige sfeer!
Na de late lunch lopen we naar het mooie Simpson bay waar we met uitzicht op de zeilboten van de Heineken regatta bij een strandtent zitten. Op aanraden van Eelco gaan we nog naar Soggy Dollar waar het nog happy hour blijkt te zijn. Dit grenst aan de binnenhaven en er liggen hele dikke zeilboten en jachten. We raken in gesprek met een NL duikinstructeur die hier sinds kort woont en werkt. hij heeft van zijn hobby z’n werk gemaakt en is daar pas over na gaan denken toen hij hartproblemen kreeg. We eten even een falafel bij Little Jeruzalem en gaan richting huis. Helaas zien we geen busjes meer, dus lopen we richting Marigot. Wanneer iemand ons de weg vraagt, krijgen we nog een korte lift. Dit is in ieder geval wel goed voor de stappenteller vandaag!

6 mrt
Vroeg uit de veren, want we moeten ons om 8.15 uur melden in de haven van Philipsburg. De Sea rescue is een vrijwilligersorganisatie die assisteert bij de Heineken regatta. Sinds de orkaan hebben ze geen eigen boot meer, omdat ze zijn verwoest. De boot waar we vandaag op varen is daarom geleend. We krijgen Heineken regatta crew t-shirts aan en wanneer we klaar zijn om uit te varen, blijken de sleutels zoek te zijn. Na een tijdje zoeken/bellen zonder resultaat, stelt Emile voor om de draden met elkaar te verbinden om de motoren te kunnen starten. En gelukkig kunnen we dan eindelijk uitvaren!
Vandaag moeten de zeilers een rondje om St Maarten varen en wij houden samen met de coastguard in de gaten of alles goed gaat. Het is een geweldig gezicht al die zeilboten! Ook de ongerepte kust in het Franse gedeelte is prachtig! We zien dolfijnen en een zeeschildpad die even met hun kopje boven komen.
Er valt verder weinig te redden deze dag...
Einde van de middag gaan we met de crew nog even een biertje drinken! Daarna door naar het festivalterrein waar alles in volle gang is. Voor vrijwilligers (zoals wij) is er een Volunteerslounge waar je gratis drankjes en eten kunt halen. Ook mogen we de VIP lounge in. Op de gigantische mainstage zijn meerdere artiesten met goede optredens. ‘s Nachts liften we met een Amerikaans koppel mee naar Marigot.

7 mrt
We staan een beetje brakjes op. Vandaag even een paar wasjes doen en onze trip verder plannen. Einde van de middag blijkt Blanche voor ons gekookt te hebben! Ze is echt een schat! Vervolgens gaan we weer naar het festivalterrein met onze groene shirts waar we ook Dick van de Sea Rescue tegen komen met zijn familie. We doen nog een Heineken battle tegen elkaar voor het tappen van het beste biertje (Emile heeft gewonnen) en we dansen in de silent disco. Op de mainstage zijn weer goede optredens, waaronder ons favoriete Caribbean nummer van Patrice Roberts (Into You) wordt gecoverd. Het wordt dus weer een latertje!

8 mrt
Vandaag is de afsluiter van de Heineken Regatta en de boten varen de haven in waarbij ze punten krijgen voor aankleding of een gek optreden doen. We zien mannen in rokjes, borat mankini’s en zeilers die verkleed zijn als piraten en in de masten zitten! Plotseling zien we Charlie (Sea Rescue) op het volle terras van de yacht club; hij helpt een kind die een hitte aanval heeft gehad. Ook de andere mannen van de Sea Rescue blijken hier met de boot te liggen. We worden uitgenodigd om mee te varen naar het festivalterrein. We wilden een beetje rustig aan doen, maar het slotfeest kunnen we niet missen toch? :-) What a party! Inmiddels komen we overal bekenden tegen, wat het erg gezellig maakt. Het wordt weer (veel te) laat.

9 mrt
Na drie dagen feest is het tijd om uit te brakken. Vandaag verlaten we het levendige Sint Maarten voor het rustige Anguilla, waar we drie dagen zullen verblijven. Anguilla is een half uurtje varen vanaf Marigot (de Franse kant). De brandende zon maakt het wandelingetje naar de haven met onze backpacks een zware en zweterige beproeving. Op naar de rust!

Link naar foto’s en kaart:

• 11 Maart 2020 - 17:09

Carry:

Leuke belevenissen weer, komt de zeilschool nog van pas