US Virgin Islands & British Virgin Islands - Reisverslag uit Road Town, Britse maagdeneilanden van Emile - WaarBenJij.nu US Virgin Islands & British Virgin Islands - Reisverslag uit Road Town, Britse maagdeneilanden van Emile - WaarBenJij.nu

US Virgin Islands & British Virgin Islands

Door: KE

Blijf op de hoogte en volg Emile

05 Maart 2020 | Britse maagdeneilanden, Road Town

Polarsteps:
En

Vervolg 26 feb
Na een vlucht van 24 min komen we aan op de US Virgin Islands. We lopen naar de hoofdweg van het eiland waar open Safari busjes rijden die je voor USD 2 overal afzetten. Makkelijk, maar ze stoppen helaas niet op het airport, dus -backpackers die we zijn- moeten we even lopen... het open busje rijdt door het stadje en over het schitterende bergachtige landschap richting het centrum van het eiland. Iedere schitterende baai waar we langs rijden ligt bezaaid met zeilboten die voor anker liggen. Het geeft prachtige plaatjes. We worden afgezet voor het enige hostel op dit eiland (Tillet hostel). Het ligt in Tillet gardens, wat een soort art community is met verschillende restaurantjes, kleine winkeltjes, sportschool etc, allemaal rondom een tuin met een gezellige bar. We worden opgevangen door Muffin (ja, zo heet ze) die ons een rondleiding geeft. We hebben de enige kamer met eigen badkamer. De sfeer is heel tranquillo!
We schuiven aan bij de bar onder ons hostel en er blijkt goede live muziek te zijn. We eten aan de bar en rollen aan het einde van de avond ons bedje in!

27 feb
Bij het ontbijt komen we in de gezamenlijke keuken de eerste (half) Nederlandse tegen! Het is de eerste keer dat we al 3 weken reizen zonder NL mensen tegen te komen! Ze is bioloog en doet onderzoek naar koraal en zeewier op verschillende exotische plekken. Geen verkeerde baan...
We pakken de Safari bus naar het hoofdstadje Charlotte Amelie waar we starten bij de boulevard waar een cruiseschip in de haven ligt. Daarnaast een enorm privéjacht met een helicopter erop. Trouwens: overal waar we kijken zien we erg grote boten. Wanneer we in de stad op zoek zijn naar de 18e eeuwse trap ‘99 steps’ (die eigenlijk 103 stappen bevat) vragen we de weg aan een donkere man in een pak. Er lopen 2 beveiligers achter hem. We lopen zo’n honderd meter met hem op in de straat, waarbij een aantal mensen stoppen met hun auto om hem een handje te geven. Karlijn vraagt: ”Are you a hot shot here on the island?” Hij: “Well, yeah... I’m the governor of the US Virgin islands. You don’t see any normal people walking around in a woolen suit like this?” We maken uiteraard even een selfie!
Bovenaan de ‘99 steps’ hebben we een super mooi uitzicht over de baai. We lopen verder naar een oude synagoge waar de vloer uit zand bestaat (daar zijn er maar 5 van ter wereld). We raken in gesprek met een vrouw die 30 jaar als filmproducer heeft gewerkt en alles in de Caribbean heeft gezien. Ze vertelt over de oorlog en dat haar ouders uit Hongarije zijn gevlucht voor de nazi’s en dat ze in de US zijn opgevangen. Haar tante heeft in werkkamp gezeten, maar is er gelukkig levend uit gekomen. Erg indrukwekkend.
Ze geeft ons nog een aantal tips mee voor de volgende eilanden en we vervolgen onze weg naar het centrum waar we bij een barretje afsluiten voordat we richting huis gaan.

28 feb
We nemen om 9 uur de ferry naar St John waar we een hike willen doen. Het is een heel relaxt eilandje waar hippies leven en veel hikingtrails zijn. Naast de dikke boten die hier ook overal liggen, zie je dat bijna 1 op de 2 auto’s een Jeep Wrangler is. Meer dan de helft van het eiland is natuurgebied. We lopen naar Caneel Hill waar het hoogste punt 270m is. Dat lijkt wel mee te vallen, maar met de warmte en luchtvochtigheid hier is het wel flink zweten voordat we boven zijn. Het uitzicht over de verschillende baaien is geweldig! Na een slokje water dalen we af naar Honeymoon beach en het iets stillere Salomon beach waar we nog even op het strand in de oratie baaien liggen. We lopen weer terug richting het kleine centrum van St. John waar we op het strand nog even een biertje doen (happy hour!) en alle dikke speedboten bewonderen. 2x350 PK outboard is hier de standaard. Er belanden 10 US meiden naast ons die een vrijgezellenfeestje hebben en voor 5 dagen hier in de Ritz Carlton zitten. Ze zijn met een gehuurde speedboot die geen cocktails aan boord bleek te hebben. Dus daarom zijn ze maar bij dit tentje gestopt zodat ze cocktails kunnen drinken. Eentje begint spontaan Sinterklaas kapoentje te zingen toen ze hoorde dat we uit NL komen (had ze als kind geleerd van een buurmeisje). De dames zijn dusdanig dronken dat zelfs het opstappen op de speedboot zorgt voor gratis cabaret; twee dames vallen recht voor het volle terras in het water...
Bij thuiskomst kookt Emile een lekkere pasta en we kunnen op ons terras met een flesje Merlot genieten van een rastafari band die de hele avond in de Tillet garden speelt.

29 feb
We pakken een safari naar de ferry poort in Charlotte Amelie om over te varen naar het kleine Water Island. Bij het rustige Honeymoon beach (ja er is er nog eentje!) installeren we ons op een bedje en parasol. Ook al liggen we alleen maar onder de parasol, voelen we ons allebei niet helemaal ok. Het is behoorlijk warm en er staat geen wind. We pakken om 5 uur de ferry terug en halen even een ceasar salad voor vanavond. Bij thuiskomst blijkt er weer live muziek te zijn en kunnen we op onze favoriete spot zitten. Het is een leuke afsluiter van dit prachtige landje; morgen naar UK Virgin Islands!

1 mrt
We pakken de fast Ferry naar Tortola, het hoofdeiland van de UK Virgin islands. In 50 min staan we in de rij voor de douane. Nog nooit is er zo streng gekeken naar alle papieren en ook ons ticket om het land uit te gaan naar St Maarten wordt bekeken. 3 stempels verder en we mogen het eiland op. We lopen naar het autoverhuurbedrijf die we op het oog hadden voor een auto. De dame blijkt ons bericht op Facebook, een e-mail en 2 telefoontjes gemist te hebben, maar gelukkig heeft ze een auto, want het is niet erg druk...:-) Aangezien het hier heel bergachtig is, nemen we een Jeep Wrangler. We kunnen de auto ook gewoon over 2 dagen achterlaten op het parkeerterrein van het AirPort met de sleutels in erin (die pikken ze wel weer een keer op). Alles gaat behoorlijk makkelijk hier. Er wordt overigens links gereden en het stuur zit ook links, dus dat is wel even wennen over de zeer smalle en steile bergweggetjes. We zetten koers naar Apple bay waar onze airbnb zit. We rijden door de bergen en we gaan van het ene prachtige uitzicht naar het andere! Vlak voor Apple bay zit een enorm steile afdaling met haarspeldbochten. Er komt een vrij nieuwe zware Ford pickup truck ons tegemoet die duidelijk moeite heeft om de berg op te rijden. Met gierende banden en witte rook eromheen komt hij de bocht omzeilen terwijl wij de binnenbocht nemen. Voor ons in ieder geval een teken dat we dit weggetje de andere kant op liever vermijden...Onze airbnb zit bovenop een rots en we moeten daarvoor ook een stijle driveway op rijden. De host had al aangegeven dat niet alle taxi’s hier kunnen komen. Onze 4wheeldrive komt hier wel van pas en 1 persoon voor de auto aanwijzingen geven, omdat je ook vanuit de auto niet kunt zien waar je rijdt en de driveway heel smal is. Door de losse stenen hebben de wielen ook niet altijd direct grip. Maar gelukkig komen we helemaal boven! We hebben de kleinste kamer zonder direct uitzicht, maar vanaf het gezamenlijke terras hebben we een geweldig uitzicht over de baai! We zien een aantal surfers die liggen te wachten voor de juiste golf. We droppen de tassen en rijden voorzichtig weer naar beneden om het eiland te gaan verkennen. Echt ruige natuur en af en toe is er geen asfalt. Dit eiland is enorm getroffen door orkaan Irma in 2017 en dat is nog niet allemaal hersteld. We komen langs een baai waar nog allemaal bootwrakken half gezonken in het water liggen (zeilboten en motorboten) en een compleet (vakantie)complex van ongeveer 100 huisjes wat is verwoest. De orkaan heeft windsnelheden van 285 km per uur gehaald! We rijden lekker over het eiland en eten een heerlijke fish en chicken roti bij D’Coalpot voordat we weer de berg oprijden naar onze airbnb. Onze (gezamenlijke) badkamer is gebouwd op een rots en de rotsblokken steken ook uit in de douchebak. Heel apart! Er zijn wel heel veel muggen, maar gelukkig hebben we onze klamboe meegenomen!

2 mrt
We rijden naar Roadtown om te gaan ontbijten, maar het blijkt een feestdag te zijn, waardoor bijna alles is gesloten. Dan maar door naar Josiah’s bay waar veel surfers zijn. We nemen bij het enige eettentje een chili hotdog en kijken naar de surfkunsten. We zetten koers naar Cane garden bay; volgens de Lonely planet is dit de baai die op de meeste marketingfoto’s van de BVI wordt gebruikt. De ene na de andere pelikaan duikt hier het water in naar visjes. Bij een strandtentje waar een dj lekker staat te draaien, duiken we op een loungebank en blijven de hele middag zitten. Voor de sunset willen we naar een mooie lookout bij onze baai, maar dat restaurant blijkt ook gesloten. Dan helemaal op de berg belanden we bij Stoutt’s lookout bar waar we over de baai kijken waar we net geweest zijn. 2 Carib-biertjes erbij en het feest is compleet! We eten nog even een hapje bij Sebastian’s voordat we teruggaan naar onze airbnb! Het is echt prachtig op de UK Virgin Islands! Morgen naar St Maarten.

• 05 Maart 2020 - 03:56

Michelle:

Jullie klinken enthousiast en stoer ondanks de perikelen naar boven waar de zoveelst airbnb wacht! Emile, had je geen zin om te gaan surfen of is dit allleen weggelegd voor de grote (ervaren) jongens?
    Mooi hè die pelikanen in midflight? Hoe smaken de Carib biertjes 5,2 alc pecentage?
    Had je al een aanvaring met een kakkerlak, Karlijn? of ben je inmiddels gehard door al dit soort reizen?
    Kijk uit naar jullie St Maarten, sinds 10 oktober 2010 een apart land binnen het Koninkrijk der Nederlanden, verhalen.
    Hee Mark, leef je nog ? jouw reacties waren altijd spot-on vol humor. En Jeroen in NY? Laat het niet aan ons moeder, vader en tantes (Carry ) over. Wie schrijft die blijft!
    AMEN.